پیش بینی قحطی برای کالاهای لوکس در ایران

خورنا: رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این‌که منظور من از کمیابی و کمبود کالا، کالاهای غیرضرور بود که ارز از دولت دریافت نمی‌کردند، گفت: کالاهای ضروری و اساسی و مواد اولیه تا زمانی که با نرخ مرجع ارز دریافت می‌کنند، دچار تورم نمی‌شوند و به هیچ‌وقت قطحی در رابطه با این کالاها نخواهیم داشت.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این‌که قحطی کالاهای لوکس و غیرضروری آسیبی به کشور نمی‌رساند، گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که کالا به اندازه کافی در کشور وجود دارد و از نظر گندم، مرغ و تخم‌مرغ خودکفا هستیم و تمامی کالاهای مورد نیاز تامین شده است.

اسدالله عسگراولادی اظهار داشت: در حال حاضر از مصاحبه‌ای که نزدیک به یک ماهه گذشته با خبرگزاری داشتم، برداشت‌های متفاوتی شده است.

وی عنوان کرد: در آن گفت‌وگو عنوان کردم که مرحله نخست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها زمانی که اجرا شد، تورم ۸/ ۹ درصد بود و این تورم مطلوب بود و در واقع ما به نرخ تورم تک رقمی دست یافته بودیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: در همان زمان مطرح شد که با اجرای مرحله نخست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اگر نرخ تورم به ۱۴ درصد برسد، مطلوب است و جرات و جسارت دولت در اجرای قانون نیز قابل تقدیر بود.

تورم را باید مهار می کردیم

عسگراولادی با بیان این‌که نرخ تورم براساس اعلام بانک مرکزی در آبان ۹۰ به ۸/ ۱۹ درصد رسید، خاطرنشان کرد: این در حالی است که پیش‌بینی‌ها در این راستا بود که نرخ تورم در مرحله نخست قانون هدفمندی ۱۴ درصد شود.

وی یادآور شد: مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در آذرماه ۹۰ باید اجرا می‌شد که من درخواست کردم با توجه به این‌که در مهار تورم توفیقی نداریم، چند ماهی اجرای قانون به تعویق بیفتد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: در همین شرایط، دردی‌ماه نوسانات نرخ به‌وجود آورد و ارز از ۱۲۰۰ تومان به ۱۷۰۰ تومان رسید که در همان زمان عنوان کردم که اگر ارز به این شکل جلو برود، تورم ۴۰ درصدی را لمس می‌کنیم.

عسگراولادی گفت: در واقع اگر ارز روی ۲۰۰۰ تومان می‌رفت که مدت کوتاهی هم چنین اتفاقی افتاد، تورم بالایی را شاهد بودیم.

وی عنوان کرد: در چنین شرایطی در زمینه کالاهای اساسی و ضروری که دولت ارز آن را پرداخت می‌کرد، به مشکلی برنمی‌خوردیم، اما در زمینه کالاهای غیرضرور و لوکس که ارز دولتی دریافت نمی‌کنند، دچار کمیابی کالا می‌شدیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این‌که منظور من از کمیابی و کمبود کالا، کالاهای غیرضرور بود که ارز از دولت دریافت نمی‌کردند، گفت: کالاهای ضروری و اساسی و مواد اولیه تا زمانی که با نرخ مرجع ارز دریافت می‌کنند، دچار تورم نمی‌شوند و به هیچ‌وقت قطحی در رابطه با این کالاها نخواهیم داشت.

مشکل کالاهای لوکس با ارز ۲۰۰۰ تومانی

عسگراولادی افزود: پیش‌بینی من برای قحطی مربوط به آن دسته از کالاهایی مربوط می‌شد که لوکس و غیرضرور بودند و ارز باید بالای ۲۰۰۰ تومان دریافت می‌کردند.

وی با بیان این‌که من از مردم به‌دلیل این سوء برداشت عذرخواهی می‌کنم، تاکید کرد: منظور من این نبود که کالاهای ضروری و اساسی دچار کمبود شدید می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این‌که قحطی کالاهای لوکس و غیرضروری آسیبی به کشور نمی‌رساند، گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که کالا به اندازه کافی در کشور وجود دارد و از نظر گندم، مرغ و تخم‌مرغ خودکفا هستیم و تمامی کالاهای مورد نیاز تامین شده است.

عسگراولادی خاطرنشان کرد: از سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه متاسف هستم و به آنها هشدار می‌دهم که همه اثرات منفی تبلیغات سوء آنها را خنثی می‌کنیم.

در خانواده تقوا و بصیرت بزرگ شدم

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه گفت: در یکی از روزنامه‌ها مقاله‌ای منتشر شد که باید در جواب آن بگویم که من در خانواده تقوا و بصیرت بزرگ شدم.

