کار خبری در خوزستان حال و روز خوبی ندارد

خورنا: غیر علنی بودن جلسات در استانداری اینطور که پیش می رود به رکود خبری استان تبدیل خواهد شد.

به گزارش نور خوزستان، اگر بخاطر داشته باشید، اواخر سال گذشته که این روال باب شد، ابتدا استاندار علت اینکار را درخواست مدیران دانست که مایلند بدون حضور خبرنگار مطالب و موارد خود را عنوان کنند که بعد معلوم شد، نظر خود دکتر حجازی این بوده که جلسات غیر علنی باشد یا فقط دردانه رسانه ها (رسانه ملی) حضور داشته باشد.

بعد که سال به آخر رسید و پس از تعطیلات نوروز، جلسات مجدداً برقرار شد، روال گذشته یعنی برگزاری جلسات در بی خبری و بدون حضور خبرنگاران ادامه یافت و تا آنجا قضیه پیش رفت که ترجیح داده شد دیدار استاندار با نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی هم در سکوت خبری برگزار شود، حال آنکه ظاهرا در این دیدار مطلب محرمانه ای عنوان نشده و اینطور که پیامک روابط عمومی استانداری خبر داده در این نشست استاندار خوزستان بر وحدت نمایندگان مردم استان در مجلس نهم تاکید کرده است.‏ ‏

حال این سوال مطرح می شود که اطلاع رسانی از نشستی که در آن وحدت نمایندگان مردم استان در مجلس تاکید شده چه ضرری داشته که ترجیح داده اند حتما چنین جلسه ای هم محرمانه برگزار شود، ضمن اینکه در گذشته خبرنگاران حسن نیت خود را نشان داده و هر جا از آنان خواسته شده که برخی مطالب عنوان شده را رسانه ای نکنند، همکاری کرده اند.

از این گذشته مطالبی که در یک نشست آنهم با حضور و شرکت افراد تازه کار بیان می شود، پنهان نمی ماند و بالاخره از سوی برخی از شرکت کنندگان در جلسه برملا می شود.

فرقش این است که اگر خبرنگار باشد، مطالب شسته و رفته و تنظیم شده در رسانه ها منعکس و به اطلاع مردم می رسد، اما وقتی غیر رسمی عنوان شود، به انواع مختلف و با استنباط های شنونده دهان به دهان می شود و هر کس برداشتی از مطالب می کند.

ضرر دوم اینکار آنست که وقتی خبرنگاران برای کسب خبر از کانال های خبری مأیوس شوند، متوسل به منابع غیر رسمی می شوند و به شیوه عادی و غیر کارشناسی اطلاع رسانی صورت می گیرد که گریزی از آن نیست چون روزنامه ها و نشریات نمی توانند بدون خوراک بمانند.

وقتی هم قرار شد خبرنگاران را برای شرکت در مراسمی آنهم با حضور رئیس جمهوری یا یکی از وزیران در شهرستان ها خبر کنند، ماجرای روز دوشنبه ماهشهر اتفاق می افتد که افتتاح ها زمانی صورت می گیرد که خبرنگاران در راه رفتن به ماهشهر هستند و به موقع نمی رسند.

یا وزیر راه و شهرسازی با هلی کوپتر به پروژه ها سرکشی می کند که خبرنگاران به او دسترسی ندارند. ‏

خلاصه اینکه کار خبری در استان حال و روز خوبی ندارد و خبرنگاران یا با درهای بسته جلسات یا به دویدن پشت سر مسئولان و مقامات کشوری مواجه اند.

کسی نیست از استاندار و بقیه بپرسد این همه سال که خبرنگاران با صداقت برای کسب خبر تلاش می کردند و بیشتر وقت خود را در جلسات و نوشتن مطالب مربوط به آنها سپری کردند، چه عیبی داشت که حالا فضای امنیتی را بر کار خبری حاکم کرده اند و چه شده که ناگهان خود را از اطلاع رسانی و حضور خبرنگاران در جلسات بی نیاز می بینند؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *