جولان برندهای تقلبی در ایران

خورنا: این روزها تب خرید لباس‌های به اصطلاح “مارک دار” در میان جوانان اوج گرفته است. لباس هایی که با برندهای معروف دنیا در بازارهای شناحته شده ایران و به خصوص تهران، قیمت‌های نجومی را به رخ خریداران می‌کشند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر خیابان‌های تهران پر شده از فروشگاه هایی که نام برندهای بزرگ و معروف دنیا را یدک می‌کشند. اگرچه تقریبا هیچ کدام ار این فروشگاه‌ها، پوشاک تولید کشورهای صاحب آن را عرضه نمی‌کنند و اغلب کالاهایشان تولید کشور چین هستند، اما با این وجود قیمت آنها بسیار بالاست.

نکته قابل توجه دیگر در این فروشگاه ها این است که در بیشتر مواقع سال، تابلوی حراج دارند و رقم حراج آنها از ۵۰ تا ۷۰ درصد در نوسان است! با این وجود قیمت این کالاها در حراجی هم بسیار بالاست.

در مقایسه با نمونه های مشابه تولید داخل، باز هم این کالاها قیمت بالایی دارند و دست کم سه تا چهار برابر نمونه های داخلی فروخته می‌شوند. با این حال در برخی موارد اتفاقا کیفیت آنها با نمونه‌های داخلی مشابهت دارد.

اما در این میان برای بسیاری از خریداران این سوال مطرح است که علت گران بودن این کالاهای با برند خارجی چیست؟ آیا واردات آنها با تعرفه بالا باعث گرانی شده یا کیفیت و نام خارجی آنهاست که به افزایش قیمت دامن می‌زند؟

از سوی دیگر بازار قاچاق در حوزه پوشاک نیز روند خود را طی می کند. قاچاق کالا در عرصه پوشاک مارک دار به دلیل نبود بازار رقابتی در ایران باعث شده که قیمت این کالاها بیش از اندازه بالا باشد.

این البته همه ماجرا نیست. در حال حاضر مراکزی در بازار تهران وجود دارند که همه مارک‌های خارجی را تولید می‌کنند! در واقع می‌توان گفت بسیاری از پوشاک موجود در فروشگاه‌ها که برندهای معروف دنیا را با خود دارند، تولید داخل‌اند و حتی مارک آنها هم در زیرپله‌های بازار بزرگ تهران تولید شده‌اند.

در حال حاضر بازارهای مرزی مانند کیش، بانه و مهاباد، مرکز ورود لباس‌های خارجی است. لباس‌هایی که قیمت آنها بسیار ارزان است و در طول سال، افراد زیادی را برای خرید پوشاکی که به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، به طرف خود می‌کشاند.

در این میان بسیاری از مغازه‌داران شهرهای بزرگ و البته تهران، پوشاک این مناطق را به صورت عمده می‌خرند و با چسباندن مارک‌های معروف دنیا روی آنها، قیمت‌های ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی بازار مرزی را به ۱۰ تا ۱۵ برابر در فروشگاه‌های شیک داخل شهر می‌رسانند.

شعار امسال، «تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‏ ایرانى» است. ما باید بتوانیم از کار کارگر ایرانى حمایت کنیم؛ از سرمایه‏‌ى سرمایه‌دار ایرانى حمایت کنیم؛ و این فقط با تقویت تولید ملى امکان‏‌پذیر خواهد شد. سهم دولت در این کار، پشتیبانى از تولیدات داخلىِ صنعتى و کشاورزى است.

اوایل امسال نیز مقام معظم رهبری، فرهنگ غلط تفاخر به مصرف کالاهای خارجی را مورد انتقاد قرار داده و خاطرنشان کرده بودند که برخی تولیدات داخلی به خاطر این فرهنگ غلط با مارک خارجی به فروش می رسد اما این مساله به ضرر کشور است و به پیشرفت و آینده ایران لطمه می زند و مردم عزیز با همت و اراده خود، این فرهنگ غلط را اصلاح کنند که این خود، نوعی جهاد اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، واقعیت این است که آن چه امروز در بازارهای ایران با عنوان برندهای خارجی به فروش می رسند، اغلب نشانی واقعی از تولید باکیفیت خارجی ندارند، اما بر اساس یک فرهنگ غلط ، مردم ترجیح می دهند آنها را با قیمت بسیار بالاتر خریداری کنند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *