سیدحسن خمینی

نقطه مقابل مکتب اهل بیت، سلفی‌گری است

خورنا : حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، داعش را مظهر جدایی از اجتهاد در اندیشه اسلامی دانست و گفت که حتی چنگیز و تیمور و تاتار هم نمی‌توانستند این‌طور آبروی دین را ببرند.

به گزارش شبکه مجازی آستان، سیدحسن خمینی در مراسم رونمایی از سایت حرم امام خمینی (ره) و شبکه مجازی آستان با اشاره به تأکید ائمه بر لزوم اجتهاد در اندیشه اسلامی برای پویایی این اندیشه، اظهار کرد: داعش مظهر جدایی از اجتهاد در اندیشه اسلامی است در حالی که ائمه از روز اول اجتهاد را به شاگردانشان یاد دادند و تأکید کردند که باب اجتهاد را نبندید تا اندیشه اسلامی پویا بماند.

وی افزود: نقطه مقابل مکتب اهل بیت، سلفی‌گری است که خود را به شکل یک گروهک تروریستی به شکل داعش ورود داده است. اگر همه عالم دست به دست هم می‌دادند تا پیامبر (ص) و مکتب اسلامی را وهن کنند بیش از این نمی‌توانستند کاری کنند. حتی چنگیز و تیمور هم نمی‌توانستند این‌طور آبروی دین را ببرند.

یادگار امام خمینی (ره) ادامه داد: باید به دنیا گفت که مکتب صحیح پیامبر (ص) آن چیزی است که از خاندان پیامبر (ص) برمی‌خیزد. سیدحسن خمینی همچنین اظهار کرد: شکل‌گیری شبکه مجازی آستان برای پاسخ‌گویی به این نیاز است که اگر امام خمینی (ره) بودند نسبت به برخی سوالات چه پاسخی می‌دادند. ما با سوالات می‌توانیم به دو شکل برخورد کنیم یکی این‌که برای سوالات تازه به دنبال پاسخ‌های از پیش داده شده باشیم این روش سلفی‌ها است که در زمان گذشته درجا می‌زنند و پیش نمی‌روند. شکل دیگر برخورد با سوالات جدید اجتهاد برای یافتن پاسخ است. این اجتهاد به معنی نقد و نفی گذشته نیست بلکه به معنای استخراج پاسخ‌های جدید برای سوال‌های جدید از مبانی قدیم است. کسانی که فکر می‌کنند سوال‌های جدید جواب‌های از پیش تعیین شده دارد‌ در گذشته مانده‌اند چرا که سوال جدید جواب جدید نیاز دارد.

یادگار امام خمینی (ره) اضافه کرد: اگر کسی برای یافتن پاسخ جدید خود را از تمام گذشته بی‌نیاز بداند این به معنای تجدیدنظر است. اما اگر به دنبال پاسخی باشد که ریشه‌های عمیق اصولی در مبانی اندیشه اسلامی داشته باشد به معنی اجتهاد خواهد بود. در شبکه مجازی آستان هم باید در این مسیر گام برداریم. سیدحسن خمینی با تأکید بر لزوم اجتهاد در اندیشه‌های امام خمینی (ره)، تصریح کرد: باز شدن حوزه اجتهاد به معنای فربه شدن، کامل شدن و پویا شدن در حوزه اندیشه سیاسی اجتماعی امام است. ما باید به دنبال یافتن پاسخ‌های جدید و نه از پیش تعیین شده برای سوالات روزگار خود باشیم نه این‌که خود را از مبانی و اصول بی‌نیاز بدانیم.

وی با بیان این‌که «مقام معظم رهبری یکی از اولین کسانی است که اجتهاد در اندیشه امام خمینی (ره) را آغاز کرده است» گفت: حضرت امام خمینی (ره) تعبیری تندتر از آنچه نسبت به آل سعود فرمودند ندارند. ایشان گفتند اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمی‌گذریم اما دقیقا یک سال بعد از امام خمینی (ره) رابطه با دولت سعودی برقرار شد و کسی هم نگفت که ضد امام عمل شده است چرا که شاگردان امام در مکتب امام اجتهاد کردند و پاسخی بر مدار اندیشه امام یافتند. در حالی که اگر در مورد این جمله تعصب می‌ورزیدند معنایش این بود که باید تا ابد با عربستان قطع ارتباط کنیم.

سیدحسن خمینی در پایان گفت: ما همکاری شبکه مجازی آستان با رسانه‌های دوستدار امام خمینی (ره) را به فال نیک می‌گیریم و اصرار داریم در این حوزه از کسانی که توانمندی‌های بیشتری دارند استفاده شود. پیش از سخنان سیدحسن خمینی، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با تأکید بر لزوم توجه رسانه‌ها به سه عنصر تمایز، تنوع و تفاوت در تولید اطلاعات بر لزوم مدل سازی و محتواسازی در حوزه رسانه تأکید کرد.

وی همچنین پیشنهاد کرد شورای راهبردی از دست‌اندرکاران رسانه‌ها برای تبیین اندیشه‌های حضرت امام (ره) تشکیل شود و در این شورا هم از کسانی که رسانه در اختیار دارند و هم اساتید حوزه رسانه استفاده شود. نسخه اصلی شبکه مجازی آستان و سایت حرم مطهر امام خمینی (ره) شب گذشته با حضور سیدحسن خمینی، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، علی جوادی راد معاون فرهنگی حرم امام خمینی (ره)، سیدمحمود دعایی و جمعی از فعالان رسانه‌ای رونمایی شد.