ترکیبی از جنس باران و فاضلاب,سمی مهلک برای کارون

خورنا/ ‘افشین تک دستان’ چهارشنبه  با اشاره به نزدیک شدن به فصل بارندگی ها گفت: از مشکلات شهرهای صنعتی خوزستان بویژه شهر اهواز وجود صنایع کلان است که در زمان بارش باران ، شسته شدن این آلاینده ها که دارای ترکیبات شیمیایی وخطرناک هستند به صورت روان آب وارد کارون می شود.

وی افزود: به دلیل قدیمی بودن سامانه فاضلاب بویژه در شهر اهواز، با شدت بارندگی ،در بیشتر مناطق فاضلاب بالا آمده و با روان آب ها یکی می شود و باقی ماندن این آب های آلوده و وارد شدن به رودخانه موجب می شود فاضلابی بدون تصفیه و بسیار خطرناک وارد کارون شود.

استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: به دلیل نداشتن زه کش در زمین های کشاورزی نیز ،همزمان با بارندگی ها بسیاری از کودهای شیمیایی، همراه سیلاب ها وارد رودخانه کارون می شود که این امر موجب افزایش آلودگی رودخانه کارون شده است.

وی با بیان اینکه در حوضه رودخانه کارون دو مساله کمیت و کیفیت آب رودخانه مطرح است اظهار کرد: از نظر کمیت در سال های اخیر دبی رودخانه کارون در برخی فصول سال بویژه در فصل تابستان به شدت کاهش یافته است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: هم اکنون میزان دبی رودخانه کارون به ۱۶۰متر مکعب در ثانیه می رسد در حالی که در گذشته میزان عبور آب از رودخانه کارون بیش از سه هزار متر مکعب در ثانیه بود.

تک دستان، در خصوص منابع آلاینده رودخانه کارون افزود: زه آب های کشاورزی، پساب های شهری و روستایی، پساب های صنعتی ،کشتارگاه ها، پساب های شیمیایی واحدهای پتروشیمی، نفت و صنایع وابسته به نیروگاه ها در بالادست اهواز که بیشتر بدون تصفیه وارد رودخانه کارون می شود از دیگر آلاینده های کارون است.

وی گفت: به دلیل شوری آب های زیر زمینی در بسیاری از نقاط خوزستان بویژه در شهرهای پایین دست مانند اهواز،خرمشهر و آبادان تنها منبع استفاده از آب برای مصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، رودخانه کارون است در حالی که در شهرهای شمالی خوزستان به دلیل استفاده از آب های زیر زمینی، زمین مانند یک فیلتر عمل کرده و آب موجود را تصفیه می کند.

عضو کمیته علمی همایش کارون با اشاره به اینکه هرگونه پسابی باید با توجه به حفظ اکوسیستم رودخانه وارد کارون شود بیان کرد: با توجه به تغییر آلاینده های محیطی لازم است تصفیه خانه های شهر اهواز نیز متناسب با وضعیت رودخانه کارون و کاهش آورد این رودخانه تغییر کند.

تک دستان گفت:تصفیه خانه های شهر اهواز قدمتی بیش از ۴۰ سال دارند و کار تصفیه آب به خوبی انجام نمی شود.

وی ادامه داد:هم اکنون به دلیل وارد شدن زه آب های کشاورزی به رودخانه کارون انواع سموم و آفت کش ها وارد رودخانه شده و به دلیل نبود تصفیه مناسب آب این آلاینده ها به صورت کامل حذف نمی شود.

وی با اشاره به استفاده شهروندان خوزستانی از دستگاه های تصفیه آب خانگی بیان کرد: به دلیل مشکلاتی که در کیفیت آب تصفیه خانه های اهواز وجود دارد مردم از این گونه آب استفاده می کنند که مشکلاتی را برای سلامت افراد ایجاد می کند.

تک دستان گفت: دستگاه های تصفیه آب خانگی علاوه بر اینکه برخی آلودگی های آب را حذف می کند،یون های مطلوب موجود در آب ، کلسیم ، روی، مس ،آهن و فلورایت که برای استحکام دندان و استخوان بسیار مهم است از بین می برد.

وی با اشاره به اجرای طرح آبرسانی غدیر اظهارکرد: در مدت اخیر که ۶۰ درصد از آب تصفیه خانه شماره ۲ اهواز از طرح غدیر تامین شده کیفیت آب در مقطع اهواز به مراتب نسبت به گذشته بهتر شده است

منبع/ ایرنا