رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه

کم‌اطلاعی مداحان از قیام عاشورا باعث انحراف می شود

خورنا/ رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه به مداحان و سخنرانان توصیه کرد: در مداحی‌ها و سخنرانی‌های خود از منابع مستند استفاده کنند، چراکه تنها در این صورت خواهند توانست فلسفه قیام عاشورا را به درستی تبیین کنند.

عزاداری‌ها را وسیله‌ای برای زنده نگهداشتن اهداف قیام عاشورا دانست و گفت: فلسفه عزاداری‌های محرم و صفر یادآور پیام‌های کربلا به اقشار مختلف مردم است، چرا که تنها در این صورت پرچم نهضت حسینی برافراشته خواهد ماند.

رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه با باین این‌که «امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا به بیان صریح ایشان بوده است» اظهار کرد: امام حسین (ع) هدف اصلی خود را از قیام عاشورا زنده نگه داشتن دین و احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرده‌اند.

فاضلی افزود: سخنرانی‌ها، مداحی‌ها و عزاداری‌های این ایام در صورتی کارکردهای لازم را خواهد داشت که پیرامون پیام عاشورا و تبیین فلسفه کربلا باشند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که «مداحان و سخنرانان تنها در صورت استفاده از منابع معتبر و مستند می‌توانند فرهنگ واقعی عاشورا را در جامعه تبیین کنند» ادامه داد: هدف از عزاداری‌های این ایام مدح و مطرح کردن مداحان و سخنرانان نیست و معنا و پیام مداحی‌ها و سخنرانی‌ها اهمیت دارد.

این مقام مسئول بر استفاده مداحان از منابع و کتب دارای سند معتبر تاکید کرد و افزود: استفاده از سخنان و مطالبی که عمق لازم را برای بیان فلسفه عاشورا ندارند مشکلات زیادی در حوزه اعتقادی در جامعه به وجود می‌آورد.

رئیس اداره امور فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی کرمانشاه توانمندی مداحان و سخنرانان را در مجذوب کردن مردم و به خصوص قشر جوان ارزشمند ارزیابی و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی درست می‌توان از این شرایط بیشترین بهره را برد.

فاضلی با اشاره به انحرافات و آسیب‌هایی که در سال‌های اخیر در شیوه برگزاری عزاداری‌ها رخ داده است، اظهار کرد: بی اطلاعی یا کم اطلاعی مداحان از قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا و اتفاقات رخ داده در آن یکی از مهمترین مواردی است که زمینه‌های انحراف و آسیب در عزاداری‌های این ایام را به وجود آورده است.

وی در پایان از ورود موسیقی با آهنگ‌های غیرشرعی و نامناسب و استفاده از شعرها و نوحه‌های بی محتوا و… در مداحی‌ها به عنوان یک معضل جدی در عزاداری‌های محرم یاد کرد.

منبع/ ایسنا