گزارشی از رقابت سنگین نامزدها در جنوب خوزستان

خورنا: هر منطقه‌ای از شهر در تب و تاب بوده و به دنبال جمع‌آوری رأی و تبلیغ کاندید مورد نظر خود است؛ قومیت‌ها در این روزها پررنگ‌تر به چشم می‌خورد و اراده هواداران برای رسیدن به کاندیدای خاص خود مصمم‌تر است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان با نزدیک‌تر شدن به روز ۱۲ اسفندماه شور و حال و رنگ و بوی انتخابات نیز در همهمه جمعیت کوچه و خیابان‌های شهر بیشتر و بیشتر شده و این امر نشان‌دهنده علاقه و امیدی‌ست که در دل پیر و جوان این خطه به امید زنده شدن شهرشان نواخته می‌شود.

هر منطقه‌ای از شهر در تب و تاب بوده و به دنبال جمع‌آوری رأی و تبلیغ کاندید مورد نظر خود است؛ قومیت‌ها در این روزها پررنگ‌تر به چشم می‌خورد و اراده هواداران برای رسیدن به کاندیدای خاص خود مصمم‌تر.

* خرمشهر این روزها

خرمشهر با جمعیتی برابر با ۱۵۷ هزار و ۷۵ نفر همچنان در شور و حال برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

در این روزهای تب تبلیغات، بازار داغ انتخابات را رنگ و بویی تازه بخشیده و در این راستا صندوق‌های رأی این منطقه در انتظار تصمیم ۳ هزار و ۴۷۰ نفر واجد شرایط رأی در خرمشهر هستند.

در خصوص انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی تمهیدات لازم اندیشیده شده و ۹۴ صندوق اخذ رأی در این راستا در نظر گرفته شده است.

از بین ۱۵ نامزد انتخاباتی ثبت‌نامی تعداد ۱۱ نفر آنها تأیید و چهار نفر دیگر ردصلاحیت شده‌اند؛ مردم این دیار در دور پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۵/۵۳ درصد حضور فعال و مشارکت داشته‌اند.

کاندیدای منتخب در این شهر عبارتند از: صالح سواریان، عبدالله سامری، سیدعدنان عدنان، علیرضا کعبیان‌پور، محمدرضا تمیمی، علی مجد، یونس محمدی، عباس شریبی، ناصر گلک، مهین عنافچه و عادل محمدی‌ملاکه.

گفتنی‌ است در این شهرستان برای آسایش و رفاه حال شهروندان و همچنین حضور گسترده آنها در پای صندوق‌های رأی ۷۸ صندوق به صورت ثابت و ۱۶ صندوق به صورت سیار در نظر گرفته شده است، با این اقدام هیچ نقطه‌ای از منطقه برای حضور در انتخابات با مشکل مواجه نخواهد شد.

همزمان با سومین روز تبلیغات کاندیدای نمایندگی مجلس در این منطقه شور و ازدحام بی‌وصفی در حال گذر است، توزیع بروشور و کارت‌های ویزیت تبلیغاتی نیز در کوچه و خیابان‌های اصلی و فرعی این شهر نظر مردم را به سوی خود جلب می‌کند.

جالب است که این شهر بنرهایی را با عکس نامزدهای انتخاباتی‌اش در در و دیوار سینه چسبانده و این رنگ و بوی  فضای انتخاباتی را در شهر بسیار پررنگ و زیباتر جلوه داده است.

ستادهای تبلیغاتی و توزیع بروشورهایی در معرفی کاندیدای این منطقه نیز در رأی دیگر امور تبلیغاتی قرار گرفته و مردم به‌ویژه جوانان پرامید را به سوی خود می‌کشاند.

و اما این خرمشهر است که آرزوی انتخابی اصلح برای آبادی خود را دارد…

* ماهشهر و هندیجان در گذر انتخابات این دوره

شهرستان‌های ماهشهر و هندیجان به ترتیب با جمعیتی معادل ۲۸۷ هزار و ۲۰ هزار نفر، نیز همزمان با دیگر‌ شهرهای جنوب خوزستان برنامه‌های متعددی را در راستای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی اتخاذ کرده‌اند.

این مناطق با ۲۲۶ شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه ماهشهر و هندیجان تعیین همچنان در شور بی‌وصف و اندازه انتخابات این دوره در تکاپو بوده و این مهم را به خوبی می‌توان از تبلیغات رنگارنگ و گسترده حاکم بر شهر درک کرد.

در راستای رفاه حال شهروندان این مناطق این صندوق‌ها در نقاط مختلف حتی دوردست شهرهای ماهشهر، هندیجان، بندر امام و شهرک چمران مستقر می‌شوند.

تمام اعضای شعب اخذ رأی در حوزه انتخابیه ماهشهر و هندیجان انتخاب شده و برای برگزاری یک انتخابات مردمی در ۱۲ اسفند پیش بینی‌های لازم صورت گرفته شده است.

ستادهای انتخاباتی در خیابان‌های این مناطق با مسئولان ویژه این ستاد و توزیع بروشور و کارت‌های تبلیغاتی به حال و هوای انتخابات رنگی مضاعف بخشیده است، مردم نیز همچنان در کنار این ستادها تجمع و با گوش‌دادن و نظاره ‌گر بودن به سخنرانی و رنگ و بوی تبلیغات درصدد آگاهی‌بخشی هر چه بیشتر به تصمیم و انتخاب اصلح‌ترین هستند.

هندیجان در انتخابات این دوره بیش از ۱۲ هزار نفر را واجد شرایط اخذ رأی معرفی کرده است.

اسامی نامزدهای انتخاباتی در این منطقه نیز عبارتند از: محمد آقاجری، حبیب آقاجری، محمد بزرگمهر، شمس‌الهی جشنی، عبدالصاحب حسنی‌نژاد، غلام‌عباس حیدری باغبادرانی، علی دژمان، سیدعباس صفرپور گل اسفیدی، علی اکبر عباسی لرکی و برزو مرادی.

و امروز انتخابات این دوره نه تنها در ماهشهر بلکه در دیگر شهرها نیز به لحاظ حوادث فرامنطقه‌ای و بیداری اسلامی بیش از پیش ارزشمند تلقی شده و مردم با بینش سیاسی خود حرکت دشمنان را رصد و با حضور در صحنه تمامی توطئه‌های دشمنان نظام را خنثی می کنند.

* آبادان در تبلیغاتی محبوس

در آبادان نیز فضای انتخاباتی با تعدد قومیت‌های عرب، فارس، لر، کرد، بلوچ و … در شور و تب و تاب است.

این منطقه با جمعیتی بالغ بر ۲۶۱ هزار نفر دارای شش هزار و ۷۸ رأی اولی بوده که برای نخستین‌بار پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند؛ این تعداد با شور بی‌وصفی خود را در تعیین سرنوشت شهرشان سهیم می‌دانند و می‌خواهند طعم مهر آبی انتخاب را بر صفحه شناسنامه‌شان را نظاره‌گر باشند.

در این منطقه واجدین شرایط در این دوره انتخابات ۱۹۲ هزار و ۱۱۷ نفر هستند، همچنین تعداد صندوق‌های اخذ رأی ۱۴۲ صندوق اعلام شده که ۱۱۰ صندوق آن به‌صورت ثابت و ۳۲ صندوق آن به‌صورت سیار اقصی نقاط شهر و روستای این منطقه را پوشش می‌دهد.

مردم این شهرستان در دور پیشین انتخابات مجلس ۹۹.۴۷ درصد مشارکت جدی داشته‌ و درصدد سه نماینده را برای نشاندن بر کرسی انتخابات در شهرشان هستند.

گفتنی است در خوزستان سلایق و گرایش‌های مختلف و متفاوتی در بین نامزدهای انتخاباتی وجود دارد که این امر نشان‌دهنده رقابت تنگاتنگ و بی‌نظیری را در بین نامزدهای انتخاباتی می‌دهد.

