دکتر ایدنی

بیماری هایی در استان داریم که مرتبط با آب آشامیدنی ناسالم و ریز گرد ها هستند

خورنا   دکتر ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به عواملی که سلامتی خوزستانی ها را تهدید می کند اظهار داشت:مشکل عمده توسعه نیافتگی است با یکسری مسائل در سطح کلان و ملی مواجه هستیم مانند اینکه الگوی بیماری ها تغییر کرده است.

وی ادامه داد:خوشبختانه بخاطر برنامه های بهداشتی که بعد از انقلاب داشتیم  شبکه مناسبی در ارائه خدمات بهداشتی در کل کشور گسترده شد و امید به زندگی در کشور ما نسبت به سال های اول انقلاب بالاتر رفت و از حدود ۳۵ سال به حدود ۷۴ سال رسیده که این پیشرفت خوبی می باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: در کنار این ارائه خدمات بهداشتی، بیماری های تهدید کننده حیات نیز در کشور تغییر کرده است با اینکه کنترل خوبی  روی بیماری های عفونی داشتیم اما در عین حال معضل اساسی ما  بیماری های قلبی-عروقی ، سرطان ها وسوانح هستند.

وی افزود: اینکه عرض کردم ورود ما به توسعه یک ورود ناکامل است به همین علت است یکی از مهمترین مسائلی که سلامت مردم را تهدید می کند مساله تغذیه نامناسب است یعنی در سبد غذایی ما غذای سالم کم وجود دارد.

دکتر ایدنی تاکید کرد:متاسفانه مقدار استفاده از مواد قندی و شیرینی جات در رژیم غذایی کشور بالاست  این چیزها زمینه ساز بروز بیماری هایی مانند چاقی، دیابت، بیماری های قلبی ،عروقی و فشار خون هستند.

وی اضافه کرد:در حال حاضر شایع ترین دلیل مرگ و میر ما بیماری های قلبی عروقی می باشد علاوه بر آن همین بیماری ها مانند چاقی و رژیم غذایی نامناسب استعداد بروز سرطان را در کشور بالا برده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تاکید کرد: سوانح در استان ما یک مساله جدی است و آمار آن بالاست بخاطر تنوع اقلیمی و جغرافیایی که در استان وجود دارد طیف بیماری هایی که ما با آن مواجه هستیم بالاست.

وی افزود:ما بیماری هایی در استان داریم که مرتبط با آب آشامیدنی ناسالم هستند بیماری هایی داریم که ناشی از تصادفات در مناطق کوهستانی هستند بیماری هایی داریم که ممکن است ناشی از ریزگردها و آلودگی هوا باشند بنابراین توسعه ما چون توسعه یکپارچه نبوده متاسفانه پیوست های سلامت  در صنایع ما وجود نداشته یا به طور کامل دیده نشده است.

دکتر ایدنی خاطر نشان ساخت:هر صنعتی که می خواهد راه اندازی شود اول باید پیوست سلامت داشته باشد یعنی اینکه مشکلی از نظر بهداشتی درمانی برای مردم و کارکنان ایجاد نکنند ما یک منطقه صنعتی هستیم و از این نظر در کشور جایگاه دوم را دارا می باشیم ولی در کنار آن مساله پیوست سلامت در نظر گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: ارتقاء سلامتی تنها از طریق جذب نیروهای تخصصی و فوق تخصصی یا تعداد تخت بیمارستانی به وجود نمی آید فقط ۲۵ درصد مولفه های حاکم بر سلامت در مدیریت خدمات بهداشتی درمانی نهفته است و  ۷۵ درصد آن به همکاری ها و تعاملات فرابخشی مربوط می شود.

منبع / رهیاب