عسگراولادی افزود: در این روزنامه تحلیل اشتباهی در رابطه با من صورت گرفت، این در حالی است که دیدگاه من مربوط به کالاهای ضروری نمی‌شد و کالاهای غیرضروری بودند که با ارز ۲۰۰۰ تومانی به مشکل برمی‌خوردند.

تحریم نفتی بی‌نتیجه است

وی با بیان این‌که من سرباز کوچکی از انقلاب هستم، عنوان کرد: معتقدم که تحریم نفتی روی اقتصاد اثری ندارد، زیرا تنها ۱۸ درصد از نفت ایران –روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت- به اروپا می‌رود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: این میزان نفت تحریم شده را می‌توانیم جایگزین کنیم و به کشورهای دیگر بفروشیم یا تبدیل به ارزش افزوده کنیم، در واقع نفتی که به اروپا می‌رود، تبدیل به بنزین و فرآوردهای دیگر شود و به‌راحتی می‌فروشیم.

عسگراولادی با تاکید بر این‌که تحریم نفتی روی ما هیچ‌گونه اثری ندارد و غرب با این موضوع دچار مشکل می‌شود، خاطرنشان کرد: در زمینه کالاهای صادراتی سال‌هاست که از سد تحریم‌ها عبور کرده‌ایم و حتی در سال‌جاری بالای ۴۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم.

وی با بیان این‌که تحریم بانک مرکزی نیز روی اقتصاد ایران اثرگذار نخواهد بود، گفت: تنها مبلغ مختصری پول در اروپا داریم که در مقابل تعهداتی است که برای خریدهای فاینانس باید بپردازند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این‌که هیچ‌گونه نگرانی از تحریم ایران نداریم، افزود: از دولت خواهش می‌کنم که به آنچه که گفته، عمل کند.

خبر خوشی که نرخ سود بانکی به گوش بازار رساند

عسگراولادی عنوان کرد: من موافق دلار ۱۲۲۶ تومان نیستم و ارز ۱۴۰۰ تومانی را به بانک مرکزی پیشنهاد کردم، اما با این حال، اگر این مصوبه اجرا شود، بازار آرامی را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اقدام درست شورای پول و اعتبار در زمینه افزایش نرخ سود بانکی به ۲۱ درصد و نیز تصویب آن از سوی رییس‌جمهور، خبر خوبی برای بازار است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: با افزایش نرخ سود بانکی، بسیاری از نقدینگی‌ها به سمت سپرده‌های بانکی حرکت می‌کند و بانک‌ها می‌توانند به صنایع کمک داشته باشند.

عسگراولادی درباره انتقاد بخش تولید به نرخ سود بانکی نیز گفت: دلیل انتقاد تولید به سود بانکی این است که اگر همین عدد به بهره تولید بالا رود، آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان این‌که قرار است این عدد برای جذب سرمایه‌های سرگردان به‌کار رود، افزود: وام برای تولید بین ۱۱ تا ۱۶ درصد بود که باید به همان شکل بماند و از پس‌اندازهای قرض‌الحسنه‌ها تامین شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: این نرخ سود باید برای اوراق قرضه به‌کار رود که نقدینگی سرگردان که به سمت سکه و ارز می‌رود را به سمت سپرده‌های بانکی بیاورد.

عسگراولادی تصریح کرد: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اقدام درستی است؛ البته به شرط این‌که به خوبی مدیریت و کنترل شود و نقدینگی را از بازارها جمع کند.

واردکنندگان به ارز دولت پایبند باشند

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از واردکنندگان اقدام به افزایش قیمت کالاهای خود کرده بودند و این در حالی است که کالا را با نرخ مرجع وارد کرده بودند، گفت: اگر واردکننده‌ای واقعا با دلار ۱۸۰۰ تومان کالا را وارد کرده باشد، با اسناد و مدارک به‌راحتی می‌تواند کالا را به فروش برساند.

به گزارش پانا،رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این‌که کالاهای ضروری با نرخ دلار ۱۸۰۰ تومان وارد نشده است، افزود: ما معتقدیم که اگر کسی کالا با ثبت سفارشی که ارز از دولت گرفته، وارد کرده، موظف است به ارز دولت پایبند باشد و فروش خود را براساس آن تنظیم کند.

عسگراولادی با بیان این‌که تعزیرات به‌دنبال کسانی است که ارز دولتی دریافت کردند و با آنها برخورد می‌کند، یادآور شد: دولت ۱۸۰ قلم کالا را تعیین کرده که می‌توانند ارز خود را از بازار صادرات تامین کنند و آن ۱۸۰ قلم کالا جزو برنامه‌های تعزیراتی نیست.د/چا