تحلیلی بر کاندیداهای دور دوم مجلس در استان خوزستان

خورنا: اختصاصی شوشان؛ شمارش معکوس برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی از شهرهای خوزستان آغاز شد.

در حوزه انتخابیه آبادان غلامرضا شرفی، محمدسعید انصاری، سید حسین دهدشتی و جلیل مختار، در حوزه انتخابیه اهواز و باوی نیز سیدشکرخدا موسوی، شبیب جویجری، ناصر سودانی، محمدجعفر فلسفی، در حوزه انتخابیه ایذه و باغملک، حجت الله درویش پور و سید هادی طباطبایی، در حوزه انتخابیه بهبهان عزیزالله سالاری و محمدباقر شریعتی، در حوزه انتخابیه دزفول محمدعلی قاسمی، عباس پاپی زاده پالنگان و در حوزه انتخابیه دشت آزادگان و هویزه : هاشم سواری و ناصر صالحی نسب توانسته اند به دور دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی راه یابند.

اهواز

سید شکرخدا موسوی :

مرد دوم مرحله نخست انتخابات اهواز با آنکه اهل سخنوری و خطابه نیست اما راه خدمت را بخوبی می داند و طرفداران پر و پا قرصی دارد که در کمتر ستاد انتخاباتی همانند آنها پیدا می شود. او اگر بتواند همچون مرحله ی نخست انتخابات رای مناطق محروم و حاشیه نشین را در سبد آرای خود قرار دهد به همراه آرای تشکیلاتی و فراقومی ورود به پارلمان برای او هموار خواهد شد. مطمئنا همراهی نسل دفاع مقدس او را از رقبا متمایز خواهد کرد.

دکتر شبیب جویجری :

مرد سوم مرحله نخست انتخابات اهواز به خوبی در دو دوره گذشته راه تفوق و رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را آموخته و این بار نیز با تکیه بر نیروهای وفادار خود و سازمان رایی که بخوبی در چند دوره عمل کرده عزم خویش را جزم نموده است که برای بار سوم به پارلمان راه یابد. دفتر ارتباطات مردمی بسیار فعال دکتر شبیب، سابقه خانوادگی درخشان و مورد اعتماد در منطقه مهم لشکرآباد حاصل از پدری روحانی، حضور مداوم در پایان هر هفته در حوزه انتخابیه و مضیف داری اخوی ایشان در گلستان در پنج شنبه شب ها که مورد مراجعه مردم قرار می گیرد و ارتباط گسترده با روستاهای اهواز برگ برنده دکتر جویجری در مرحله دوم می باشند. جویجری نماینده ای کم حرف به واسطه حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و پرکار و دقیق در پیگیری ها بوده است.

دکتر ناصر سودانی:

مرد چهارم مرحله نخست انتخابات اهواز، استاد دانشگاهی که عضو کمیسیون انرژی است و سخنران خوبی در مجامع مختلف دانشگاهی و علمی می باشد که حضور دو دوره در مجلس شورای اسلامی از او فردی مجرب و توانمند ساخته است به آرامی و با طمانینه برای کسب آرای لازم برای رفتن بار سوم به بهارستان به پیش می رود. حاج ناصر آرایی فرا قومی و در بین متدینین و جامعه دانشگاهی دارد. وی از جمله پاک دست ترین نمایندگان مجلس شورای اسلامی است با طبعی مهربان و صمیمی و دم خور با اقشار مختلف مردمی.

سخنرانی مهم وی در میدان تحریر قاهره و فعالیت وی در معرفی نهضت بیداری اسلامی از سودانی چهره ای فراملی و خاورمیانه ای ساخته که تجربه های ممتد وی در سفرهای حج از طرف بعثه مقام معظم رهبری و تلاش برای دفاع از حریم مذهب بر حق تشیع و مبارزه با وهابی گری و سلفی گری و مناظره با علمای وهابی در روشنگری عقیدتی برای بینندگان شبکه های ماهواره ای بسیار شاخص و اثرگذار می باشد و جزو سرمایه های کلامی شیعه می باشند.

محمد جعفر فلسفی :

مرد پنجم مرحله نخست انتخابات اهواز که در دوره پیشین نیز توانسته بود به مرحله دوم راه یابد این بار نیز شانس خود را برای ورود به بهارستان می آزماید و امیدوار است با استفاده از گزارشاتی که از محرومیت های شهر اهواز در مطبوعات انعکاس داده است آرای اهالی این مناطق را به سمت خود بکشاند. نام وی به عنوان کاندیدا در دو لیست جبهه متحد اصول گرایان و جبهه پایداری در دوره نخست آمده بود. وی جانباز دفاع مقدس و فعال سیاسی و سرپرست روزنامه کیهان در خوزستان می باشد.

نمایندگان راه یافته به دور دوم آبادان

غلامرضا شرفی

کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری در آبادان و از یادگاران هشت سال دفاع مقدس است. او می گوید : من آغوشم را به وسعت انسانیت به سوی همه باز میکنم و اگر به عنوان نماینده مردم در مجلس رأی نیاورم بهعنوان هممرزی، هموطن و همخون در کنار دیگر کاندیدای رقیب خود نشسته و آنها را چون برادر خود میدانم. اگر بهعنوان نماینده مردم در مجلس رأی مکفی را نیاوردم حداقل دلم میخواهد به وسعت یک نقطه مشترک کوچک انسانی و یا جغرافیایی در کنار همدیگر بمانیم. مردم بیبضاعت در آبادان همچنان متوقف مانده و به رشد نرسیدهاند، مناطقی همچون سده، سلیج، ذوالفقاری و روستاهای اروند، چوئبده و منیوحی همچنان در فقر هستند و با مشکلات بسیاری گریبانگیر؛ با توجه به اینکه باید در نظر داشت، “آبادان را بهشتی جاویدان بدانیم” باید در راستای رساندن آبادان به شأن و منزلت واقعیاش تلاش کرد.

سید حسین دهدشتی :

تنها بازمانده نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی از آبادان است. متولد۱۳۴۶آبادان است. فرزند مرحوم آیت الله سید محمدکاظم دهدشتی دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم علوم آزمایشگاهی و مدرک دکترای پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز است. دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نائب رئیس فراکسیون مناطق مرزی، دبیر مجمع نمایندگان استان خوزستان و عضو هیأت رئیسه فراکسیون اقتدار ملی را در کارنامه خود دارد. حضور فعال در مجلس شورای اسلامی و استفاده از ابزارهای قانونی و نظارتی در تذکر به رییس جمهور- وزیر نیرو- آموزش و پرورش- ارشاد – نفت – ورزش و جوانان – علوم و تحقیقات- کشاورزی-صنایع – بهداشت و درمان- طرح سوال از رییس جمهور، وزیران نیرو، علوم و تحقیقات،کشاورزی، آموزش و پرورش، رفاه و کار، اقتصاد و دارایی، کشور، خارجه و راه و ترابری، تنظیم شکواییه بر علیه وزیر نیرو به علت کشته شدن ۶ نفر در فاضلاب آبادان، تنظیم شکواییه بر علیه رییس جمعیت هلال احمر کشور به کمیسیون اصل نود کشور از جمله اقدامات نقادانه و چالشی دهدشتی در دوره نمایندگی مجلس هشتم از آبادان است.

دهدشتی همچنین مدیرمسئول هفته نامه پنج مهر می باشد و سابقه کار مطبوعاتی را نیز در کارنامه خود دارد. وی نماینده ای پیگیر و سخت کوش برای آبادانی ها بوده است.

جلیل مختار :

کارشناس ارشد سازمان بهزیستی آبادان. کارشناسی ارشد وی در رشته علوم اجتماعی است. او را باید یکی از پدیده های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی از آبادان دانست. مدرس دانشگاه پیام نور مرکز آبادان به عنوان کاندیدای مستقل وارد عرصه انتخابات شد. وی در صورت راه یابی به مجلس شورای اسلامی می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

پیگیری گسترش منطقه آزاد اروند به کل آبادان، پیگیری برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و حفظ فرصت های شغلی نیروهای بومی آبادان، پیگیری توسعه گمرگ و بندر اروندکنار و چوئبده و تلاش برای کاهش تعرفه های گمرکی به منظور تشویق بازرگانان و سرمایه گذاران، تلاش برای توسعه ورزش همگانی و قهرمان، حذف موانع اداری که باعث کاهش درآمد صیادان و لنج داران می شود، ارتقای خدمات دستگاه های اجرایی در بخش سلامت، درمان و توسعه خدمات تخصصی و فوق تخصصی از مهم ترین اهداف جلیل مختار در صورت پیروزی در مرحله دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از آبادان است.

جلیل مختار کاندیدای با برنامه ای است که چند سال کار چهره به چهره و میدانی برای ترسیم امروز رقابت انتخاباتی انجام داده است.

محمد سعید انصاری:

نماینده اول ادوار سوم، چهارم و هفتم مردم شریف آبادان در مجلس شورای اسلامی، معاون امور استان های اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کل کشور، قائم مقام اداره نظارت و ارزیابی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کارشناس پارلمانی وزارت نفت، استاد دانشگاه، عضو هیات ۳ نفره نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مدیرمسئول هفته نامه اروند، رییس کمیته تحقیق و تفحص از وزارت نفت، رییس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی، نایب رییس گروه دوستی پارلمان ایران و کویت، عضو کمیسیون نفت در ادوار سوم و چهارم در کارنامه محمد سعید انصاری دیده می شود. کاندیدای جبهه متحد اصول گرایان آبادان می گوید: آبادان امروز از نواقص و کمبودهای متعددی رنج میبرد و مردم از وضعیت نابسامان امکاناتی در شهر ناراضیاند. وی ادامه داد: در این چند سال فرصتهای زیادی در شهر از دست رفت و متأسفانه شاهد پسترفت در برخی از زمینهها به ویژه در عرصه اقتصادی و تجاری بودیم. انصاری در ادامه با اشاره به ساختار مدیریتی در سطح شهرستان آبادان در سالهای اخیر گفت : از آنجا که مجلس در رأس امور است ما اجازه نمیدهیم که مدیران نالایق و بیکفایت به این شهر تزریق شوند و حق فرزندان این خطه را نادیده بگیرند. انصاری گفت: باید اقتصاد آبادان را پویا و زنده کرد و آن را به مسئولان نیز شناساند. گفتنی است که محمد سعید انصاری و دکتر جواد سعدون زاده نماینده راه یافته از آبادان در مرحله اول به مجلس نهم روابط خوبی با هم دارند و منازل آنان نیز روبروی همدیگر است. حال باید ببینیم که صندلی های آنان نیز در مجلس کنار هم خواهد بود یا خیر؟

حوزه انتخابیه ایذه و باغملک

دکتر حجت اله درویش پور :

دکتر حجت الله درویش پور در روستای فارم (قلعه گژدم) از توابع شهرستان ایذه به دنیا آمد، وی تحصیلات دوران ابتدایی را در روستای زادگاه خود گذراند و تحصیلات دوران راهنمایی و دبیرستان را در شهرستان ایذه به پایان رسانید، دوران متوسطه وی مقارن بود با درگیری ها و تظاهرات سال ۱۳۵۶ و۱۳۵۷ که نامبرده در تظاهرات های ضد رژیم پهلوی در این سال ها حضور فعال و چشمگیر داشته و به فعالیت های انقلابی و مذهبی پرداخت.

در سال ۱۳۶۰ به عضویت رسمی جهاد سازندگی در آمده و تا سال ۱۳۶۲ در این نهاد انجام وظیفه نمود و پس از آن بر اساس احساس تکلیف از سال های ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ به طور داوطلبانه در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا کرده و به دفاع از میهن خویش پرداخت.

وی ضمن حضور در جبهه های جنگ به عنوان یک دانشجوی ممتاز در دانشگاه امام صادق (ع) به تحصیل اشتغال داشته و موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی از این دانشگاه گردید. وی پس از فارغ التحصیلی به دلیل احساس نیازی که شهرستان ایذه به وجود چنین نیروهایی می نمود،

پایتخت و موقعیت های پیش آمده برای ارتقاء در مسؤولیت های کلان را رها کرده و خدمت به مردم محروم زادگاه خویش را ترجیح داد و مشغول به تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه گردید. دکتر درویش پور فوق لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع)، دکترا در رشته علوم سیاسی از کشور هندوستان، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تألیف کتاب ناسیونالیسم در جهان عرب، تألیف پایان نامه دکتری به زبان انگلیسی با عنوان وحدت در عین گوناگونی در کشور ایران و مقایسه آن با کشور هندوستان، چاپ مقالات متعدد و تدوین منابع درسی برای دانشجویان، تدریس دروس علوم سیاسی، حقوق، تاریخ و زبان انگلیسی در دانشگاه های استان به مدت ۱۷ سال در کارنامه درویش پور دیده می شود.

وی در دور هفتم انتخابات مجلس نیز به دور دوم راه یافته بود که موفق به حضور در بهارستان نشد.

سید هادی (جمال) طباطبایی :

نمایندگی مردم ایذه و باغملک را در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بر عهده دارد. او در قوه قضاییه مسئولیت های مختلفی داشته است که مسئول حوزه مدیریت دفتر گزینش قضات قوه قضاییه در کارنامه مسئولیتی او دیده می شود. در انتخابات دوره هشتم توانست همراه علیرضا دهقان نماینده فعلی مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی به مرحله دوم راه یابد که در نهایت علیرضا دهقان با حدود ۱۰۰ هزار رای راهی بهارستان شد. از قضا او سابقه رقابت با درویش پور در دوره ای هفتم مجلس شورای اسلامی را نیز دارد. باید دید در مرحله دوم کدامیک این ماراتن نفس گیر را با پیروزی پشت سر خواهند گذاشت. ضمن اینکه سید هادی طباطبایی کاندیدای مورد حمایت جبهه متحد اصول گرایان در مرحله نخست بود.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بهبهان

در این حوزه عزیز الله سالاری با ۱۴ هزار و ۷۷۹ رای و محمدباقر شریعتی با ۱۲ هزار و ۵۷۷ رای با کسب بیشترین آرای حوزه انتخابیه وارد مرحله دوم انتخابات شدند.

عزیزاله سالاری :

متولد۱۳۴۰ بهبهان، دیپلم اقتصاد اجتماعی، لیسانس فلسفه و کلام اسلامی، فوق لیسانس فلسفه و حکمت اسلامی، دکترای عرفان اسلامی، رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان و استاد دانشکده صدا و سیما است. استاد فلسفه و عرفان دانشگاه، نویسنده، محقّق، شاعر، مؤلّف برجسته و استاد نمونه کشوری صاحب آثار متعدّد از جمله : «عرفان سرخ، تا چشمه ی بقا (خاطرات سردارسرلشکر شهید دکتر مجید بقایی)، بدرقه ماه (خاطرات سردار سرلشکر شهید اسماعیل دقایقی) ،چاووش بی قرار (خاطرات سردار سرتیپ شهید عبدالعلی بهروزی) می باشد. وی کاندیدای جبهه پایداری می باشد.

محمدباقر شریعتی :

مدیرمسئول هفته نامه محلی ندای بهبهان، برادر سه شهید که سابقه سمت شهردار بهبهان را در کارنامه خود دارد. شریعتی همچنین در کارخانه صابون سازی خرمشهر مدیر بوده و فعلا کارشناس استانداری خوزستان است. وی همچنین جزو نیروهای خط امامی محسوب می شود. در خصوص انتخابات مجلس می گوید: یکی از مسایل سیاسی در بیش از ربع قرن تاریخ انقلاب اسلامی حضور مردم در انتخابات بوده است. مردم ِهمیشه در صحنه، در هر دوره ای از انتخابات آمده و می آیند، تا نماینده ای را انتخاب کنند که بخشی از خلاهای قانونی و شرعی جامعه خود را با تصویب قوانین برطرف نمایند. آیا مجلس و نماینده مردم توانایی و تاثیر گذاری در رفع مشکلات قانونی را داشته است؟ پاسخ به این سوال در یک جمله خلاصه می شود که مردم باید در این باره اظهارنظر کنند. این را به مردم فهیم و آگاه شهرستان می سپارم.

رقابت قاسمی و پاپی زاده در دزفول

طبق آمار نهایی به دست آمده از ستاد انتخابات دزفول مستقر در فرمانداری دزفول از مجموع۱۵۱ هزار و ۴۵۴ رای ماخوذه قابل قبول، محمدعلی قاسمی با ۳۶ هزار و ۳۱۵ رای در جایگاه اول و عباس پاپی زاده پالنگان با ۳۳ هزار و ۱۵۸ رای در جایگاه دوم قرار گرفتند. با توجه به اینکه محمدعلی قاسمی برای رسیدن به حد نصاب ۲۵ درصد به علاوه یک برای کسب نمایندگی شهرستان دزفول در مجلس شورای اسلامی، تعداد یک هزار و ۵۴۸ رای کمتر کسب کرده است، انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان دزفول به دور دوم کشیده شد و بدین ترتیب رقابت در دور دوم انتخابات در این شهرستان بین آقایان محمدعلی قاسمی و عباس پاپی زاده پالنگان خواهد بود.

حوزه انتخابیه دشت آزادگان و هویزه

از جمله حوزه های انتخاباتی در خوزستان است که انتخابات در این حوزه به دور دوم رسید. در این دوره از انتخابات شاهد رقابت سختی در این حوزه بودیم که در نهایت نماینده این شهر به همراهی یک نامزد جدید راهی دور دوم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی شدند تا از میان آنها یک نفر به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.در حوزه انتخابیه دشت آزادگان و هویزه از مجموع ۷۳ هزار و ۴۲۸ رای در این حوزه رقابت میان ناصرصالحی نسب با کسب ۱۵هزار و۲۳۴ رای و هاشم سواری( نماینده فعلی این حوزه در مجلس شورای اسلامی) ۱۲هزار و ۴۰۱ رای به مرحله دوم کشیده شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *