آیت الله موسوی اردبیلی: همه ما باید از مردم عذرخواهی کنیم

خورنا: به گزارش رسا، آیت الله موسوی اردبیلی موسوی اردبیلی، روز چهارشنبه در آخرین جلسه درس خارج خود، با اشاره به گستردگی مخاطبان، روحانیت را به جامعیت در علوم توصیه کرد و گفت: مردم نباید فکر کنند علمای دین از دنیا بی خبرند، مراد فقط اطلاع از مسائل جاری و سیاسی دنیا نیست، بلکه مسائل عمیق تر، مسائل فکری مردم که در زندگی و دیانت آن ها تاثیرگذار است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر روحانیت اعتبار و مقبولیتی دارد، اصیل نیست و از جای دیگری است. این اعتبار مال دین است، مال پیامبر خدا (ص) و اهل بیت(ع) او است، اگر مردم به روحانیت ارادت می ‎ورزند، بواسطه این است که روحانیت را شاگرد مکتب امام صادق(ع) می دانند.

مردم توقع ندارند از روحانی رفتار خلاف اخلاق و تقوا مشاهده کنند

وی همچنین افزود: روحانیت باید به لوازم این انتساب ملتزم باشد و لازمه انتساب به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) این است که خود را پاک کنیم، خودخواهی و خود محوری را کنار بگذاریم، اگر رفتار خارج از ضوابط تقوا و اصول مورد رضایت اهل بیت(ع) از ما سر بزند، این می تواند در اخلاق مردم اثر سوء بگذارد و مسؤولیت آن بسیار سنگین است.

آیت‌الله موسوی اردبیلی با بیان اینکه مردم توقّع ندارند از روحانیت رفتار خارج از تقوا و اخلاق اسلامی ببینند، اظهار کرد: مردم توقع ندارند ببینند ما مبلّغ خودمان هستیم، اسلام را وسیله کرده ایم تا امور خودمان را پی بگیریم، اهل بیت(ع) هم این گونه رفتار را نمی‌پسندند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وجوه شرعیه‌ای که مردم در اختیار ما قرار می دهند، ارث پدری ما نیست، بلکه صاحب حقیقی این مال(حضرت صاحب الامرعجّل الله تعالی فرجه الشریف) وقتی که به اراده خداوند متعال تشریف بیاورند، این اموال را صرف تقویت اسلام و اعتلای مسلمانان می کنند.

وی با بیان اینکه وجوه شرعیه‌ای که به طلاب می‌رسد ناچیز است ولی همین هم به اعتبار خدمت به اسلام توزیع می شود، ابراز کرد: مراجع چنین تشخیص داده اند که اگر طلاب علوم دینی با این مال تقویت شوند که بتوانند وقت بیشتری را برای درس خواندن اختصاص دهند و به اسلام خدمت خواهند کرد. البته طلاب باید توجه داشته باشند ما در مقابل ولی الله اعظم مسؤول هستیم، اگر درس خواندن ما به درد تقویت اسلام و دینداری مردم نخورد، معلوم نیست چه وجهی پیدا می کند. از این ناحیه واقعاً باید نگران بود؛ ما اگر در لباس روحانیت هم نبودیم در قبال دین خدا وظیفه داشتیم، در مقابل همین نعمت های الهی موظف و مسؤول بودیم، تا چه رسد به این که زندگی ما و اعتبار ما با خدمت به دین عجین شده است. این مرجع تقلید با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی ایران مردم به روحانیت و حوزه‌های علمیه اقبال کردند، گفت: در دوره طاغوت مسؤولیت حوزه‌ها کمتر بود و امکاناتی هم در اختیار نداشتیم، طلاب در سختی زندگی می‌کردند و صدای روحانیت به مردم نمی‌رسید، با خون دل یک مجله اسلامی چاپ و یا چند نفر را در مسجد جمع می‌کردیم تا کلاس‌های فرهنگی تشکیل دهیم، اما امروز به برکت انقلاب فضا عوض شده است.

باید از فرصت انقلاب اسلامی به بهترین شکل استفاده کنیم

حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی افزود: مردم از امام خمینی(ره) صداقت دیدند و متوجه شدند ایشان برای دین و خدا کار می‎کند و به او رو آوردند و جوان‌هایشان را به میدان فرستادند، همه برکات این انقلاب هم مال آن صداقت‌ها و آن فداکاری‌ها است و خدا را شاکریم که این نعمت را به ما ارزانی داشته است. وی با بیان اینکه باید از فرصت انقلاب اسلامی به بهترین شکل استفاده کنیم، عنوان کرد: البته نگران هم هستیم نکند با سوء عمل خودمان این فرصت طلایی را از دست بدهیم، اگر این انقلاب ضایع شود، علاوه بر فرصت‌هایی که از یک ملت ضایع شده است، آبرو و اعتبار روحانیت شیعه هم مخدوش می شود. امروز ما از میراث آبرو و اعتباری بهره می‌بریم که طی قرن‌ها و با خون دل‌ها و مرارت‌ها فراهم آمده و خودخواهی ما یا کوتاهی ما یا بدون تأمل و تدبیر عمل کردن ما خسارت‌های سنگینی به بار خواهد آورد.

آیت‌الله موسوی اردبیلی سنگ اندازی دشمنان و بدخواهان انقلاب را مورداشاره قرار داد و گفت: اگر خود ما درست عمل کنیم، هیچ عامل خارجی نمی تواند رابطه ما را با خدای تعالی و با مردم مسلمان خراب کند، آنچه نگران کننده است کارهایی است که عنایت حق تعالی را از ما بر می گرداند.

وی به آیه «ذلک بأنّ الله لم یک مغیّراً نعمه أنعمها على قوم حتّى یغیّروا ما بأنفسهم»اشاره کرد و ابراز داشت: اگر عنایت خدا از ما برگشت، مردم هم از ما می برند، نه این که شخص من و جنابعالی مطرح باشیم، ممکن است مردم با رفتار من و شما از دین روی گردان شوند. البته حق این است که عمل ما و قصور و تقصیرهای ما ربطی به مکتب نورانی اسلام و تشیع ندارد، اما مردم این طور قضاوت نمی کنند. این مرجع تقلید ادامه داد: اگر مردم از ما بدی ببینند به پای دین می‌گذارند واقع این است که با همه برکاتی که این انقلاب و نظام داشته و دارد و مرهون فداکاری‌ها و خون‌های پاک است، قصور و تقصیرها هم زیاد است و گاهی کارهایی می کنیم که موجب یأس و بدگمانی مردم شده است.

رفتار و گفتار روحانیت در جامعه تاثیرگذار است

وی رفتار و گفتار روحانیت را در جامعه تأثیرگذار دانست و اظهار کرد: امروز برخی از جوانان اعتماد و علاقه شان به روحانیت سست شده و ایمان‌هایی در معرض خطر است، اینها تلفات سنگینی است که باید جدی گرفته شود. اگر رفتار ، گفتار ، اخلاق، منش و کوتاهی من، تزلزلی در ایمان حتی یک نفر ایجاد کرده باشد، کافی است که خواب از چشمم ربوده شود. بنده از اول که با هزار سختی و مشقت، با هزار تهدید و فشار که در دوره رضاخان و پسرش وجود داشت، وارد عالم طلبگی شدم تا وقتی که فعالیت های اجتماعی و سیاسی را شروع کردم، بعد هم که انقلاب پیش آمد و خواسته یا ناخواسته زیر بار مسئولیت رفتم، بعد هم که ممحّض در بحوث علمی حوزه شدم، چه آن زمان که مدارس مفید را در تهران راه ‎اندازی کردم، چه کانون توحید را، چه دانشگاه مفید را در قم و کارهای دیگری که انجام شده است، چشم و امیدم به فضل و عنایت الهی بوده است و خواسته‌ ام به اسلام خدمتی کرده باشم. این مرجع تقلید ادامه داد: فعالیت‌های حوزوی، کارهای اجتماعی و سیاسی، همراهی با مرحوم امام (ره) و انقلاب به همین نیت بوده است، اما حالا بعضی کارها و نتایج را که می بینم، نگران می شوم که نکند ما در انجام وظایف مان قصور یا تقصیری داشته ایم. آن روز که دوستان ما مبارزه می کردند، آن روز که فداکاری می کردند، خیلی بهتر از این را توقع داشتند. نکند فردا در مقابل خدای تعالی، در مقابل صاحبان حق در این مسیر، در برابر این ملت، شرمنده باشیم. عمر دنیا زود می گذرد و من در سن و سال و وضع و حالی هستم که باید بیش از شما به فکر باشم.

