جلیلی: حرمت سلاح‌های کشتارجمعی یک نظریه‌ دینی است

خورنا: سعید جلیلی در نشست خبری پس از دور سوم مذاکرات گفت: فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرمت سلاح‌های کشتار جمعی یک ظرفیت بزرگ را برای خلع سلاح ایجاد می‌کند که فقط محدود به ایران نیست بلکه یک نظریه‌ دینی است و می‌توان از آن به عنوان یک فرصت در بحث خلع سلاح استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به بغداد، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تشکر از کشور عراق به خاطر میزبانی این نشست گفت: بسیار خوشحال هستیم که امروز کشور عراق بعد از سقوط دیکتاتوری صدام و خروج نیروهای بیگانه در سایه‌ی وحدت و انسجام ملی که دارد در تامین امنیت داخلی خود آن‌گونه موفق بوده که اکنون عراق دارای جایگاه ارزشمند در منطقه و بین‌الملل است و بدون شک برگزاری این‌گونه اجلاس‌ها در عراق بیانگر اهمیت کشور عراق است.
سعید جلیلی با اشاره به ارایه‌ی بسته‌ی پیشنهادی از سوی ایران در سه سال پیش تصریح کرد: ما در بسته‌ی پیشنهادی خود در سه سال پیش بیان کرده بودیم که با استفاده از مفهوم مردم‌سالاری و احترام به حقوق ملت‌ها و آرای آن‌ها می‌توان برای بسیاری از موضوعات منطقه‌یی گفت‌وگو و پیشنهادی ارایه داد و یکی از این پیشنهادات در مورد بحرین و احترام به حقوق مردم آن‌ها و اهمیت دموکراسی در این ارتباط و برخورداری همه‌ی مردم از حق رای بود.آن‌ها نیز در زمینه‌ غیرهسته‌ ای دو پیشنهاد را داشتند.از جمله مقابله با دزدان دریایی و امنیت آب‌های دریایی و دوم مبارزه با مواد مخدر بود که جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با هر دو موضوع پیشنهادهای خود را ارایه داد.
وی اظهار کرد: آن‌چه که اهمیت دارد در این گفت‌وگوها به‌خصوص در مورد مسائل هسته‌ ای و همکاری‌های هسته‌ ای با جمهوری اسلامی ایران و باید مورد اهمیت و توجه قرار بگیرد توجه به حقوق ملت‌ها از جمله حقوق ملت ایران است.ما معتقدیم که دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ ای حق تمام اعضای ان‌پی‌تی است و شعار ما “انرژی صلح‌آمیز هسته‌ ای برای همه، سلاح هسته‌ ای برای هیچ‌کس” است.
سعید جلیلی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران طبق ان‌پی‌تی به وظایف خود عمل می‌کند و یک عضو فعال ان‌پی‌تی و مدعی برای خلع سلاح است.ما می‌گوییم که دستیابی به انرژی صلح‌آمیز برای تمام اعضای ان‌پی‌تی و استفاده از آن یک حق است و باید به آن احترام گذاشت.
وی افزود: یکی از مباحث مهم در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و دستیابی به این انرژی، داشتن چرخه‌ی سوخت و غنی‌سازی است و تاکید داریم که این حق مسلم ماست و ما طبق ان‌پی‌تی حق داشتن انرژی صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی اورانیوم را دارا هستیم و بر همین مبنا هرگونه همکاری و بحث در زمینه‌ی همکاری‌های هسته‌ ای را قابل قبول می‌دانیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با تاکید بر اهمیت جلب اعتماد مردم ایران عنوان کرد: مسیر گفت‌وگو برای همکاری‌ها وقتی می‌تواند موفق و رو به جلو باشد که مسیرهای تخریبی به موازات آن نباشد و این یک مقوله‌ جدی برای ماست.
وی در ادامه با اشاره به دور جدید مذاکرات در مسکو گفت: امیدواریم با مسیر گفت‌وگو برای همکاری که تنها مسیر برای حرکت‌های این‌چنینی است گفت‌وگوهای موفق و روبه جلوی بیش‌تر از قبل را شاهد باشیم.
جلیلی در خصوص علت طولانی شدن گفتگوها اعلام کرد: این‌که گفت‌وگوها طولانی شد به دلیل وجود ایده‌ها و موضوعات مختلف بود که دو طرف به صراحت آن‌ها را مطرح کردند و این نشانگر جدی بودن گفت‌وگوهاست. نگاه ۱+۵ به این گفت‌وگوها به این صورت است که این مذاکرات رو به جلو باشد و ما همواره این موضوع را اعلام کرده‌ایم و حاضریم هم‌اکنون نیز مذاکرات را ادامه دهیم و آمادگی خود را برای ادامه‌ی مذاکرات در فردا نیز اعلام می‌کنیم. حال این مذاکرات می‌تواند در زمینه‌ی هسته‌ ای و غیرهسته‌ ای باشد که ما برای آن آماده‌ایم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: این‌که در مورد حقوق هسته‌ ای ایران چه تضمینی وجود دارد باید بگویم که ما معتقدیم خود ان‌پی‌تی و آژانس باید به عنوان نهادهای قانونی و بین‌المللی تقویت شوند و تقویت این‌ها به این صورت ممکن است که بین تکالیف و حقوق اعضا توازن برقرار باشد و اعضا به همان میزان که به وظایف خود عمل می‌کنند از حقوق برخوردار باشند و این می‌تواند یک مبنای قوی برای استفاده‌ اعضا از حقوق هسته‌ ای خودشان باشد.
سعید جلیلی با اشاره به مساله‌ی غنی‌سازی اورانیوم خاطرنشان کرد: ما بارها بیان کرده‌ایم و در این گفت‌وگوها نیز این مساله را مطرح کردیم که غنی‌سازی اورانیوم جزو حقوق مسلم اعضای ان‌پی‌تی است و این موضوعی است که هم در ان‌پی‌تی و هم در بازنگری آن در نیویورک وبا اجماع اعضا مورد تایید قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران بر حق خود برای استفاده‌ی صلح‌آمیز و به‌خصوص غنی‌سازی اورانیوم تاکید دارد.
وی در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد توسط کشورمان گفت: بیش از دو سال پیش ما برای استفاده‌ی صلح‌آمیز به غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیاز داشتیم. رآکتور تهران که یک رآکتور تحقیقاتی بود و تولیدات آن مصارف دارویی و درمانی داشت و بیش از یک میلیون بیمار از این داروها استفاده می‌کردند، ما برای سوخت رآکتور به غنی‌سازی ۲۰ درصد نیاز داشتیم. لذا نامه‌ای به مدیرکل وقت آژانس یعنی آقای البرادعی نوشتیم و خواستیم که این سوخت را در اختیار ایران قرار دهد. طبق اساسنامه، آژانس وظیفه دارد دسترسی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ ای را برای اعضا تسهیل کند اما این مساله که صرفا مصارف درمانی داشت با کارشکنی‌هایی مواجه شد و اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد را به ما ندادند و این در حالی بود که ما خود دو سال پیش این پیشنهاد را مطرح کردیم که این سوخت را به ما بفروشید ولی آن‌ها امتناع کردند.
جلیلی افزود: وقتی این مساله که صرفا مصارف درمانی داشت با کارشکنی‌هایی مواجه شد سعی کردیم که با ظرفیت بومی خودمان سوخت تولید کنیم و این سوخت را به برکت تلاش دانشمندان ایرانی که متوسط سن آن‌ها برابر با سن انقلاب از زمان پیروزی آن است توانستیم تا ۲۰ درصد غنی‌سازی کرده و به تبدیل آن به مجتمع سوخت دسترسی پیدا کنیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ادامه داد: در همه‌ی گفت‌وگوها دو طرف مذاکره نیز تاکید داشتند که استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ ای حق ایران است و قابل انکار نیست و ما گفته‌ایم که در این چارچوب می‌توانیم گفت‌وگوها را ادامه دهیم.
وی در مورد استفاده از تحریم ها برای تحت فشار قراردادن کشورمان اظهار داشت: من قبل از آغاز گفت‌وگوها در تهران به صراحت بیان کردم که آن‌چه که امروز به پایان رسیده مسیر فشار علیه ملت ایران است و این مسیر، مسیری بن‌بست و بی‌نتیجه است و آن‌چه که می‌تواند موفقیت را تضمین کند بحث گفت‌وگو و همکاری است و ما توصیه می‌کنیم برای این‌که گفت‌وگوها موفق رو به جلو باشد در راهبرد گفت‌وگو و همکاری عمل شود.
جلیلی خاطرنشان کرد: مباحثی که ما مطرح کردیم فقط مربوط به فعالیت‌های هسته‌ ای ایران نیست. ما در ارتباط با بحث خلع سلاح و محکوم کردن سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کردیم؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه یکی از مدعیان خلع سلاح است و دو سال پیش نیز در همین راستا اجلاس خلع سلاح را در تهران برگزار کردیم و خود آن‌ها نیز در این گفت‌وگوها بیان کردند که فتوای مقام معظم رهبری در مورد حرمت سلاح‌های کشتارجمعی یک ظرفیت بزرگ را برای خلع سلاح ایجاد می‌کند که فقط محدود به ایران نیست بلکه یک نظریه‌ دینی است و می‌توان از آن به عنوان یک فرصت در بحث خلع سلاح استفاده کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *