از منطقه آزاد اروند برای توسعه و رونق صادرات می توان استفاده کرد

خورنا/  ‘ولی اله افخمی راد’ روز شنبه در دومین همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه و فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی خرمشهر افزود: آبادان و خرمشهر با داشتن زیرساخت هایی مانند فرودگاه، نزدیکی به عراق، نیروی انسانی متخصص و تولیدات مختلف مانند نفت، پتروشیمی و کشاورزی زمینه مناسب برای توسعه اقتصادی کشور را دارند.

وی با اشاره به تخصیص بودجه ای به سازمان توسعه تجارت برای خطوط کشتیرانی بین ایران و کشورهای خارجی از محل یارانه ها اظهار کرد: یک میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی در روز ملی صادرات در اختیار بانک توسعه صادرات برای کمک به تامین نقدینگی مورد نیاز تجار و بازرگانان قرار می گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: یکهزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد کم نیز برای تجار و بازرگانانی که از منابع مالی دولتی استفاده می کنند، اختصاص یافته است.

افخمی با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط صمیمانه با کشورهای مختلف در قالب توافقنامه گفت: فراهم کردن زمینه مناسب برای انجام فعالیت های تجاری با کشورهای عراق، کویت و سایر کشورهای همسایه ضروری است که در این راستا منابع مالی در اختیار رایزنان و بازرگانان عازم به این کشورها قرار می گیرد.

وی با اشاره به مشکلات تجار و صادرکنندگان خدمات مهندسی افزود: مشکلات صادرکنندگان خدمات مهندسی در شورای عالی صادرات برطرف می شوند و امیدواریم بتوانیم از این طریق از بازارهای کشورهای همسایه بویژه عراق نهایت استفاده را ببریم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران همکاری دستگاه های دولتی با بازرگانان را ضروری خواند و اظهار کرد: مسوولان استانی و شهرستانی در راستای توسعه صادرات که به عنوان اقتصاد ملی موجب حرکت در اقتصاد، خروج از رکود، کاهش تورم، اشتغالزایی و به کارگیری علم و فناوری می شود به تجار و بازرگانان کمک کنند.

وی با اشاره به استقرار کنسولگری عراق در اهواز گفت: استقرار این کنسولگری در منطقه آزاد اروند اهمیت بیشتری نسبت به استقرار آن در مرکز استان دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز در این همایش یکی از مسایل اصلی اقتصاد مقاومتی را صادرات دانست و افزود:در کنار تجارت، مشکلات تولید و صنعت نیز قابل حل است.

‘سید نوراله حسن زاده’ رفع مشکلات واحدهای تولیدی صادراتی بویژه مشکل نرخ سود بانکی را در توسعه صادرات موثر خواند و گفت: امیدواریم با نگاه ویژه به واحدهای تولیدی و مدیریت واحد به تسهیل در صادرات و رفع مشکلات سرمایه در گردش تولید کنندگان کمک کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز در این همایش با اشاره به ظرفیت های فراوان استان خوزستان و مرز شلمچه در عرصه اقتصادی اظهار کرد: تسهیل صادرات در مرز شلمچه ضروری است.

‘سید احمد حسینی فر’ افزود: روزانه بیش از سه میلیون دلار تبادلات تجاری با کشور عراق این امکان را برای تردد یکهزار کامیون از مرز شلمچه فراهم می کند و با اندکی تامل و رفع مشکلات قطعا شاهد شکوفایی صادرات در این نقطه خواهیم بود.

وی توسعه فعالیت های مالیاتی، اعطای تسهیلات بانکی و تسهیل قوانین گمرکی را از راهکارهای توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: اشتراکات قومی مذهبی، زبان، فرهنگ و مسافت ۱۷ کیلومتری بازار عراق تا مرز شلمچه فرصتی طلایی برای ارزآوری به کشور است؛ ضمن اینکه ترکیه بدون داشتن اشتراکات یادشده و فاصله دوهزار و ۱۳۴ کیلومتری از عراق سالانه ۳۰ میلیارد دلار به این کشور صادرات دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر افزود: قبل از جنگ تحمیلی خرمشهر دارای ۱۱ کنسولگری عراق و دو بانک خارجی بود ولی اکنون تنها کنسولگری خرمشهر به دلایلی در مرکز استان مستقر است.

وی خاطرنشان کرد: هیچیک از زیرساخت های تخصصی شامل سردخانه، بارانداز و امکانات رفاهی برای حضور تجار خارجی در مرز شلمچه وجود ندارد اما با برنامه ریزی و حصارکشی می توان روزانه تردد کامیون ها را به سه هزار دستگاه رساند.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این همایش تولید کالاهای با کیفیت را برای رقابت با بازارهای بین المللی ضروری خواند و افزود: تجار و بازرگانان ایرانی به رغم تلاش و بدست آوردن بازارهای خارجی به دلیل پایین آمدن کیفیت محصولات صادراتی در مدتی کوتاه بازارها را از دست می دادند.

‘عبداله کعبی’ با تاکید بر مدیریت واحد در مرز شلمچه گفت: برای انجام حصارکشی منطقه آزاد اروند پیمانکار انتخاب شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز با اشاره به انتخاب ۱۵ نفر از فعالان اقتصادی، صنعت گران، تولیدکنندگان و تجار و بازرگانان فعال در منطقه آزاد اروند به عنوان نمونه گفت: حجم صادرات از نظر وزنی و ارزشی در انتخاب این صادرکنندگان موثر بوده است.

‘سیدعلی موسوی’ رویکرد منطقه آزاد اروند را توسعه صادرات خواند و افزود: این منطقه در مدت زمان توسعه محدوده عملکرد در بخش های مختلف از جمله اشتغال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.

در این همایش کلیپی از سخنان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص روز ملی صادرات پخش شد.

‘اسماعیل زمانی’ در این کلیپ روز ملی صادرات را نمادی برای ارج نهادن به تلاش های صادرکنندگان برای نفوذ و حضور در بازارهای جهانی، ایجاد اشتغال پایدار و شکوفایی اقتصادی دانست و گفت: سازمان منطقه آزاد اروند از هیچ تلاشی در ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش صادرات و بهبود سطح رفاه مردم آبادان و خرمشهر و سایر آحاد جامعه دریغ نمی کند.

وی اضافه کرد: توجه به صادرات غیر نفتی به ویژه در محصولات دارای ارزش افزوده، ایجاد طرح های اشتغالزا و رونق کسب و کار از شریان های حیاتی توسعه به شمار می آیند و عدم توجه لازم به این مهم مانعی بزرگ در مسیر رشد و تحول در شکوفایی اقتصادی خواهد بود.

منبع/ ایرنا