ورشکستگی مسکن مهر در هندیجان/ چراغ‌ خانه‌های نیمه‌کاره همچنان خاموش ماند

خورنا: ناآگاهی پیمانکاران و برخی صاحبان تعاونی‌ها از روند کار و … برخی از دلایل توقف مسکن مهر هندیجان است که امروز موجبات خاموش شدن همیشگی چراغ‌های خانه‌های نیمه‌کاره پروژه مهر را رقم زده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از هندیجان، طرح مسکن مهر یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت و مهم‌ترین ابزار آن برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان مسکن و جلوگیری از ازدحام تقاضا در بخش مسکن بود که اقدامات اولیه آن از سال ۸۶ آغاز شد.

به دنبال اجرای این طرح به‌‌ منظور بهره‌مندی اقشار کم‌‌درآمد شهرستان هندیجان از مسکن و در راستای اجرای طرح‌های مختلف مسکن مهر پیگیری‌های متعددی برای بهره‌برداری از طرح مسکن‌ مهر در این منطقه انجام شد.

با همکاری و تعامل اعضای تعاونی‌های مسکن ‌مهر شهرستان، هیئت مدیره‌های تعاونی‌ها‌، مسئولان بانک‌ها، مسکن و شهرسازی، شورای مسکن ‌مهر استان و پیگیری‌های فرمانداری، پروژه‌های مسکن مهر هندیجان در تمام زمینه‌ها رتبه نخست را در سطح استان از آن خود کرد.

پروژه مسکن مهر در هندیجان با یک‌هزار و ۸۸۷ واحد با پیشرفت فیزیکی مطلوبی در سطح این شهرستان به صورت اجرایی کار خود را آغاز کرد و بنا به گفته رئیس مسکن و شهرسازی مقرر شد که تا مهرماه سال ۹۰ به افراد واگذار شود.

چیزی نگذشته بود که همه جوانان و افراد واجدالشرایط فاقد مسکن نسبت به ثبت‌نام برای دریافت خانه اقدام کردند و لبخندی از رضایت بر گوشه لبانشان نقش بست.

زوج‌های جوان هندیجانی نیز بخاطر اینکه هر‌ چه زودتر صاحب مسکن شوند گوی سبقت را از دیگران ربودند.

اما به تدریج در سال‌های اخیر از روند پرسرعت این پروژه کاسته و به دلایل مختلف پروژه در منطقه با شکست مواجه شد.

عدم همکاری بانک‌های عامل استان خوزستان، تعلل در پرداخت سهم آورده توسط اعضای تعاونی‌ها، ناآگاهی پیمانکاران و برخی صاحبان تعاونی‌ها از روند کار و … برخی از دلایل توقف مسکن مهر این منطقه است که امروز موجبات خاموش ماندن همیشگی چراغ‌های خانه‌های نیمه‌کاره پروژه مهر و امید را رقم زده است.

دلخوشی تازه عروسی که رنگ امید در چشمانش نقش بسته بود، کارگر بازنشسته‌ای که تمام تلاش خود را برای تأمین سهم آورده و ساختن یک سقف بر بالای سر خانواده خود می‌کرد، جوانی که از دور با دیدن پروژه مسکن مهر هدفی جدید در ذهنش نقش می‌بست و هزاران خاطره و امید که همگی امروز باید با آخرین نفس‌های این پروژه در شهرستان به خاک سپرده شوند.

در این زمینه با برخی مسئولان مرتبط و شهروندان صحبت کردیم و علت را جویا شدیم.

*وعده مسئولان عملی نشده است

یکی از اعضای تعاونی‌های مسکن مهر هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان در خصوص روند کند این پروژه در منطقه اظهار کرد: شهرستان هندیجان از جنوبی‌ترین مناطق استان خوزستان با برخورداری از ۹۵ کیلومتر مرز آبی است.

وی افزود: در این منطقه کارگران و اقشار کم‌درآمد بسیاری زندگی خود را از راه‌هایی همچون کشاورزی و صید و صیادی می‌گذرانند.

زهرا شکوهی تصریح کرد: بسیاری از مردم این منطقه امیدوار بودند که با وعده‌های مسئولان در شهرستان صاحب یک سقف برای روزهای پیری و بازنشستگی خود شوند.

وی با بیان اینکه امروز که پروژه مسکن مهر هندیجان رو به افول نهاده است هیچ‌کس پاسخگوی درد دل مردم این منطقه نیست، ادامه داد: با دلگرمی و تعهدات مسئولان مختلف شهری و استانی مقرر بود که این پروژه تا پایان مهرماه سال ۹۰ تکمیل و به اعضای تعاونی‌ها واگذار شود.

این شهروند هندیجانی خاطر نشان کرد: اما تا به امروز وعده و وعید مسئولان عملی نشده و پس از گذشت هشت ماه تازه این پروژه ورشکست و متوقف شده است.

وی از مسئولان خواست تا در این خصوص چاره‌اندیشی جدی کنند.

*وسع اجاره‌خانه هم نداریم

یکی دیگر از اعضای تعاونی مسکن مهر هندیجان در این باره گفت: قیمت اجاره و خرید خانه در این منطقه بیداد می‌کند و بسیاری از شهروندان قادر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند.

غلامرضا عبدی افزود: تأمین مسکن به‌ ویژه برای جوانان امروز به امری محال تبدیل شده است لذا بسیاری از آن‌ها به فکر ثبت‌نام مسکن مهر افتادند.

وی خاطر نشان کرد: امروز توقف پروژه مسکن مهر در شهرستان نگرانی بسیاری از خانواده‌های متأهل و عضو تعاونی‌های مهر را برانگیخته است و آنها را ناچار به پس گرفتن سهم آورده خود از تعاونی می‌کند.

عبدی ادامه داد: از مسئولان امر چه شهری و چه استانی تقاضا داریم هر چه سریع‌تر موضوع را بررسی کرده و نسبت به برطرف کردن این مشکل در شهرستان اقدام کنند.

*عدم ارائه تسهیلات بانکی به تعاونی‌ها

دیگر شهروند ۵۲ ساله هندیجانی در این باره گفت: امروز مهم‌ترین علت کندی پروژه مسکن مهر شهرستان عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌های عامل استان خوزستان است.

وی افزود: به همین دلیل بسیاری از پیمانکاران و صاحبان تعاونی‌ها ورشکسته شده و سهم اعضا را به خودشان برمی‌گردانند.

ناصر سلیمی گفت: در این زمینه راهی جز اقدام جدی و پیگیرانه وجود ندارد که باید از سوی مسئولان استانی پیگیری شود.

*افتتاح۵۶۰ واحد مسکن مهر

استاندار خوزستان چندی پیش در سفر استانی خود به شهرستان هندیجان اظهار کرد: اگر تعاونی‌های مسکن تمام تلاش خود را بکنند همه واحد‌ها تا پایان سال ۹۱ به اتمام رسیده و واگذار خواهد شد.

جعفر حجازی افزود: در این زمینه ۵۶۰ واحد مسکن مهر در هندیجان تا آخر سال ۹۱ به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ساخت مسکن مهر بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم این واحدها در پایان تابستان امسال به بهره‌برداری برسد.

حجازی اضافه کرد: ۲۵۲ واحد مسکونی دیگر نیز که ۷۵ درصد پیشرفت داشته است در آینده نزدیک به متقاضیان واگذار می‌شود.

*بهره‌برداری از ۲۵۰ واحد مسکن مهر تا زمستان

فرماندار هندیجان نیز در این باره به خبرنگار فارس در هندیجان گفت: ۵۶۰ واحد مسکن مهر در هندیجان تا آخر سال ۹۱ به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی افزود: ساخت مسکن مهر بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم پایان تابستان امسال به بهره‌برداری برسد.

بهروز فرج‌الهی تصریح کرد: ۲۵۰ واحد مسکن مهر در این منطقه که حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تا زمستان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند روند اجرای این پروژه را سرعت بخشد، پرداخت به موقع سهم آورده اعضای تعاونی‌ها است، خاطر نشان کرد: اگر تعاونی‌های مسکن تمام تلاش خود را بکنند همه واحد‌ها تا پایان سال ۹۱ واگذار خواهد شد.

فرماندار هندیجان در پایان افزود: اعضای تعاونی‌های مسکن مهر منطقه باید نسبت به پرداخت سهم آورده خود اقدام عاجل کنند تا این پروژه در موعد مقرر و در آینده‌ای نزدیک به مرحله افتتاح و تکمیل برسد.

*سهم آورده مهم‌ترین عامل کندی پروژه مسکن مهر

معاون فرماندار هندیجان نیز به خبرنگار فارس در هندیجان در خصوص روند توقفی پروژه مسکن مهر در این منطقه اظهار کرد: اجرای طرح مسکن مهر در منطقه در راستای کمک و حمایت از اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه است.

وی افزود: در راستای اجرای مصوبات هیئت دولت در این منطقه باید همه دستگاه‌های اجرایی تلاش کنند.

عبدالحسن دریایی خطاب به اعضای تعاونی‌ها نیز خاطر نشان کرد: از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند روند اجرای این پروژه را سرعت بخشد، پرداخت به موقع سهم آورده اعضای تعاونی‌ها است.

وی بیان کرد: اعضای تعاونی‌های مسکن مهر منطقه نیز باید نسبت به پرداخت سهم آورده خود اقدام عاجل کنند تا این پروژه در موعد مقرر و در آینده‌ای نزدیک به مرحله افتتاح و تکمیل برسد.

معاون فرماندار هندیجان گفت: باید با تلاش و حمایت همه دستگاه‌های اجرایی و مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف شهرستان در راستای ارتقای بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و رفاهی منطقه تلاش کرد.

به هر حال پروژه مسکن مهر در هندیجان رو به افول نهاده و بسیاری از مردم را سرگردان کرده است. هم‌اکنون نظرها همه بر مهر و توجه مضاعف مسئولان امر معطوف شده و امیدواریم در این زمینه هر چه سریع‌تر اقدامی مؤثر صورت گیرد.

هندیجانی‌ها امروز در این شهرستان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و درد جدید را تاب تحمل ندارند. امروز این مردم تنها امیدشان به دستان پرمهر مسئولان مسکن مهر است.