کونوکارپوس سرطان فضای سبز خوزستان است

خورنا: معاون جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر گفت: گونه گیاهی کونوکارپوس سرطان فضای سبز خوزستان است و باید کاشت این‌گونه در فضای سبز شهرستان‌ها محدود شود.

محمدحسین بصیری اظهار داشت: گونه کونوکارپوس به دلیل استفاده بسیار زیاد در فضای سبز شهری در استان خوزستان به نوعی سرطان فضای سبز محسوب می‌شود و باید در این‌باره دقت‌نظر بیشتری داشت.

وی افزود: تنوع در فضای سبز یک اصل است و نباید از یک گونه خاص برای رونق دادن فضای سبز استفاده ‌کنیم تا در صورتی که مشکلی برای این‌گونه به وجود آمد همه فضای سبز شهری با مشکل مواجه نباشد و تنها بخشی از فضای سبز نابود شود.

این مقام مسئول با اشاره به محدودیت‌های این گیاه تأکید کرد: کونوکارپوس با شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب سازگار است و به دلیل تغییر اقلیم خوزستان از مرطوب به گرم و خشک در تابستان‌ها و سرد و خشک در زمستان‌ها در آینده این‌گونه گیاهی برای خوزستان نامناسب خواهد بود و نابود می‌شود.

بصیری با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته مشکلات این‌گونه گیاهی مشاهده شد، تأکید کرد: در سال گذشته این‌گونه گیاهی با کاهش شدید دما در برخی از شهرهای استان خشک شد.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: اقلیم خوزستان با میانگین بارش سالانه ۲۵۰ میلی‌متر، اقلیمی گرم و مرطوب است اما با کاهش بارش‌های باران در خوزستان در سال‌های گذشته و رسیدن بارش‌ها به مرز۲۰۰ میلی‌متر و حتی کمتر، اقلیم خوزستان گرم و خشک و سرد و خشک شده است و باید تلاش کرد تا گونه‌هایی از درختچه‌ها و گیاهانی کشت شود که با این اقلیم سازگار باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید تنوع گیاهی در فضای سبز بیشتر مورد توجه باشد، تأکید کرد: تغذیه گیاهان کشت شده از طرف شهرداری باید مدنظر باشد و لازم است از کود‌های شیمیایی نیز به همین منظور بهره‌ برد تا گیاهان کشت شده در فضاهای سبز شوشتر با مشکل مواجه نشوند.

بصیری خاطر نشان کرد: هر گیاه در ماه تنها ۱۰۰ گرم کود شیمیایی نیاز دارد و تامین این کود در سطح شهرستان کار بسیار ساده‌ای است.

وی با اشاره به خصوصیات گونه‌های مورد نیاز برای فضای سبز خوزستان خاطر‌‌ نشان کرد: در خوزستان به گونه‌هایی نیاز داریم که از نظر سایه‌دهی و جذب ریز‌گرد‌ها شرایط خوبی باشند که از جمله آنها می‌توان به گیاه ترمینالیا اشاره کرد.

بصیری با اشاره به سایه‌دهی این‌گونه درختان تأکید کرد: ترمینالیا از نظر سایه‌دهی سایه‌ای با قطر ۲۰ متر ایجاد می‌کند و سالانه بیش از ۱۵ تن ریزگرد را به خود جذب می‌کند که این نتایج با آزمایش یه اثبات رسیده است.

معاون جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر خاطر‌ نشان کرد: باید از درختانی استفاده کرد که ریشه‌هایی عمودی نیمه عمیق دارند زیرا استفاده از درختانی مانند کنار با ریشه‌های افقی، توت با ریشه افقی و برهان برای فضاهای سبز در آینده مشکل ایجاد می‌کند.

وی بر نحوه آبیاری فضاهای سبز شوشتر تأکید کرد و گفت: فضاهای سبز شوشتر در صورتی که شیب بیش از ۲ درصد داشته باشد باید با روش‌های بارانی و با قطر کم آبیاری شود تا مشکلی برای فضای سبز ایجاد نشود.