وی گفت: می خواهم از این فرصت استفاده کنم و خطاب به ملت شریف ایران، به خانواده های شهدا، به جانبازان، به همه کسانی که زحمت کشیده‌اند، عرض کنم ما خیرخواهانه پا در این راه گذاشتیم، اما شاید کوتاهی کرد‌ه‌‎ایم، شاید غفلت کرده ایم، اگر مشکلات و نارسایی‌هایی که هست به من است، از همه عذر می ‎خواهم. ما دلمان می خواست و می خواهد که ملت ما سربلند باشند، اخلاق و ایمان در میان جامعه ما رونق داشته باشد و ملت ما خوب زندگی کنند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: اگر بنده کاری کرده‌ام که نباید می کردم یا ترک فعلی کرده‌ام که باید انجام می‌دادم، از همه عذر می خواهم و حلالیت می طلبم، من از طرف خودم حرف می زنم، به دیگران کاری ندارم از کارهای کرده و نکرده خودم نگرانم، اگر همه ما درست عمل کرده بودیم وضع این نبود. ولی گمان می کنم همه ما، همه مسؤولان، از سابق تاکنون، باید از مردم عذرخواهی کنیم و ضرورت این کار البته برای مسؤولانی که در لباس روحانیت هستند بیشتر است.

وی با بیان اینکه عذرخواهی و حلالیت طلبی از ذوی الحقوق، سنت و سیره حسنه است، اظهار داشت: مردم ما می‌بینند ما خطاهای خودمان را، قصور و تقصیرهای سنگین خودمان را به رو نمی‌آوریم و حتی گاهی‌ اوقات طلبکار هم می ‌شویم! اما رئیس فلان کشور یا وزیر یک مملکت به خاطر یک اشکال که ممکن است به نظر ما مهم هم نباشد، عذرخواهی می‌کند. وقتی‌ ما چنین عمل می‌ کنیم، مردم از کجا بفهمند که این سنت حسنه، دستور اولیاء معصومان(ع) است.

بگذارید مردم این گونه‌ رفتارها و حس مسئولیت را در ما ببینند و بدانند که ما خود را در برابر آنان مسؤول و آنها را ولی نعمت خود می دانیم. مگر امام نفرمود؛ این مردم ولی نعمت ما هستند، مگر ما از پیامبر خدا (ص) و ائمه (ع) بالاتریم آنها پاک و معصوم بودند و ما خطاکار و گناه کاریم.

نقد علمی عقاید با اهانت به مقدسات تفاوت دارد

آیت‌الله موسوی اردبیلی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه برخی از افراد، کورکورانه با تقلید از برخی اعمالی که در کشورهای غربی مد شده، برای اینکه خود را متمدن و پیشرو نشان دهند، مرتکب رفتارهایی می‌شوند که هیچ گونه توجیه عقلی و منطقی ندارد. اگر کسی اعتقادات ما را قبول ندارد، خوب نداشته باشد، ولی این مجوز اهانت و هتک حرمت نیست. آزادی بیان در هیچ منطق و فرهنگی به معنای آزادی اهانت نیست. در کشورهایی هم که خود را داعیه دار آزادی می‌دانند، گاهی اوقات برای اهانت به افراد مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرند که شاید اگر فرد اهانت کننده به جای اهانت صدمه‌ای جسمی و جانی وارد کرده بود به آن مقدار مجازات نمی‌شد، مگر می‌توان گفت که اهانت به یک انسان مجاز نیست ولی اهانت به اعتقادات میلیون‌ها انسان مجاز و بی اشکال است کدام عقل و منطقی این را قبول می کند؟ این مرجع تقلید ادامه داد: البته این به معنای مجاز نبودن نقد عقاید ما نیست، ما از این که کسی بیاید و با بیان منطقی بخواهد با ما در خصوص عقایدمان بحث و گفت‌وگو نماید استقبال می کنیم و سیره ائمه اطهار(ع) و علمای امامیه همواره بر همین منوال بوده است، اما فاصله بین نقد علمی و اهانت زیاد است و مردم خود به راحتی می توانند فرق بین این دو را تشخیص دهند.

حضرت آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی در پایان خطاب به مردم ایران گفت: به مردم عزیز هم عرض می‌کنم این اشکالات و نارسائی‌هایی که می‌بینند، اینها از ما است و مسؤولیت آن هم با ما است، اینها ربطی به خدا و اسلام و تشیع و اهل بیت(ع) ندارد،اگر مردم به خاطر این مشکلات به من و امثال من تندی کردند، جای گله ندارد اما اگر خدای ناکرده به دین و پیامبر (ص) و ائمه(ع) جسارت شد، در این مورد پذیرفته نیست و باید پاسخ گوی آن در پیشگاه خدا و رسولش باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *