جاده هویزه همچنان قربانی می گیرد

خورنا/ جاده هویزه همچنان قربانی می گیرد/تعلل پنج ساله در ساخت جاده

جاده دسترسی اسلامشهر
اهواز – خبرگزاری مهر: جاده هویزه یکی از پرحادثه ترین جاده های خوزستان است که سالانه تصادفات بسیاری در آن گزارش می شود و این به علت وجود سرعت گیرهای غیر استاندارد، خرابی و بی کیفیت بودن این جاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هر وقت نامی از خوزستان در ایران برده می شود بعد از ایثار و مقاومت هشت سال دفاع مقدس، اولین چیزی که تداعی می کند وجود ذخیره های عظیم نفتی در این استان جنوبی است. ۱۰۰ سال از اکتشاف نفت در مسجدسلیمان می گذرد و در سالهای اخیر ذخایر نفتی این شهرستان که لقب اولین شهر نفتخیز خاورمیانه را یدک می کشد، به پایان رسید. حال که این شهرستان تمام داشته های خود را تقدیم اقتصاد کشور کرده است مردم آن در وضعیت رفاهی بسیار پایین به سر می برد و مردم آن در کنار دیگر شهرهای استان از داشتن خدمات مناسب محروم هستند.

اما حرف امروز خوزستانی ها در ارتباط با استخراجهای جدید نفتی است که توسط شرکتهای حفاری و وزارت نفت انجام می شود، این حفاری های جدید پیش از آنکه به مردم  خدمت رسانی کند خساراتی چون نابودی تالاب بین المللی هورالعظیم و تخریب جاده ها از سوی ماشین های سنگین این شرکت ها را به همراه دارد. از جمله این مسیرها که علاوه بر اسیب های هشت ساله جنگ تحمیلی در اثر رفت و آمد ماشین های سنگین شرکت نفت آسیب جدی دیده است، جاده اهواز – هویزه است.

چرا شرکتهای نفتی مستقر در میدان نفتی آزادگان و…در هویزه برای انعقاد قرارداد با پیمانکاران مختلفی که شهرداری به آنها معرفی میکند به توافق نمی رسد؟ علت این اختلافاتی که میان مجریان طرح و شرکت نفت به وجود می آید چیست؟ و تا چه موقع مردم منطقه دشت آزادگان باید این محرومیت ها را تحمل کنند.

هویزه نامی آشنا برای همه مردم ایران

هویزه یکی از شهرهای غرب استان خوزستان است که به خاطر جنگ ایران و عراق شهرت دارد. این شهر با یورش نیروهای عراقی تصرف و به طور ۱۰۰در صد تخریب شد. تنها آثار باقی مانده از شهر، قدمگاه حضرت عباس و خرابه های چند ساختمان است.

این شهر قدمت زیادی دارد و «ابن بطوطه» در مورد آن در کتابش می نویسد و زمانی در این شهر حوزه علمیه بزرگی بود که قریب به چهارصد مجتهد داشت و از اندلس و نجف در آن درس می خواندند. از جمله علمای اهل هویزه می توان به علامه شیخ محمد کرمی الحویزی و عبدالحسین الحویزی مفسر نور الثقلین اشاره کرد.

این شهر همچنین در طول جنگ نقش مهمی در جلوگیری از ورود دشمن بعثی به مرکز استان خوزستان داشت و در این شهر مقاومت های جانانه ای از سوی مردم و رزمندگان صورت گرفت ولی اغلب زیرساخت های آن در طول جنگ به شدت آسیب دید به همین دلیل جاده ارتباطی هویزه با اهواز اکنون به یکی از پرخطرترین مسیرهای ارتباطی در خوزستان تبدیل شده است و سالانه مردم بی شماری در این جاده جان خود را از دست می دهند.

مهلت سه ماهه شرکت نفت برای پیمانکار جدید جاده هویزه

فرماندار هویزه در خصوص مشکلات جاده ارتباطی این جاده به خبرنگار مهر می گوید: پنج سال تاخیر در بهره برداری  از این جاده حاصل اختلافات میان شرکت نفت و پیمانکار بوده که در این بین تنها مردم دچار متحمل خسارت های جانی و مالی شده اند.

عبدالرضا سعیدی نیا افزود: به دلیل شرایط خاص و عدم تعهد پیمانکار و اختلافاتی که میان او و شرکت نفت پیش آمده، ساخت این جاده مهم در استان خوزستان به تاخیر افتاده است. علاوه بر این اجرای طرح در بعضی مسیرها با کیفیت بسیار پائینی انجام شده ضمن اینکه این پیمانکار در بعضی نقاط شهر کار خود را انجام داده ولی کیفیت اجرای آن رضایت بخش نبوده است.

سعیدی نیا عنوان می کند: در این رابطه بارها  به شرکت نفت تذکر داد شد که این طرح را هر چه زودتر  تکمیل کند. همچنین با توجه به خطرات رفت و آمد که متوجه مردم منطقه دشت آزادگان می شود جلسات متعددی در استانداری برای ساخت جاده هویزه منعقد شده است که امید می رود ثمر بخشی آنها را در آینده نزدیک مشاهده کنیم.

وی می افزاید: با توجه به اینکه بزرگترین ذخایر نفتی در این نقطه از کشور وجود دارد، مردم آن استحقاق دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیده ای همچون: جاده نا امن، فقر، بیکاری و بسیاری دیگر از موادری که بارها مسئولین خوزستانی در پایتخت مطرح کردند را ندارند.

فرماندار هویزه با اشاره به مسئولیت وزارت نفت در اجرای پرو‍‍‍‍‍‌ژه جاده هویزه عنوان می کند: شرکت های نفتی موجود در استان خوزستان تحت نظر وزارت نفت فعالیت می کنند و بازسازی جاده های منتهی به مناطق نفتی استان نیز بر عهده وزارت نفت است و از اعتبارات آن صورت می گیرد. جاده هویزه نیز از این امر مستثنی نیست ولی در بازسازی آن هنوز حرکت مثبتی صورت نگرفته و مردم و مسئولان رضایتی از روند اجرای طرح ندارند.

سعیدی نیا افزود: رانندگی در این مسیر بسیار پر خطر و سخت است و تاکنون نیز تلفاتی در این جاده گزارش شده که نگرانی ما را به عنوان مسئول شهرستان دو چندان کرده است چرا که این جاده در چند مسیر هویزه به بستان و همچنین هویزه به سوسنگرد در وضیعت نامناسب به سر می برد و امنیت لازم برای رانندگی در شب را ندارد.

وی در پایان با اشاره بر تعهد شرکت نفت و دادن مهلت سه ماهه به پیمکانکار این طرح اظهار می کند: وظیفه هر یک از مسئولان در استان ایجاد رفاه و حل مشکلات مردم است و کمترین حق آنها داشتن یک مسیر امن برای رفت وامد و بهره بردن از حداقل امکانات رفاهی، خدماتی، بهداشتی و درمانی است.

آمار نگران کننده تلفات جاده ای هویزه

در این رابطه عباس نیسی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: بعد از سال ها تعهد در اجرای پروژه جاده هویزه هیچگونه تغییری در این جاده خطرناک مشاهده نمی شود و همچنان مردم شکایت هایی در این زمینه دارند.

نیسی افزود: عدم پرداخت عوارض شرکت های نفتی یکی از معضلات دیگر شهرستان است که این امر از طریق مدیر عامل شرکت نفت در تهران یگیری شد ولی تاکنون پاسخ مناسبی دریافت نکردیم.

وی بیان کرد: حدود ۱۲ سال است که نماینده هویزه و دشت آزادگان وضعیت نامناسب جاده هویزه را به مسئولان کشوری گزارش می دهند اما هنوز این مشکل بر جای خود باقی است.

شهرداری هویزه با اشاره به کیفیت پائین عملکرد مجریان این طرح در برخی نقاط شهر گفت: در برخی نقاط شهر پیمانکار شرکت نفت طرح مذکور را اجرایی کرد ولی در کیفیت بسیار پایین و غیرقابل قبول که این باعث تخریب و بازسازی جدید از سوی مجری آن شد.

نیسی یادآور می شود: این جاده در مسیرهایی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد به صورتی که رانندگی در این نقاط خطر آمیز و حادثه ساز است و تاکنون نیز آمار بالایی از تصادفات در این شهرستان گزارش شده است.

شهردار هویزه در پایان تاکید کرد: شهرستان هویزه در هشت سال جنگ تحمیلی یکی از جبهه هایی نبرد مبازران کشور ما بود به طوری که به بسیای از جاده های آن خسارت های فروانی وارد شد و این موضوع مسئولان را موظف می کند برای جبران این خسارت ها بسیج شوند.

رئیس پلیس‌ راه خوزستان نیز در این خصوص گفت: جاده های دشت آزادگان، هویزه و حمیدیه جزو مسیرهای مخاطره آمیز به شمار می روند و این امر باعث شده تا انحرافات خودروها زیاد و تصادفات شاخ به شاخ اتفاق بیفتد.

قاسم قدرتی تصریح کرد: عدم وجود اماکنی مانند استراحتگاه ها در مجاورت جاده‌های خوزستان، موجب می‌شود خستگی رانندگان رفع نشود و یکنواختی و خستگی مفرط، موجب تصادف می‌شود.

وی بیان کرد: ۵۳ درصد تصادفات کشور در اثر واژگونی خودروها اتفاق می‌افتد که بیشترین میزان آن مربوط به خوزستان است. نصب چراغ‌های LED می‌تواند از وقوع چنین تصادفاتی پیشگیری کند.