نماینده مردم اهواز

با فقدان نیروی کار، نمی‌توان منابع موجود را بالفعل کرد/ جایگاه برنج باید در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشخص شود

خورنا/ سیدشکرخدا موسوی ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی برنج‌کاران و کارخانه‌داران برنج، اظهار داشت: امروز تولید و مصرف برنج در خوزستان و کشور به ‌میزانی افزایش یافته که مصرف آن از نان هم مهم‌تر به نظر می‌رسد و متاسفانه نه ‌تنها در بخش تولید برنج بلکه در بخش‌های مختلف دیگر نیز در استان مشکلات بسیاری وجود دارد که مدیران استان از بیان آن واهمه دارند.

وی افزود: کشاورز یکی از ارکان اصلی تولید است که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، چراکه با فقدان نیروی کار، نمی‌توان منابع موجود را بالفعل کرد؛ لذا متولیان امر باید برای کشاورزی برنامه‌ریزی کنند.

موسوی گفت: متاسفانه کشاورزی ما هنوز سنتی است و همین موضوع سبب شده است که به نقطه ایده‌آل نرسیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر وزارت جهاد کشاورزی و سایر بخش‌های مربوط به بخش کشاورزی برنامه‌ریزی دقیقی برای ساماندهی وضعیت برنج‌کاران نداشته باشند، ضربه اصلی به کشاورز وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان مدیریت منابع آبی مشکل دارد، یادآور شد: بر اساس آمار وزارت نیرو، ۲۰ میلیارد مترمکعب از منابع آبی خوزستان به خلیج‌فارس می‌ریزد، اما با این وجود ممنوعیت کشت شلتوک برای کشاورزان خوزستانی اعمال می‌شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه مدیریت حاکم بر منابع آبی در استان خوزستان با کشاورزان همکاری نمی‌کند و در هر فصل، کشت تعدادی از محصولات ممنوع می‌شود.

موسوی با بیان اینکه پیش از این مشکلات تخصیص آب را به مدیران غیربومی سازمان آب و برق ربط می‌دادند، گفت: در این دوره با وجود اینکه سعی شده که از نیروی‌های بومی استفاده شود، متاسفانه شرایط حال با گذشته فرقی نکرده است.

وی، اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را دارای ایراداتی دانست و بیان کرد: در این طرح ‌روند و برنامه اجرای طرح و همچنین چگونگی کشت و تامین منابع آبی اراضی که قرار است تسطیح شود، مبهم است؛ لذا قرار است هفته‌ آینده از وزیر جهاد کشاورزی دعوت شود تا در خصوص پاسخگویی به سوالات در خصوص این طرح در مجلس شورای اسلامی حضور یابد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در پایان عنوان داشت: جایگاه برنج باید در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مشخص شود، چرا که تعداد زیادی از کشاورزان خوزستانی برنجکار هستند و باید حداقل ۱۰۰ هزار هکتار از این اراضی به کشت برنج اختصاص یابد.

منبع/ فارس