رشد اراضی شن‌زار در خوزستان تثبیت‌ شده‌است

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: رشد اراضی شن زار در استان متوقف شده است و در کنترل اداره کل منابع طبیعی است.

عبدالعزیز اورشم دوشنبه اظهار داشت: در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی از جمله کاشت نهال و مالچ باشی برای تثبیت و مهار اراضی شن زار انجام شده است به گونه‌ای که پیشروی اراضی شن زار مشاهده نشده است.

وی گفت: در حدود ۱.۲ میلیون هکتار بیابان در خوزستان وجود دارد که برای هر هکتار بیابان زدایی ۲۵۰ میلیون ریال هزینه با روش مالچ پاشی نیاز است.

اورشم افزود: گونه‌های گیاهی که برای بیابان زدایی در استان می توان استفاده کرد متاسفانه بسیار معدود است و با گران شدن قیمت مالچ هزینه برای بیابان زدایی به روش مالچ پاشی بسیار زیاد شده است، درحالی که در گذشته مالچ به صورت رایگان در اختیار منابع طبیعی جهت بیابان زدایی قرار می گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اظهارداشت: میزان اراضی بیابانی در استان کاهش قابل توجه ای نداشته اما این اداره کل موفق شده است از رشد بیابان جلوگیری کند.

اورشم یکی دیگر از راه های بیابان زدایی را کاشت نهال نام برد و افزود: نیاز است برای تامین نهال بخش خصوصی در استان وارد عمل شود و شرایط برای نگه داشتن نهال ها در استان فراهم شود.

وی گفت: یکی از بزرگترین پروژه های بیابان زدایی در استان طرح بیابان زدایی۷۵ هزار هکتاری است که در دولت دهم تصویب شد و تا کنون ۱۲ هزار هکتار ازاین طرح اجرا شده است، هزینه این طرح از سوی شرکت نفت تامین می شود و تا کنون ۳۸۳ میلیارد ریال برای این طرح از سوی شرکت نفت پرداخت شده است.