آبادان و خرمشهر بار دیگر دل به گرد و غبار زدند/ از تعطیلی خبری نیست

خورنا: با اینکه از روز گذشته تاکنون بر شدت گرد و غبار شهرهای خوزستان افزوده شده و زندگی عادی مردم را مختل کرده اما ادارات و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی آبادان همچنان در حال ادامه دادن به کار خود هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، باز بار گرد و غبار، سر و صورتمان را پوشاند؛ دست‌های پینه بسته و جوان هر رهگذری است که بر روی دهان‌ها محکم فشرده می‌شود تا شاید راه نفوذ را بر ذرات این خاک سیاه بر درون ریه‌هایشان سد کنند.

نمی‌دانیم چرا شهرمان از این همه پذیرایی و میزبانی خسته نمی‌شود! میزبانی هوایی ناپاک و پذیرایی از مهمانی ناخوانده؛ به راستی که آبادان مهمان‌نوازترین شهر است…

البته برخی روزها گرد و غبار خود را در لابه‌لای ابرهای تیره و گرفته آسمان پنهان کرده و افکار را به سوی هوایی بارانی می‌کشاند؛ خب این هم یکی از ترفندهای این مهمان بی‌نام و نشان است.

هوای شهر مملو است از آلودگی و این تنها خاک است که می‌کوبد بر دل و جان و دیده‌مان.

نه خبر از غلظت و میزان آلودگی او داریم و نه می‌خواهیم بدانیم که چه بر سرمان می‌آورد، تنها می‌خواهیم این سرسختی نابهنجار را شکست دهیم و آن را به باد فراموشی ایام بسپاریم زیرا امروز دیگر نه بستن پنجره و نه ماسک‌های کوچک و بزرگ قفل شده بر سکوت دهانمان، زخمی از این درد ممتد مداوا نمی‌کند.

نمی‌دانم چرا باید بعد از هر بار میزبانی، باید شهرمان دست به آسمان شود و طلب آمرزش کند برای بارش رحمت الهی؟!

امروز کهنگی تن و بدن خسته‌ آبادان با گرد و غبار روزمرگی سرنوشتش گره‌ای کور خورده و این تمام قصه تلخ شهری‌ست که روزی به سبب آبادی بی‌حد و حصرش نام “آبادان” به خود گرفته بود.

سال‌های سال است که دیگر شهرمان هم خود را با نام “آبادانی‌اش” غریبه بوده و این را مدیون دست‌های پیدا و پنهان تقدیر زمانه است! دست‌هایی که همچنان در حال آمد و شد برای رسیدن به جایگاه‌های کوچک و بزرگ بوده و چشمانشان روزبه‌روز کور و گوش‌هایشان لحظه به لحظه کرتر می‌شود.

امروز کوله‌بار آبادان هوایی آلوده مملو از گرد و غبار، آسمانی فراگرفته از سموم پالایشگاه و کوچه پس کوچه‌های بهم ریخته و نیمه ویران است.

کوله‌باری که سنگینی بار آن لحظه به لحظه بیشتر می‌شود. اما نمی‌دانم چرا شهرمان امروز هم از این مهمان دیرینه پذیرایی کرد؟! شاید هم تنها دلیلش “خو گرفتن به گرد و غباری ا‌ست که سال‌ها دل مردمش را رنجانده”.

جالب است بدانیم با اینکه از روز گذشته تاکنون بر شدت گرد و غبار شهرهای استان خوزستان افزوده شده و زندگی عادی مردم را مختل کرده اما ادارات و نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی آبادان همچنان در حال ادامه دادن به کار خود هستند.

با توجه به اینکه امروز سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر، سالگرد حماسه‌سازی مردان و زنان مقاوم این منطقه است و برنامه‌های متعددی از سوی دستگاه‌ها به مناسبت این روز تدارک دیده شده اما تا این لحظه اطلاعاتی درباره میزان شاخص آلودگی از سوی دستگاه‌های متولی آبادان و خرمشهر از جمله حفاظت محیط زیست اعلام نشده است.

_____________________

یادداشت از مریم خبازی