خودروی بدون راننده گوگل

گوگل از آخرین پروژه خود در آزمایشگاه تحقیقاتی سری‌اش یعنی Google X که مربوط به رانندگی با خودروهای بدون راننده است رونمایی کرد. این پروژه توسط سرگئی برین مدیریت می‌شود.

گوگل تاکنون این فناوری‌اش را بر روی خودروهای لکسوس و تویوتا پیاده کرده بود٬ اما طراحی این ماشین جدید متفاوت است. فضای داخلی به اندازه دو نفر است و به صورت کامل توسط سیستم‌های کامپیوتری و به کمک سنسورها حرکت می‌کند.

این شرکت گفته که این خودرو فعلا در حد نمونه های اولیه بوده و قرار است در تابستان حدودا ۱۰۰ نمونه دیگر از آن برای تست شروع به کار کند. طراحی این ماشین ما را به یاد ترکیبی از Fiat 500 و اسباب بازی های Playmobil انداخت و حالا قرار است گوگل در این نمونه‌های اولیه چند کنترل دستی هم برای شرایط اضطراری اضافه کند؛ بالاخره تست هم ممکن است گاهی به شکست بینجامد و باید فکرش را کرد. بعد از یک آزمایش در کالیفرنیا٬ حالا گوگل تصمیم دارد آزمایشاتش را گسترده تر کند و احتمالا از شرکت های تجاری دیگر برای این کار کمک خواهد گرفت.

هدف گوگل در طراحی این دسته از ماشین‌ها٬ افزایش تعداد وسایل نقلیه ایست که انسان‌ها آنها را حرکت نمی‌دهند. سالانه ۱.۲ میلیون نفر در دنیا بر اثر تصادفات رانندگی کشته می‌شوند. گوگل هم اعتقاد دارد که با طراحی ماشین هایی که کامپیوتر و سنسورهای آنها می‌توانند سریع تر از انسان به اتفاقات واکنش نشان دهند٬ می توان تصادفات را تا ۹۰ درصد کاهش داد.

سرگئی برین گفته که در نمونه اولیه این ماشین٬ به مقدار زیادی از فوم استفاده شده و موتور آن نیز الکتریکی است. گوگل هنوز در مورد همکاری اش با دیگر شرکت ها در این زمینه صحبتی نکرده و فعلا هم تصمیم دارد قبل از وارد شدن به فاز عرضه عمومی این ماشین٬ برای مدتی با نمونه های اولیه کار کند.

همچنین سرگئی برین می‌گوید: “چیزی که در این نمونه٬ من را هیجان زده کرده این است که به کمک این وسیله می توانیم دنیا و جامعه اطرافمان را تغییر دهیم”