برگزاری ستادهای تبلیغاتی مختلف در گوشه و کنار شهر، توزیع کارت‌های تبلیغاتی و بروشورهای معرفی کاندیدا و همچنین چسباندن عکس و نام نامزدها در محل تعیین شده تبلیغات توانسته چشم هر بیننده آبادانی را به خود خیره کند.

در برخی مناطق شهر نیز هواداران کاندیدا با انجام “یزله” (پایکوبی سنتی قومیت عرب‌زبان در هنگام شادی و عزاداری‌ها همراه با هم‌آوایی دوبیتی‌های مرتبط با مراسم توسط سرگروه) شور خود را نسبت به نامزد انتخاباتی خاص نشان می‌دهند.

البته در آبادان تبلیغات نامزدها محدود به حک شدن نام آنها بر روی بنرهای تبلیغاتی دارد و در مواردی چسباندن و نصب بنرهایی همراه با عکس با برخورد مواجه شده است.

کاندیدای این دوره مجلس در آبادان نیز عبارتند از: غلامرضا شرفی، عامر کعبی‌پوزه، علی سلیمیان، محمدسعید انصاری، عبدالله کعبی، جواد سعدون‌زاده، سیدعلی موسوی‌جرف، سیدحسین دهدشتی، جلیل مختار، محمدرضا عباسی، خسرو شمس، عقیل کنعان‌خلفی، مرتضی تفریشی، محمدحسن بختیاری.

و اما به راستی آیا این بار این کرسی سبز قدرت می‌تواند حرکتی متحول به آبادی آبادان وارد کند؟

* بهبهان نیز در تب و تاب انتخابات

بهبهان نیز از دیگر شهرهای حوزه جنوب خوزستان است که همگام و هم‌صدا با دیگر مناطق پا در مسیر تبلیغات گذاشته و در این راستا گام‌های متعالی را در حال برداشتن است؛ ساز و نوای تبلیغات در این منطقه نیز با تعیین و راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی کاندیدا و تهیه و توزیع بروشورهای تبلیغاتی در خصوص معرفی و دارایی نامزدهای انتخاباتی، شغل و میزان تحصیلات آنها نواخته شده است.

مردم این شهرستان با جمعیتی برابر با ۱۷۷ هزار نفر در ازدحام سر و صدای این تبلیغات گرم به آگاهی و بینش خود افزوده و درصدد انتخاب بهترین و مدبرترین نماینده برای شهرشان هستند؛ البته بنا به پیش‌بینی‌های صورت گرفته جمعیت حاضر در انتخابات در شهرستان ۲۰۰ هزار نفر خواهند بود و تعداد واجدین شرایط در منطقه ۱۲۸ هزار نفر است.

در بهبهان تنها یک نفر حق نشستن بر  کرسی سبز نمایندگی مجلس را دارد و همین موضوع رقابت را برای نامزدهای انتخاباتی شهر سخت و سخت‌تر کرده است.

تمام تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه و شایسته انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شهرستان فراهم شده است.

در بهبهان ۱۲۹ شعبه اخذ رأی وجود خواهد داشت که از این تعداد ۸۲ شعبه ثابت و ۴۷ شعبه به صورت سیار آرای مردم را جمع‎آوری خواهند کرد.

گفتنی است حوزه انتخابیه بهبهان، سه حوزه فرعی شامل آغاجاری، زیدون و تشان نیز دارد که در این خصوص در شهر آغاجاری ۱۲ شعبه، در زیدون ۱۶ شعبه و در تشان نیز ۱۶ شعبه اخذ رأی آرای مردم این مناطق را اخذ خواهند کرد.

همچنین بالغ بر ۲ هزار نیرو شامل اعضای هیئت نظارت، بازرسی، اجرایی، نماینده فرماندار و نیروهای انتظامی و ستادی کار اجرایی انتخابات در حوزه انتخابیه شهرستان بهبهان را انجام خواهند داد.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری، بیش از ۱۲۸ هزار نفر در شهرستان بهبهان واجد شرایط بوده و می‎توانند در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشته و رأی خود را به صندوق بیندازند.

کاندیدای نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی در این دوره در بهبهان نیز به ترتیب عبارتند از: سیدسعید میری، عزیزالله سالاری، بوالحسن غلامی‌پور، سیدهاشم سیدی، عزت‌الله اشتری‌لرکی، حمید مصدر، جمال مدرسی، حسن کریمی، محمد باقرشریعتی، پرویز بهمئی، عزیزالله بابلی‌بهمئی، صدرالله چمن، فریدون قنواتی (انتقالی از اهواز به بهبهان).

و مردم ولایت‌مدار بهبهان روز ۱۲ اسفندماه با حضور حداکثری در پای صندوق‎های اخذ رأی و انتخاب اصلح، بار دیگر حماسه‎ای عظیم خلق کرده و دشمنان اسلام و نظام اسلامی را مأیوس می‌کنند.

* حال و هوای انتخابات در شادگان

شادگان نیز با پنج نامزد انتخاباتی از جمله: مجید ناصری‌نژاد، هاشم خنفری، عبدالله تمیمی، سعید جنامی و حسین کاملی در شور این دوره انتخابات حال و هوایی مضاعف را به ارمغان آورده‌اند.

این منطقه نیز با برخورداری از قومیت‌های عرب و فارس در هواداری از کاندیدای خاص رفع دغدغه‌های شهروندان از جمله رفع بیکاری و رشد اقتصاد را می‌طلبد؛ این مردم با وجود برخورداری از مزایای بی‌شمار اقتصادی و تجاری در منطقه همچنان درگیر فقر اجتماعی و اقتصادی بوده و در این راستا همچنان در انتظارند!

تعداد صندوق‌های اخذ رأی در شهرستان از ۱۱۰ به ۱۱۵ صندوق افزایش یافته و در این زمنیه در راستای حضور حداکثری مردم در شهر و روستای شادگان تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

همچنین در این منطقه با توجه به قرار داشتن در فضای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان در این خصوص با هیئت اجرایی منطقه هماهنگ و هم‌سو بوده و از هیچ تلاش فروگذار نیستند.

هواداری از کاندید برای تنها یک صندلی نمایندگی در مجلس در این منطقه کار را برای نامزدهای انتخاباتی بسیار مشکل کرده و در این راستا تبلیغات نیز بسیار پرهیاهو و جنجال‌برانگیز شده است. ستادهای انتخاباتی فعال و صدای تبلیغات کاندیدا فضای کوچه و خیابان این شهر را به خود متوجه کرده است، تا چشم کار می‌کند بروشور و کارت تبلیغاتی دیده می‌شود و مردم در این بین به دنبال کاندید اصلح خود هستند.

و اما در این میان گاه و بی‌گاه در چارچوب تعیین شده تبلیغات تخلفاتی نظیر چسباندن عکس به در و دیوار و نصب بنرهایی به ساختمان‌ها و مکان‌هایی خارج از محدوده‌های تعیین شده، چسباندن عکس نامزدها به روی ماشین‌ها و … صورت می‌گیرد که در برخی‌ شهرها قوت و در برخی دیگر با ضعف کمتری روبه‌رو است.

کمتر از یک هفته تا حضور سبزمان در پای صندوق‌های رأی باقی مانده و این مدت را باید غنیمت دانست و با شناختی آکنده از جرأت و همت،  مصمم‌تر از همیشه در ۱۲ اسفندماه سال جاری انتخابمان را به رخ جهان بکشانیم.

و این را بدان هم‌خون، که حتی تک رأی تو نیز می‌تواند سرنوشتی جدید و زیبا برای آینده شهر و روستایمان رقم بزند.

گزارش از مریم خبازی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *