دانشگاه صنعت نفت نخبگان علمی را گلچین می کند

خورنا/ دانشگاه صنعت نفت نخبگان علمی را گلچین می کند/۹۰ درصد فارغ التحصیلان جذب بازار کار شده اند

عبدالنبی هاشمی رئیس دانشگاه صنعت کشور
خرمشهر – خبرگزاری مهر: در یک قرن گذشته، حرکت شتابان صنعتی جهان از طریق بهره مندی کشورها در به کارگیری علوم مهندسی انرژی به خصوص نفت صورت گرفته است و به تعبیر کارشناسان و پژوهشگران، یکی از مهم ترین معبرهای توسعه یافتگی یک کشور در گرو تجهیز و پرورش نیروی متخصص و فنی در حوزه نفت بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ایران یکی از معدود کشورهایی است فعالیت تکنولوژی در صنعت نفت را پس از ۱۰۰ سال از پیدایش نفت آغاز کرد که پس از انقلاب اسلامی و با افزایش سرفصل های جدید تکنولوژی نفت به خود باوری رسید و اکنون با اتکا به بومی کردن این صنعت، پنجه در پنجه قدرت ها افکنده است که در این بین دانشگاه صنعت نفت که هم اکنون مرکزیت آن شهرستان آبادان است نقش مهمی در پرورش نخبگان دارد  بر همین اساس گفتگویی با دکتر عبدالنبی هاشمی رئیس دانشگاه صنعت نفت کشور انجام داده ایم:

مهر: چه دغدغه ای در مسئولان باعث تاسیس دانشگاه مستقل صنعت نفت در کشور شد؟

هاشمی: پس از اکتشافات نفت در ایران و ایجاد بزرگترین پالایشگاه نفنت جهان در آن زمان در شهرستان آبادان و بهره برداری از صنایع بالادستی و پایین دستی، همواره بومی کردن مهندسی این صنعت مورد دغدغه مسئولان بوده؛ به همین دلیل دانشکده نفت آبادان ابتدا در سال ۱۳۱۸ به نام «انستیتو نفت آبادان» به عنوان اولین واحد آکادمیک تخصصی و فنی در بحث صنعت نفت با هدف تامین نیروی فنی و انسانی متخصص صنعت نفت ایران آغاز به کار کرد و پس از آن به عنوان «دانشکده نفت آبادان» فعالیت کرد. پس از آغاز جنگ تحمیلی، این دانشکده به گچساران و سپس به اهواز انتقال یافت اما توسعه علوم نفت هر روز زمینه های فعالیت این دانشکده را گسترده می کرد به همین دلیل این دانشکده در سال ۱۳۶۸ با توجه به کوشش مسئولان وقت به دانشگاه تبدیل شد؛ ضمن اینکه دانشکده نفت آبادان بعد از جنگ تحمیلی مجدداً در شهرستان آبادان راه اندازی شد.

مهر: این دانشگاه در چه مقاطع تحصیلی دانشجو می پذیرد؟ آیا دارای زیر مجموعه آموزشی نیز هست ؟

هاشمی: این دانشگاه دارای چهار دانشکده زیر مجموعه است که هم اکنون در دانشکده نفت آبادان، دانشکده نفت تهران، دانشکده نفت اهواز و دانشکده علوم دریایی محمود آباد تعداد یک هزار و ۵۶۳ دانشجو در مقطع کارشناسی و ۴۶۲ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۷ دانشجو در مقطع دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

مهر: پس از انقلاب اسلامی چه سرفصل هایی برای توسعه علمی و تخصصی دانشگاه تعریف شده است؟

هاشمی: تا دهه ۷۰ رشته های وابسته به صنایع نفت به صورت عمومی بود یعنی رشته های مربوط به صنایع بالادستی و پایین دستی در این دانشگاه تدریس می شد اما از اوائل دهه ۸۰ سرفصل های جدیدی در عرصه نوآوری و صنایع بالادستی به دانشگاه اضافه شد.

مهر: چه تعداد از فارغ التحصیلان دانشگاه قبل از انقلاب و چه تعداد بعد از انقلاب اسلامی فارغ التحصیل شدند؟

هاشمی: باید اشاره کنم که از سال ۱۳۱۸ تا ابتدای انقلاب اسلامی یعنی به مدت ۴۰ سال فارغ التحصیلان این دانشگاه ۷۶۸ نفر بودند اما با تحولاتی که پس از انقلاب در این حوزه علمی اتفاق افتاد این دانشگاه را به یکی از پویاترین دانشگاه های علمی و تخصصی مبدل کرد که هم اکنون ۱۳ هزار نفر مجموع فارغ التحصیلان این دانشگاه در مقطع پس از پیروزی انقلاب اسلامی هستند.

مهر: تعامل علمی دانشگاه با مراکز علمی جهان چگونه است؟

هاشمی: با توجه به اینکه دانشگاه صنعت نفت در پذیرش دانشجو در تمام مقاطع سخت گیری های بسیاری دارد و از رتبه های نخست آزمونهای کشور نخبگان را گلچین می کند؛ این توان را به ما می دهد که در بحث آموزش با دشواری های زیاد برای پرورش متخصصان کارآمد روبرو نباشیم و به همین علت فارغ التحصیلان این دانشگاه چه قبل و بعد از انقلاب اسلامی برای مراکز علمی و تخصصی جهان شناخته شده اند. این دانشگاه مفتخر است که در سال ۷۹ تا ۸۵ حدود ۳۰۰ نفر را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای نفت به صورت دو مدرکه به سه دانشگاه بین المللی معتبر دنیا دانشگاه IFP فرانسه دانشگاه  curtin  استرالیا و دانشگاه calgary  کانادا اعزام کند. اما در بورسیه دادن به دانشجویان خارجی محدودیت داریم و در چند سال اخیر چند نفر بورسیه از کشورهای افغانستان، سوریه و… داشته ایم.

مهر: قرار گرفتن دانشگاه در حوزه منطقه آزاد می تواند فرصت باشد یا محدودیت ؟

هاشمی: البته علومی که دانشجویان این دانشکده به آن می پردازند علوم پایه فرامنطقه ای است و در سطح بین المللی جایگاه خاصی دارند اما به خاطر ظرفیت بالایی که داریم قبلاً برنامه های خود را اعلام کردیم که در صورت بین المللی شدن این دانشگاه با استفاده از پتانسیل های قوانین منطقه آزاد، بی شک فعالیت ما در تمامی بخش ها توسعه خواهد یافت. دانشجویان کشورهای عراق، کویت و سایر کشورهای خلیج فارس می توانند جزو کشورهای هدف باشند.

مهر: دانشجویان و فارغ التحصیلان این دانشگاه تضمین کار در صنایع را دارند؟

هاشمی: معمولاً فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت با توجه به پتانسیل های علمی و فنی که در طول تحصیل در این دانشگاه کسب می کنند به راحتی جذب بازار کار (شرکت ملی نفت و سایر شرکت های اصلی وزارت نفت ) و بخش خصوصی می شوند. آمارها نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه جذب بازارهای کار شده اند و در این زمینه  مشکلی وجود ندارد.

مهر: اهداف و برنامه های دانشگاه صنعت نفت برای رسیدن به توسعه و کیفی کردن دانشگاه چیست؟

 هاشمی: مهمترین اهداف و برنامه های ما ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشگاه است در این راستا جذب اساتید طراز اول، ایجاد و توسعه روابط بین الملل دانشگاه و انجام پروژه های ملی تحقیقاتی بخشی از اهداف ما برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه به شمار می رود.

منبع/ مهر