حبیب آقاجری در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد:

صنایع پتروشیمی زیستگاه آبزیان را نابود کرده‌اند/ محیط زیست در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی می‌کند

خورنا حبیب آقاجری صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار کرد: محیط زیست یکی از موضوعات مهم و دخیل در سلامت و بهداشت مردم است که باید به خوبی به آن توجه شود.

وی افزود: نقش و اهمیت بهداشت محیط زیست در زندگی و اقتصاد مردم بر هیچکس پوشیده نیست و با توجه به گرانی درمان، اثرات منفی آلودگی‌ها می‌تواند نقش بسیار مخربی بر اقتصاد خانواده‌ها بگذارد.

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی به موقعیت زیست محیطی شهرستان بندر ماهشهر اشاره کرد و گفت: این شهرستان به دلیل وجود کانال‌ها، خورها و خلیج‌های کوچک دارای شرایط بسیار ویژه زیست محیطی است که ماهشهر را از دیگر بنادر کشور متمایز کرده است.

آقاجری خاطرنشان کرد: وجود همین کانال‌های طبیعی در سالیان دور باعث شد که بنادر امام‌خمینی(ره) و ماهشهر با کمترین هزینه ایجاد شوند چرا که با وجود این کانال‌ها نیازی به احداث موج‌شکن نیست.

وی ادامه داد: این کانال‌ها و خورهای متعدد، این منطقه را به بهترین مکان برای پرورش آبزیان تبدیل کرده و از دیرباز نیز مردم برای امرار معاش و گذران زندگی به صید ماهی و میگو می‌پرداختند.

*صنایع پتروشیمی زیستگاه آبزیان را نابود کرده‌اند

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار کرد: اما با ورود صنعت پتروشیمی به منطقه و عدم رعایت مسائل زیست محیطی و قوانین مربوطه توسط صنایع، باعث شده که این زیست‌گاه‌ها فقیر و ضعیف شوند و جمعیت زیادی از آبزیان به دلیل وجود مواد شیمیایی از بین بروند.

آقاجری متذکر شد: ورود پساب‌های شیمیایی صنایع پتروشیمی به دریا موجب شده آبزیان آلوده باشند و مصرف آنها برای سلامت مردم تهدید کننده باشد و علاوه بر این مجتمع‌های پتروشیمی موجب آلودگی هوا نیز می‌شوند و بارش باران‌های اسیدی مؤید همین مسئله است.

*محیط زیست در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی می‌کند

وی افزود: متأسفانه وسایل، ابزار و فیلترهایی که باید صنایع پتروشیمی در مسیر خروج پساب و گازهای ناشی از فعالیت خود نصب کنند، نصب نشده‌اند و اداره محیط زیست نیز که باید بر این مسئله نظارت داشته باشد و از این موضوع ممانعت کند، در انجام وظایف ذاتی خود سهل‌انگاری می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه روز به روز آثار تخریبی ناشی از فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی بیشتر می‌شود و اداره محیط زیست نیز هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد.

آقاجری اظهار کرد: برخی مجتمع‌های پتروشیمی برای اینکه دچار توقف عملکرد و به لحاظ مالی متضرر نشوند بر خلاف مقررات زیست محیطی، مواد شیمیایی خود را به طور مستقیم روانه خورها و دریا می‌کنند که این مسئله یک جنایت بزرگ است.

*مدیرکل محیط زیست خوزستان پاسخگوی مردم شهرستان ماهشهر باشد

نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بارها در تریبون‌های مختلف این مسائل را عنوان کرده‌ام اما متأسفانه هیچ ترتیب اثری به موضوع داده نشده و همچنان اداره کل محیط زیست خوزستان و اداره محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر به آلایندگی صنایع پتروشیمی هیچ توجهی نمی‌کنند.

آقاجری تأکید کرد: مدیرکل محیط زیست خوزستان باید در نماز جمعه ماهشهر حضور پیدا کند و برای مردم منطقه توضیح دهد که چه اقدامی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست انجام داده است.

وی در پایان عنوان کرد: سهل‌انگاری مسئولان در هر مسئله‌ای تخلف است اما کم‌کاری و سهل‌انگاری در مسائل زیست محیطی که به سلامت مردم مربوط است یک جنایت بزرگ به شمار می‌رود.

منبع فارس