مصرف ۸۱۰۰۰ لیتر سوخت توسط اتوبوسرانی خرمشهر

به گزارش خورنا به نقل از خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس و اوج استفاده شهروندان خرمشهری از وسایل نقلیه عمومی به‌ویژه اتوبوس باید تمهیدات لازم برای پاسخگویی به نیاز شهروندان به‌ویژه دانش‌آموزان اتخاذ شود.
امروزه باتوجه به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، افزایش نرخ کرایه‌ها و … شهروندان خرمشهری بیشتر از هر مسئول دولتی و غیردولتی با انواع وسایل حمل و نقل عمومی سر و کار دارند.
استقبال شهروندان از اتوبوس‌های دولتی همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، کولردار بودن اتوبوس‌های ناوگان در تمام شهر و نیز نزدیک شدن به روزهای ابتدایی سال تحصیلی، بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
ازدحام بیش از حد مسافران اتوبوس در زمان بازگشایی مدارس گاهی از اوقات به حدی می‌رسد که حریم زنان و مردان اتوبوس شکسته می‌شود و این امر سبب رنجش و ایجاد مزاحمت برای هر دو طرف می‌شود و حتی گاهی موجب ایجاد درگیری‌هایی میان مسافران می‌شود.
این ازدحام جمعیت در زمان رفت و برگشت دانش‌آموزان هنگام صبح و بعداز ظهر بسیار زیاد است در همین راستا گفت‌وگویی را با قاسم عبادی رئیس سازمان اتوبوسرانی خرمشهر ترتیب دادیم و آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای ما با وی است.

* فارس: با توجه به نزدیک شدن به فصل اوج ترافیک مسافران به‌ویژه دانش‌آموزان چه تمهیداتی برای ارائه خدمات مطلوب به مسافران خرمشهری اندیشیده شده است؟
* عبادی: در حال حاضر ۴۰ دستگاه اتوبوس فعال به شهروندان خرمشهری خدمات ارائه می‌دهند که قطعاً با بازگشایی مدارس شاهد افزایش تعداد اتوبوس‌های ناوگان خواهیم بود.
در حال حاضر پنج دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی این شهرستان در راستای رفاه حال شهروندان افزوده شده که با آغاز سال تحصیلی وارد خطوط شهری و روستایی خواهد شد.

* فارس: افزودن این پنج تعداد اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی خرمشهر، جواب‌گوی نیاز شهروندان و دانش‌آموزان از ابتدای مهرماه خواهد بود؟
* عبادی:‌ با توجه به بازگشایی مدارس به‌دنبال خرید و افزودن ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان هستیم که در همین راستا در روزهای آتی به همراه نماینده مردم خرمشهر در مجلس برای پیگیری این موضوع به تهران خواهیم رفت.
امیدواریم قبل از بازگشایی مدارس شاهد افزایش تعداد اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی درون شهری خرمشهر  باشیم و بتوانیم به‌نحو احسنت به دانش‌آموزان خدمات ارائه دهیم.
از مسئولان استانی، سازمان شهرداری‌ها و … انتظار داریم در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به شهروندان خرمشهری همکاری بیشتری برای رفع مشکلات فراروی این ناوگان داشته باشند.

* فارس: با توجه به سیاست‌های دولت در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و همچنین واگذاری بسیاری از سازمان‌های اتوبوس‌رانی در سراسر کشور، در راستای واگذاری سازمان اتوبوسرانی خرمشهر به بخش خصوصی چه اقداماتی انجام شده است؟
*عبادی: متاسفانه باوجود اطلاع‌رسانی گسترده اتوبوس‌رانی خرمشهر از طریق نصب بروشور و چاپ آگهی در روزنامه و هفته‌نامه هیچ‌گوه استقبالی از سوی بخش خصوصی صورت نگرفت.
اتوبوس‌رانی خرمشهر همچنان آمادگی خود را برای واگذاری خطوط اتوبوسرانی به بخش خصوصی را اعلام می‌کند و امیدواریم شاهد استقبال بخش خصوصی در این زمینه باشیم.

* فارس: دلیل عدم استقبال بخش خصوصی از در اختیار گرفتن اتوبوسرانی خرمشهر را در چه می‌دانید؟
* عبادی: عدم درآمدزایی، گرانی قطعات اتوبوس، عدم توانایی تأمین سوخت توسط بخش خصوصی، پایین بودن نرخ کرایه و … از دلایل عدم استقبال بخش خصوصی از اتوبوسرانی خرمشهر است.

* فارس: باتوجه به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، سوخت موردنیاز اتوبوس‌ها به چه صورتی تأمین می‌شود؟
* عبادی: باتوجه به اینکه اتوبوس‌های درون شهری قادر به سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت نیستند ما از شرکت‌های پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی آبادان و خرمشهر حواله سوخت به صورت ماهانه دریافت و به‌وسیله تانکر به پمپ‌های سازمان منتقل می‌کنیم.

* فارس: آیا سوخت اختصاص یافته به اتوبوس‌ها به صورت سهمیه‌ای صورت می‌گیرد یا آزاد؟
*عبادی: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها سوخت موردنیاز اتوبوسرانی به‌صورت آزاد تأمین می‌شود که هزینه‌ها نیز در این زمینه افزایش یافته است.

* فارس: ماهانه چه میزان سوخت به اتوبوسرانی خرمشهر می‌یابد؟
* عبادی: ماهانه ۸۱ هزار لیتر حواله دریافت سوخت از شرکت‌های پخش و پالایش‌های آبادان و خرمشهر داریم که به مصرف می‌رسد.

* فارس: روزانه چه میزان سوخت توسط اتوبوس‌رانی مصرف و به هر دستگاه اتوبوس چه میزان سوخت در روز اختصاص می‌یابد؟
*عبادی: روزانه سه تا ۴ هزار لیتر سوخت توسط اتوبوس‌رانی خرمشهر تعلق می‌گیرد در همین راستا به اتوبوس‌های خطوط داخلی ۱۵۰ لیتر و اتوبوس‌های مسیرهای روستایی از جمله جزیره مینو ۲۰۰ لیتر روزانه اختصاص می‌یابد.

* فارس: در راستای تأمین هزینه‌های سوخت، اتوبوسرانی با مشکلی مواجه نیست؟
* عبادی: قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأمین سوخت ماهانه اتوبوس‌رانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده، اما با اجرای این قانون ماهانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تأمین سوخت ناوگان هزینه دارد.
هزینه‌های بالای تأمین سوخت یکی از مشکلات ناوگان اتوبوس‌رانی این شهرستان است که امیدواریم راه‌کاری برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

* فارس: چه تعداد پرسنل زیرنظر اتوبوسرانی خرمشهر فعالیت دارند؟
* عبادی: در حال حاضر اتوبوس‌رانی خرمشهر ۷۱ پرسنل دارد که از این تعداد ۴۲ نفر راننده اتوبوس‌ هستند، باتوجه به افزایش دستمزدها تأمین حقوق پرسنل سازمان نیز در برخی موارد با مشکل مواجه است.

* فارس: تعمیر و نگهداری اتوبوس‌های ناوگان به عهده اتوبوسرانی خرمشهر است؟
* عبادی: بله، باتوجه به قیمت بالای قطعات متاسفانه در زمینه تعمیر اتوبوس‌های ناوگان نیز در بسیاری موارد با مشکل روبه‌رو می‌شویم.
متاسفانه قطعات با کیفیت پایین در بازار افزایش یافته و نرخ اتحادیه سازمان اتوبوسرانی کشور برای قطعات با نرخ‌های موجود در بازار متغیر و در بیشتر موارد نرخ‌های بازار از نرخ‌های اعلام شده بیشتر است.

* فارس: در حال حاضر اتوبوس‌رانی خرمشهر به‌صورت روزانه چه تعداد مسافر جابه‌جا می‌کند؟
* عبادی: متاسفانه در فصل تابستان تعداد مسافران به‌صورت چشم‌گیری کاهش می‌یابد و در حال حاضر روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ مسافر در سطح شهرستان به‌وسیله خطوط اتوبوس‌رانی خرمشهر جابه‌جا می‌شوند.
البته با بازگشایی مدارس این آمار به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت و در مواردی نیز ازدحام به بیش از حد استاندارد در برخی خطوط می‌رسد.

* فارس: گاهاً مشاهده می‌شود برخی از شهروندان بلیت و کرایه ارائه نمی‌دهند چه برخوردی با این‌گونه افراد می‌شود؟
* عبادی: با توجه به پایین بودن سطح معیشتی مردم به‌ویژه روستاییان به رانندگان تذکر داده شده افرادی که برخوردی با افرادی که بلیت ارائه نمی‌دهند نشود.

* فارس: اخیراً اخباری مبنی بر مجهز کردن اتوبوسرانی خرمشهر به سیستم اتوبلیت شنیده شد، آیا این طرح به مرحله راه‌اندازی رسید؟
* عبادی: خوشبختانه در حال حاضر ۱۰ دستگاه از اتوبوس‌های ناوگان به این سیستم مجهز هستند که با بازگشایی مدارس در حال تأمین اعتبار برای تجهیز ۵ دستگاه اتوبوس دیگر به این سیستم هستیم.
البته دو دستگاه ثابت و سیار اتوبلیت نیز به‌منظور شارژ‌ کردن کارت‌های بلیت شهروندان در نظر گرفته شده است.

* فارس: استقبال شهروندان از این طرح تاکنون چگونه بوده و هزینه خرید کارت‌های اعتباری به شکل است؟
* عبادی: باوجود اطلاع‌رسانی گسترده متاسفانه هنوز استقبال مطلوبی از این طرح صورت نگرفته البته استقبال مطلوب نیازمند تجهیز همه اتوبوس‌ها به این سیستم است که امیدواریم محقق شود.
هزینه خرید کارت‌های اعتباری ۷۰۰ تومان و بسته به انتخاب شهروندان می‌توانند مبالغ یک هزار تومان، دو هزار تومان و پنج هزار تومان شارژ کنند.

* فارس: چه میزان اتوبوس اسقاطی در ناوگان وجود دارد؟
* عبادی: در حال حاضر ۳۰ دستگاه اتوبوس اسقاطی در ناوگان اتوبوس‌رانی خرمشهر وجود دارد که پیگیری‌های مختلفی برای اخذ مجوز از رده خارج کردن این دستگاه‌ها انجام شده اما نتیجه مطلوب به‌دست نیامده است.
البته باتوجه به اینکه مقرر شده مجوز اتوبوس‌های اسقاطی از این پس زیرنظر استانداری صادر شود امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد اخذ این مجوز باشیم.

* فارس: با آن که همیشه شهروندان به دلیل ارزان بودن هزینه سفر با اتوبوس نسبت به دیگر وسایل نقلیه تمایل به استفاده از آن را دارند؛ اما مشکلات و معضلاتی همچون کمبود اتوبوس‌ها، ازدحام بیش از حد جمعیت در آنها، فرسودگی، فقدان سیستم برنامه‌ریزی برای ساعات رسیدن به ایستگاه، سیستم سنتی جمع‌آوری بلیت به صورت دستی از سوی راننده، تامین نشدن حقوق رانندگان موجب شده است که این سیستم حمل و نقلی از کارآمدی لازم برخوردار نباشد.
امیدواریم با اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم در آینده‌ای نزدیک شاهد حل تمام کاستی‌ها و کمبودهای این سیستم برای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان باشیم.