تشریح برنامه‌های بیست و دومین هفته کتاب در خوزستان

خورنا منصور کوهی رستمی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اداره کل کتابخانه‌های استان در نظر دارد برنامه‌های بزرگداشت هفته کتاب را که از ۲۴ آبان‌ آغاز می‌شود و تا ۳۰ آبان ‌ماه ادامه دارد را در سه سطح کتابخانه‌های عمومی، اداره‌های شهرستان‌ها و اداره کل استان برگزار کند.

وی افزود: به همین مناسبت آیین بزرگداشتی تحت عنوان بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در استان با حضور مسئولان کشوری و استانی در یکی از روزهای هفته در تالار کتابخانه مرکزی استان برگزار می‌شود که در این مراسم از خادمین و فعالان برتر حوزه کتاب و کتابخوانی طی مراسم ویژه‌ای تقدیر خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: همچنین این آئین در شهرستان‌ها با حضور مسئولان ارشد شهرستان برگزار خواهد شد و از خادمان حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرستان‌ها نیز تقدیر می‌شود.

کوهی‌رستمی در ارتباط با نحوه انتخاب خادمین نمونه حوزه کتاب و کتابخانه‌های عمومی در عرصه‌های مختلف گفت: بر طبق یک برنامه‌ریزی کارشناسی شده این افراد بر اساس معیارها و شاخص‌های تعیین شده از سوی کارشناسان حوزه کتاب انتخاب و تقدیر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی ایستگاه‌های اهدای کتاب در شهرستان‌ها، برگزاری نمایشگاه کتاب در همه شهرستان‌های استان، نواخته شدن زنگ مطالعه در مدارس، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی و کتابخوانی به صورت آنلاین و مکتوب، عضوگیری در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای کشور در استان خوزستان با رویکرد آیینی برگزار خواهد شد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ارتباط با دیگر برنامه‌های هفته کتاب عنوان کرد: از جمله فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها در این هفته تبلیغ و ترویج اهدای کتاب به کتابخانه‌ها، برگزاری نشست ادبی با حضور مسئولان کانون ادبی و شعرای برجسته منطقه و ارسال پیامک در راستای ارتقای سطح مطالعه مفید در کتابخانه‌ها، توزیع بروشور برای معرفی کتابخانه‌های هر منطقه و همچنین برپایی نمایشگاه تازه‌های کتاب است که با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی در استان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این هفته ویژه برنامه‌هایی نیز برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: برگزاری جلسات قصه‌خوانی و روخوانی کتاب با حضور اعضای کودک و خانواده‌های آنها، بازدید مدارس از کتابخانه‌ها در یک روز خاص و مسابقات نقاشی ویژه کودکان از جمله این برنامه‌ها خواهد بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در این راستا افزود: همچنین زنگ مطالعه در مدارس نیز با حضور مسئولان استانی و با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان و شهرستان‌ها در یکی از مدارس اهواز و مدارس تعیین شده شهرستان‌ها نواخته خواهد شد.

کوهی‌رستمی عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان در این هفته اقدام به ارائه خدمات ویژه‌ای به علاقه‌مندان می‌کنند که از آن جمله می‌توان به فراهم آوردن امکان بازدید مدارس، مساجد، مراکز آموزشی و واحدهای تولیدی و صنعتی از کتابخانه‌ها تحت عنوان «هر روز با کتاب و کتابخانه»، ارائه خدمات اینترنتی و عضوگیری در شبکه کتابخوانان حرفه‌ای و ارائه مقالات نمایه نشریات با ۵۰ درصد تخفیف و ارائه خدمات اینترنتی با تخفیف ویژه نام برد.

وی همچنین از برگزاری مسابقه در این هفته خبر داد و تصریح کرد: در هفته کتاب مسابقات فرهنگی متنوعی به صورت استانی و شهرستانی برای گروه‌های مختلف سنی برگزار خواهد شد که به صورت مکتوب و آنلاین بوده و موضوعات آن کتاب و محرم و عاشورا است.

این مسئول در پایان با درخواست از همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی استان خاطرنشان کرد: این اداره آمادگی دارد تا برنامه‌های این دوره از هفته کتاب در استان خوزستان را با مشارکت دستگاه‌ها، نهادها و همچنین در صورت تمایل با حضور فعالان فرهنگی در بخش خصوصی اجرا کند.

منبع / فارس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *