رونق گرفتن اقتصاد خوزستان یکی از مزایای توسعه صنعت توریسم‌درمانی در استان است

خورنا  دکتر علی خدادای در جلسه هماهنگی برگزاری اولین همایش ملی گردشگری سلامت در استان خوزستان و کنگره منطقه‌ای جنوب غرب کشور با محوریت توریسم‌درمانی که امروز برگزار شد، اظهار کرد: بحث توریسم‌درمانی، دغدغه‌ای جهانی است که تبدیل به یک میدان رقابت شده و بیشتر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته در صدد جذب بخش مهمی از گردش مالی در این حوزه هستند.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین گردش‌های مالی جهان، گردش مالی مربوط به امور پزشکی است که از تجهیزات پزشکی و بخش‌های درمانی و بهداشتی گرفته تا مسایل جانبی را به خود اختصاص داده است. تمامی کشورها درصدد جذب بخشی از بودجه‌های سرگردانی هستند که در جایگاه‌های مختلف دنیا وجود دارد و اگر زمینه مناسبی برای جذب آنها فراهم شود، قطعا می‌تواند به توسعه و پیشرفت هر کشور کمک کند.

 

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در کشور ما شرایط و پتانسیل‌های مهمی موجود است؛ یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌ها، وجود بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی در استان خوزستان به خصوص شهر اهواز است. بیمارستان‌های ما دارای بخش های پیشرفته هستند و این می‌تواند زمینه جذب بیماران خارجی را فراهم کند.

 

خدادای اظهار کرد:‌ مرز مشترک جغرافیایی ما با کشورهای عربی هم‌جوار به خصوص عراق و کویت و حاشیه خلیج فارس یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای استان خوزستان است. همچنین از مهم‌ترین شاخصه‌های استان خوزستان که دیگر استان‌های کشور ندارند، قرابت فرهنگی بین استان خوزستان و استان‌های هم‌جوار در کشور عراق است.

 

وی ادامه داد: بهره‌مندی خوزستان از این شاخصه، زمینه لازم را در عرصه رقابت‌ برای استان ما با دیگر استان‌های کشور ایجاد می‌کند ولی برای این که بتوانیم در توسعه گردشگری سلامت پیشرفت داشته باشیم، به بسترسازی مناسب در این عرصه نیاز است.

 

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:‌ مساله مهم در توسعه عرصه توریسم‌درمانی، ایجاد اعتماد و شناساندن پتانسیل‌های موجود در استان خوزستان برای افراد متقاضی آن سوی مرزها است. در این امر، قطعا وزارت خارجه و سایر نهادها مانند میراث فرهنگی، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی می‌توانند کمک شایانی کنند.

 

خدادادی اظهار کرد:‌ به موجب قراردادی میان وزارت خارجه هند و وزارت خارجه عراق؛ به صورت هفتگی حدود ۷۰ بیمار برای طی مراحل درمان، از بصره به دهلی انتقال می‌یابند که تنها هزینه انتقال هر بیمار یک هزار دلار است. با توجه به بعد مسافت بین عراق و هندوستان، پی‌گیری‌ مراحل درمان مشکلات زیادی برای بیماران ایجاد می‌کند؛ در چنین شرایطی و با توجه به نزدیکی شهرهای مرزی عراق با خوزستان، اگر زمینه مناسب برای درمان بیماران کشورهای همسایه فراهم شود، زمینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های درمانی مراجعان ایجاد و توریسم‌درمانی در خوزستان و ایران رونق خواهد یافت.

 

وی با تاکید بر اهمیت توجه به تسهیلات ورود و برنامه‌ریزی لازم برای هدایت بیماران به کشور در مقوله توریسم‌درمانی، افزود: هم اکنون از زیرساخت‌های استان خوزستان برای هدایت بیماران به استان‌های دیگر استفاده می‌شود. برای ساماندهی توریسم‌درمانی در خوزستان و ورود به بخش بین‌الملل، نیازمند اعتمادسازی در بیماران آن سوی مرزها است؛ این امر می‌تواند کمک کند تا خوزستان در رقابت‌ با استان‌های دیگر، موفق بیرون آید.

 

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ایجاد زیرساخت مناسب در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور برای کسب این موفقیت بسیار حایز اهمیت است و در صورت ایجاد این زیرساخت‌ها، زمینه برای برداشتن گام‌های موثر در حوزه توریسم‌درمانی فراهم خواهد شد.

 

خدادادی اظهار کرد: استفاده از تجربه‌های کشورهایی مانند مالزی و هندوستان در حوزه توریسم‌درمانی در این عرصه بسیار اهمیت دارد که راهکار آن برگزاری همایش در توریسم درمانی است. به این منظور، همایش ملی گردشگری سلامت در استان خوزستان برگزار خواهد شد تا با حضور صاحب‌نظران و چهر‌ه‌های بین‌المللی در این زمینه، راهکارهای مناسب برای تقویت و توسعه گردشگری سلامت در خوزستان ارایه شود.

منبع / ایسنا