بیمارستانهای خوزستان جوابگوی تقاضا نیستند/ سرگردانی برای یک آزمایش

خورنا: با توجه به شرایط اقلیمی استان خوزستان، تعداد بیمارستانهای موجود جوابگوی جمعیت و مشکلات بهداشتی استان نیست و به نظر می رسد دولت باید اقدامی جدی برای بهره برداری از بیمارستانهای در دست ساخت انجام دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، شرایط در استان خوزستان به علت بروز پدیده گرد و غبار شدید و همچنین حاکم بودن گرمای طاقت فرسا به گونه ای است که مردم این استان در مقایسه با سایر استانهای کشور از بیشترین مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی برخوردار هستند.
این در حالی است که تعداد بیمارستانهای موجود در این استان جوابگوی خیل مراجعه های فراوان مردم نیست و حتی مراکز موجود به علت قدمت بالا یا جنگ هم اکنون فرسوده شده اند و نیاز به بازسازی اساسی دارند و اغلب مردم شهرهای استان حتی برای یک آزمایش ساده و ابتدایی نیز مجبور هستند به شهرهای مجاور و یا مرکز استان تردد کنند.

استان خوزستان با جمعیت حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، ۵۴ باب بیمارستان دارد که از این تعداد ۵۰ بیمارستان دولتی و پنج باب خصوصی هستند که در کل این تعداد بمیارستان دارای هفت هزار تخت بستری هستند.

عدم تخصیص اعتبار لازم به پروژه های بیمارستانی یکی از علتهای اصلی روند کند ساخت بیمارستان در استان خوزستان به شمار می رود به گونه ای که طرح این بیمارستانها قبل از انقلاب آغاز ولی اعتبارات لازم برای آن از سال ۸۷ در نظر گرفته شد.

بافت قدیمی بیمارستانها، نبود تجهیزات و کادر پزشک متخصص کافی و روند کند ساخت بیمارستانها عمده ترین مشکلات موجود در بیمارستانهای خوزستان است.

در زمان حاضر شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان دارای ۲۰ بیمارستان است که ۱۶باب از آنها دولتی و بقیه خصوصی هستند. بیمارستان رازی قدیمی ترین بیمارستان شهرستان اهواز است که در سال ۱۳۱۷ تاسیس شد ولی این بیمارستان هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده و به گفته مراجعین، از لحاظ بهداشتی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

بیمارستان ابوذر، تنها بیمارستان کودکان اهواز هم با حدود نیم قرن فعالیت، امروز در حالی به کار خود ادامه می دهد که تنها بخش اندکی از استانداردهای یک محیط بهداشتی، آموزشی در آن مشهود است.

ساختمانی با بافت قدیمی، حیاطی با گنجایش اندک، دیوارهای قدیمی، محیطی خسته کننده حتی برای بزرگسالان تمام فضایی را تشکیل می دهد که باید پذیرای کودکان بیمار باشد. این بیمارستان در سالهای اخیر تبدیل به قطبی در میان استانهای هم جوار نیز تبدیل شده است و کودکانی از استانهای مجاور برای درمان و بستری به این مرکز مراجعه می کنند در حالی که این این بیمارستان فاقد دستگاه زباله غیرسوز نیز است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین بازدید خود از بیمارستان ابوذر اهواز گفته بود:‌ ساختمان این بیمارستان بسیار قدیمی و فرسوده و فضای فیزیکی آن نامناسب است که با توجه به مصوبه سفر هیئت دولت، بیمارستان جایگزین ۱۶۰ تختخوابی برای این بیمارستان در حال ساخت است.

مرضیه دستجردی افزود بود:‌ قرار است بودجه و اعتبارات بیشتری به پروژه ساختمان جایگزین بیمارستان ابوذر اهواز اختصاص یابد تا این بیمارستان تا پایان سال ۹۱ آماده بهره برداری شود.

همچنین اعتبارات خوبی هم برای بازسازی بیمارستان فرسوده فعلی اختصاص یافته و به این ترتیب تا زمان آماده شدن بیمارستان جدید، بیمارستان فعلی بازسازی خواهد شد.

بیمارستان امیرالمومنین اهواز نیز که یکی از بیمارستانهای تامین اجتماعی استان با بیشترین تعداد مراجعه کننده است، از لحاظ بهداشتی و کیفیت در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد.

وی می گوید: بیمارستان تامین اجتماعی جایگزین بیمارستان امیرکبیر اهواز در حال ساخت است که تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با ساخت آن، بار مراجعه به بیمارستان امیرالمومنین کم خواهد شد.

قرارداد ساخت این بیمارستان ۳۶ ماهه است ولی به دلیل شرایط نامناسب زمین در محل ساخت بیمارستان و نیاز به افزایش استحکام بستر، انجام کار با کندی پیش می رود. تجهیزات بیمارستان تخریب شده امیرکبیر نیز فعلا به بیمارستان امیرالمومنین منتقل شده است و در این بیمارستان استفاده می شوند.

همچنین بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی اهواز نمونه ای از روند کند ساخت بیمارستانها در استان است. شروع ساخت این بیمارستان، حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد ولی با گذشت این مدت زمان فقط ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

از طرفی دیگر شهرستان ایذه دارای دو بیمارستان بوده که یکی از آنها عملا تعطیل است و دیگری به دلیل دور بودن از مرکز شهر و نبود تجهیزات مناسب، قادر به خدمات رسانی خوب به شهروندان ایذه ای نیست.

خانم محمدی یکی از شهروندان ایذه ای می گوید: برای عمل کردن آپاندیس نیاز به سونوگرافی داشتم که با چندین بار مراجعه به بیمارستان ایذه با جواب دستگاه سونوگرافی خراب است روبه رو شدم و به همین دلیل مجبور شدم برای یک سونوگرافی ساده به اهواز سفر کنم.

در حال حاضر بسیاری از شهروندان ایذه ای برای درمان مجبور هستند به اهواز مراجعه کنند.

شهرستان باغملک هم که در نزدیکی ایذه قرار دارد، یک بیمارستان در حال ساخت دارد که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت کاری داشته و بیماران این شهرستان نیز برای درمان اولیه مجبور هستند که به بیمارستان ایذه مراجعه کنند این در حالی است که خود شهرستان ایذه نیز مشکلات فراوانی دارد.

شهرستان رامهرمز هم با داشتن ۱۰۲هزار نفر جمعیت در حال حاضر فقط یک بیمارستان ۱۶۵تختخوابی دارد که فاقد آی. سی.یو، ان.آی. سی.یو، سی تی اسکن و تجهیزات دیگر است و مردم این شهرستان حتی برای درمانهای اولیه مجبور هستند به مرکز استان مراجعه کنند.

شهرستان رامهرمز با گذشت۲۰ سال هنوز در انتظار افتتاح بیمارستان جدیدش به سر می برد. این بیمارستان ۹۶ تختخوابی تاکنون ۷۶ درصد پیشرفت کار داشته و پیمانکار آن قول داده است در سال ۹۱ این بیمارستان آماده استفاده برای مردم رامهرمز باشد.

شهرستان اندیمشک هم از نبود بیمارستان مناسب بی نصیب نمانده است. پس از چندین سال که از افتتاح بیمارستان امام علی اندیمشک می گذرد، هنوز این بیمارستان فاقد تجهیزات استاندارد است و به خاطر همین امر بیشتر بیماران اندیمشکی برای مداوا به بیمارستانهای شهر مجاور (دزفول) می روند.

بیمارستان امام علی(ع) شهرستان اندیمشک با کمبود فضا رو برو است و در مکان اندک و محدودی این بیمارستان فعالیت می کند که این امر مشکلات زیادی را برای مردم و پرسنل به دنبال دارد.

بخش رسیدگی به بیماران در اورژانس بر اساس حساسیت بیماری فرد (تریاژ) در این بیمارستان غیر فعال است و هیچگونه فعالیتی نمی کند این در حالی است که این بیمارستان در مکانی است که مراجعات زیادی دارد.

این بیمارستان کمبود چشم پزشک و رادیولوژی دارد و نمی تواند در این زمینه ها به مردم این شهر خدمات دهد و به همین دلیل بیماران به اهواز و یا سایر شهرها مراجعه می کنند.

بیمارستان امام علی(ع) شهرستان اندیمشک ماهانه با ۱۰۰ میلیون تومان کسری روبرو است که جبران این رقم می‌تواند بسیاری از مشکلات این بیمارستان را برای رسیدگی به بیماران برطرف کند.

ماهشهر دیگر شهر استان خوزستان است که با ۲۳۰ هزار نفر جمعیت، فقط دارای دو باب بیمارستان خصوصی است. یکی از این بیمارستانها ۵۰ تختخوابی است که توسط فرد خیری به نام معرفی زاده ساخته شد و دیگری بیمارستان پتروشیمی است که در ۳۰ کیلومتری ماهشهر قرار دارد.

افراد بسیاری از شهرهای مجاور مانند هندیجان، شادگان و رامشیر نیز به دلیل نبود بیمارستان به این دو بیمارستان مراجعه می کنند.

قدیمی ترین بیمارستان استان، بیمارستان نفت مسجدسلیمان است که ۸۰ سال پیش ساخته شد و در آن زمان مدرن ترین بیمارستان ایران به شمار می رفت.

در حال حاضردر شهرستان مسجد سلیمان سه باب بیمارستان وجود دارد که هر سه قدیمی هستند و دو بیمارستان در حال ساخت نیز در این شهرستان وجود دارد که یکی از آنها ۲۵ هزار متر مربع زیر بنا دارد و۱۶۰تختخوابی است.

ساخت این بیمارستان در سال ۸۶ آغاز شده و تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. با توجه به مساحتی که این بیمارستان دارد تاکنون ساخت این بیمارستان پیشرفت خوبی داشته و دو بلوک از بخش اورژانس این بیمارستان نیز تکمیل شده است و پیش بینی می شود که این بیمارستان امسال به بهره برداری برسد.

دیگر بیمارستان مسجد سلیمان که با اعتبارات وزارت نفت در سال ۸۶ مراحل ساخت آن آغاز شد ۲۲ تختخوابی است و بعد از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، به علت کمبود اعتبار و تخلف پیمانکار متوقف شده درصورتیکه مشابه همین بیمارستان در شهرستان آغاجاری و گچساران به بهره برداری رسیده است.

در دیگر شهرهای استان مانند هندیجان، شادگان، شوشتر نیز عدم وجود بیمارستانهای مناسب مشکلی اساسی برای مردم این شهرستانها به وجود آورده است.

به نظر می رسد یکی از خدماتی که دولت باید برای جبران خسارت های ناشی از گرد و غبار به مردم خوزستان به خوبی ارائه کند ساخت و تکمیل بیمارستان برای تمامی شهرهای استان است که متاسفانه در این خصوص اقداماتی خوبی تاکنون صورت نگرفته و مردم منتظر تحقق وعده ها هستند.