اعلام شیوه‌‌نامه تردد خودروهای پلاک اروند تا مرکز استان

: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از اعلام شیوه‌نامه نحوه تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان خبر داد.

بهروز حسینی‌فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار کرد: طبق مصوبه شماره ۲۰۳۳۱۶/ ت ۰۴۷۶۲۱ در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۰ هیئت دولت در خصوص تردد خودروهای پلاک‌گذاری شده در منطقه آزاد اروند تا مرکز استان به منظور جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران و انتفاع مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر از مزیت‌های منطقه آزاد اروند، شیوه نامه تردد خودروهای مذکور اعلام و در چارچوب مقررات مناطق آزاد قابل اجرا خواهد بود.

وی در خصوص مفاد این شیوه نامه تصریح کرد: ماده یک این شیوه نامه به تعریف افرادی می‌پردازد که مشمول این مصوبه بوده و مواد آن در مورد آنها صدق می‌کند.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند افزود: طبق ماده یک، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ساکن و مستقر  در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر که سکونت و استقرار آنها بر اساس ماده سه و چهار همین شیوه نامه احراز و توسط مدیریت گمرک سازمان منطقه آزاد اروند تایید می‌شود مشمول این مصوبه هستند.

حسینی‌فر ادامه داد: همچنین  هرگونه نقل و انتقال مالکیت خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند باید با رعایت کلیه مفاد شیوه نامه مصوب بوده و هرگونه تخلف در این رابطه منجر به لغو امتیاز خودرو و بهره برداری از تسهیلات به طور کامل خواهد شد.

وی با اشاره به محدوده تعیین شده در مرکز استان خاطرنشان کرد: محدود مرکز استان شامل مسیرهای تا پلیس راه اهواز در ابتدای محور اندیمشک، تا پلیس راه اهواز در ابتدای محور رامهرمز، تا پلیس راه اهواز در ابتدای محور ماهشهر(اتوبان اهواز ماهشهر)، تا ابتدای محور ملاثانی تقاطع کمربندی شمالی اهواز و تا کیلومتر پنج جاده اهواز حمیدیه مطابق با نقشه طراحی شده را شامل می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند در اشاره به ماده دو این شیوه نامه گفت: در ماده دو به محدوده تردد از آبادان و خرمشهر به مرکز استان اشاره شده که طبق آن تردد خودرو فقط تا مرکز استان یعنی اهواز هستند و مسیر آن طبق نقشه تعریف شده در بند دوم ماده یک و توسط سیستم GPS طراحی شده‌است.

حسینی‌فر در توضیح تبصره‌های ماده دوم این شیوه نامه اظهار کرد: طبق تبصره یک چنانچه صاحب خودرو خارج از مقررات اشاره شده عمل کند متخلف تلقی شده و با متخلفین طبق مقررات مربوط و دستورالعمل اخذ خسارت مصوب هیئت مدیره منطقه آزاد اروند رفتار خواهد شد.

وی افزود: در تبصره دوم نیز آمده‌است که مسیرهای تردد به مرکز استان فقط محورهای آبادان به اهواز و خرمشهر به اهواز هستند.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند با بیان اینکه ماده سه این شیوه نامه به مدارک مورد نیاز برای تشخیص محل سکونت اشخاص حقیقی اشاره دارد تصریح کرد: برای اثبات محل سکونت افراد ارائه مدارکی از قبیل سند مالکیت، اجاره نامه و قبوض آب و تلفن محل سکونت به کلانتری محل سکونت و اخذ تأییدیه از کلانتری، ارائه گواهی تحصیلی فرزندان از مدارس شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در صورت داشتن فرزند محصل و ارائه گواهی اشتغال به کار به همراه لیست بیمه، مورد نیاز است.

حسینی‌فر گفت: برای این ماده نیز تبصره‌هایی صادر شده که تبصره یک مبنی بر این است که هر شخص حقیقی دارنده گواهینامه راهنمایی و رانندگی در سال می‌تواند یک سند خودرو به نام داشته باشد و حداکثر در هر خانوار دو دستگاه خودرو مشمول این آیین نامه بوده و امکان استفاده از تسهیلات را دارد.

وی ادامه داد: تبصره دوم این ماده به منتفی شدن استفاده افراد از این تسهیلات در صورتی اشاره دارد که  محل سکونت آنها از شهرستان‌های آبادان و خرمشهر تغییر کند.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند در ادامه به ماده چهارم اشاره و خاطرنشان کرد: ماده چهارم به مدارک مورد نیاز برای تشخیص استقرار اشخاص حقوقی اشاره دارد که تأییدیه دستگاه صادرکننده مجوز فعالیت، ارائه سند مالکیت، اجاره نامه، قبوض آب و برق و تلفن محل استقرار به کلانتری محل و أخذ تأییدیه را شامل می‌شوند.

حسینی‌فر افزود: در خصوص اشخاص حقوقی که محل فعالیت آنها از شهرستان‌های آبادان و خرمشهر  تغییر می‌کند استفاده از این تسهیلات منتفی شده و همچنین تعداد خودروهای اشخاص حقوقی بر حسب مورد با نظر حوزه معاونت سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود و علاوه بر آن کلیه مدارک ذکر شده در مواد سه و چهار برای اخذ مجوز نهایی باید به تأیید دایره احراز هویت گمرک منطقه آزاد اروند برسد.

وی در ادامه به تشریح ماده پنجم این شیوه نامه پرداخته و اظهار کرد: ماده پنج به شیوه پایش تردد خودروها می‌پردازد که طبق این ماده تردد خودروهایی با پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان در سامانه GPS  تعریف شده و به صورت روزانه توسط گمرک سازمان منطقه آزاد اروند کنترل و رهگیری می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند افزود: آخرین ماده شیوه نامه در خصوص سایر موارد احتمالی است که به توضیح ضوابط و شرایط حاکم در شیوه نامه می‌پردازد.

حسینی‌فر تصریح کرد: ضوابط و شرایط حاکم در این شیوه نامه ضوابط تمدید پروانه ورود موقت و اخذ بیمه نامه تضمین گمرک را نیز شامل می‌شود زیرا تردد بدون مدارک یاد شده تخلف بوده و با متخلفان طبق دستورالعمل رسیدگی به تخلفات و نحوه محاسبه خسارات خودروهای ورود موقت با پلاک منطقه آزاد اروند برخود خواهد شد.

وی اضافه کرد: از دیگر شرایط ذکر شده در ماده ششم  مدت زمان اعتبار پروانه ورود موقت خودروها است که شش ماه بوده و تمدید اعتبار آن برای صاحبان خودروها الزامی است.

مدیرعامل منطقه آزاد اروند ادامه داد: همچنین خروج بدون مجوز از محدوده مصوب و ایجاد اختلال عمدی در سیستم GPS خودرو علاوه بر جرایم نقدی منجر به لغو کامل امتیاز خودرو و بهره بداری از تسهیلات در صورت ارتکاب حداکثر دو جرم خواهد شد.

حسینی‌فر در پایان گفت: این شیوه نامه توسط هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند رسیده و از تاریخ اول بهمن ماه سال جاری قابل اجراست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *