پایان بی نتیجه مذاکرات بغداد : مسکو میزبان نشست بعدی ایران و ۱+۵

خورنا: کاترین اشتون در پایان مذاکرات بغداد اعلام کرد مذاکرات بعدی در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن آینده (۲۹ و ۳۰ خرداد ۹۱) در شهر مسکو پایتخت روسیه برگزار خواهد شد.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵  پس از دو روز در بغداد امروز پنجشنبه به پایان رسید.

به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی،  اشتون در این کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: از ایران انتظار داریم قدم های مشخص در مورد ایجاد اعتماد بردارد. هر دو طرف مایل به پیشرفت گفتگو هستیم گرچه تفاوت های بنیادین داریم به همین دلیل مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: بر حل سریع نگرانی هایی که درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران داریم مصمم هستیم. برای اجرای کامل مصوبات شورای امنیت و شورای حکام درباره مسئله هسته ای ایران تاکید داریم.

اظهارات جلیلی

سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و سرپرست هیئت ایرانی در مذاکرات بغداد پس از آشتون در کنفرانس خبری حاضر شد و  اظهار داشت: گفتگوها مفصل و طولانی بود اما ناتمام ماند.

وی گفت که ایران در بسته پیشنهادی خود در بخش موضوعات غیر هسته ای، مسائل بحرین و امنیت انرژی را مطرح کرد و گروه ۵+۱ نیز موضوعات “دزدی دریایی و امنیت آبراه های دریایی و مبارزه با مواد مخدر را مطرح کردند.

جلیلی افزود: در مدت باقی مانده تا نشست مسکو، کارشناسان دو طرف با یکدیگر دیدار و مذاکره خواهند کرد تا زمینه را برای مذاکرات جدید آماده خواهند کرد.

وی ادامه داد: در این مذاکرات ایده ها و موضوعات متنوعی مطرح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همین موضوع، عامل طولانی شدن مذاکرات بود. ما هم اکنون نیز آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات در روز جمعه نیز اعلام کرده بودیم. ما محدودیتی برای مذاکره و گفتگو نداریم.

جلیلی گفت که ایران بر داشتن چرخه سوخت هسته ای پافشاری دارد.

گمانه زنی های قبلی رسانه ها

قبل از این یک مقام آگاه ایرانی حاضر در مذاکرات هسته ای بغداد امروز پنجشنبه به رویترز گفت:معتقدیم دلیل اینکه ۱+۵ نمی تواند به نتیجه ای دست یابد، امریکاست.

این مقام ایرانی که خواست نامش اعلام نشود اظهار داشت: گروه ۱+۵ مذاکرات بغداد را ناکام و فضای سختی را در مذاکرات ایجاد می کند. آنچه در استانبول شنیده بودیم نسبت به مذاکرات بغداد پر اهمیت تر بود.

مذاکرات میان ایران و ۱+۵ امروز پنجشنبه نیز در بغداد از سر گرفته شد. هیات ایرانی به ریاست سعید جلیلی مذاکراتی را با گروه ۱+۵ به ریاست کاترین آشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیروز چهارشنبه آغاز کرده بود.

این مقام ایرانی ادامه داد: گروه ۱+۵ بدون داشتن اختیارات شفاف به بغداد آمده است به همن دلیل معتقدیم که جو این مذاکرات سخت است. هیات ایرانی بسته پیشنهادی خود را در پنچ محور به گروه ۱+۵ ارائه کرد. این بسته، پیشنهادات گام به گامی را مطرح می کند . ما منتظر پاسخ گروه ۱+۵ در نشست امروز پنجشنبه هستیم.

او گفت: براساس توافقی که در استانبول داشتیم معاهده منع گسترش سلاح هسته ای، چارچوب فعالیت است و مبنا نیز برداشتن یک گام در برابر گام طرف مقابل است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه نیز، صبح امروز قبل از آغاز دور دوم مذاکرات ایران و ۱+۵، جلیلی و اشتون به طور جداگانه ملاقات نیم ساعته ای داشتند البته اشتون مطلب جدیدی را در این مذاکرات مطرح نکرد.

یک مقام ایرانی که خواست نامش اعلام نشود نیز به خبرگزاری فرانسه گفت:  تهران از گروه ۱+۵ خواسته است تا بسته پیشنهادی خود را تغییر دهد.

این مقام ایرانی گفت که کشورهای ۱+۵ باید بسته پیشنهادی خود را مورد تجدید قرار بدهند تا بتوان مذاکرات را ادامه داد. نقاط تفاهم برای ادامه مذاکرات بغداد کافی نیستند. باید به نقاط مشترک و پایه های مشترکی در مذاکرات بغداد دست یابیم تا ادامه مذاکرات پس از بغداد امکان پذیر شود.

یک مقام آمریکایی نیز گفته است که در مذاکرات روز نخست در بغداد (چهارشنبه) میزانی از اختلافات آشکار شد البته نقاط مشترکی نیز وجود دارد.

قرار است آشتون و جلیلی عصر امروز در نشستی خبری در جمع رسانه ها حاضر شوند.

در همین حال منابع دیپلماتیک در وین گفته اند که ایران تعداد سانترفیوژهای مرکز غنی سازی اورانیوم فرد در نزدیکی شهر قم را افزایش داده است.
براساس این گزارش رویترز، ایران توانسته است به ۷۰۰ سانترفیوژ قبلی ۳۵۰ سانترفیوژ جدید اضافه کند.