کمایی: خور ماهشهر قطب تفریحی، توریستی و اقتصادی می شود

خورنا: شهردار ماهشهر گفت: این پروژه بزرگ بالغ بر  ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه در  بردارد که با توجه به اینکه این خور از جایگاه ویژه و تعیین کننده ای برای شهر برخوردار است که در آینده ای نزدیک به یک قطب تفریحی، توریستی، اقتصادی و محل زیبا و با نشاط برای اوقات فراغت شهروندان، میهمانان و جذب گردشگر تبدیل می شود.

غلامحسین کمایی در گفت و گو با خبرنگار خورنا گفت: امروزه شهرداری ها مهمترین و بزرگترین نهاد شهری به شمار می روند، گستردگی و دامنه فعالیت ها و خدمات روزمره باعث ارتباط تنگاتنگ آحاد جامعه شهری با این نهاد شده است به گونه ای که با رفاه تمام شهروندان در ارتباط است و می بایست بستر لازم را برای آسایش و آرامش و اهمیت خاطر شهروندان فراهم سازد.

شهردار ماهشهر ادامه داد: حیات یک شهر منوط به ایجاد تمهیداتی برای ارائه خدمات شایان به ساکنان مناطق مختلف شهری است و شهرداری به عنوان یک نهاد خدمات رسانی این خدمات را به عهده دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه شهر بندرماهشهر در دو دهه اخیر توسعه قابل توجهی در ابعاد جغرافیای و رشد جمعیتی داشته، می طلبد شهرداری اهتمام ویژه ای در زمینه ارائه خدمات به شهروندان داشته باشد.

کمایی بیان داشت: در این راستا اجرای پروژه های عمرانی، خدماتی و رفاهی در ابعاد مختلف در این شهر و طی سالهای گذشته سیر سعودی داشته و در ۱۵ ماهه گذشته نیز شهرداری توانسته با اجرای چندین پروژه عمرانی  در راه توسعه و آبادانی شهر گامهای مؤثری بردارد.

شهردار ماهشهر خاطر نشان کرد: علیرغم وجود برخی از مشکلات ساختاری توانستیم سال ۸۹ را با تلاش همه جانبه و زحمات صادقانه و شبانه روزی همکارانم و همت بلند و تدابیر مؤثر اعضای محترم شورای شهر با اجرای دهها پروژه بزرگ و کوچک عمرانی و خدماتی پشت سر بگذاریم و سال جهاد اقتصادی را با روحیه ای جهادی آغاز کنیم که محصول آن پس از گذشت ۱۱ ماه از سال اجرای دهها پروژه  عمرانی – خدماتی و رفاهی در سطح شهر است.

وی ادامه داد: بزرگترین پروژه  در دست اقدام شهرداری که کار آن از سال ۸۸ آغاز شده و با جدیت ادامه دارد و مردم عزیزمان به مرور شاهد تغییراتی شگرف در حاشیه آن هستند ساماندهی و بهسازی خور ماهشهر می باشد.

کمایی افزود: پروژه مهم دیگر که با افتخار می توانم بدان اشاره نمایم تعریض و بازگشایی معابر و خیابانهای سطح شهر بوده که در طول حیات شهرداری بی سابقه بوده است. تعریض و بازگشایی معابر با هزینه ای بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال یکی از بزرگترین پروژه های شهرداری در ۱۵ ماهه گذشته بوده است.

شهردار ماهشهر گفت: از دیگر اقدامات مهم و تأثیر گذار احداث پل تقاطع غیر همسطح در خروجی شهر از سمت بندر امام خمینی(ره) است که با هزینه ای بالغ بر ۵/۴ میلیارد ریال در حال احداث است و تاکنون حدود ۶۰ درصد کار نیز به اتمام رسیده و این پروژه می توان در کاهش ترافیک شهر، عبور و مرور شهری و جلوگیری از خطرات ناشی از تصادفات نقش مهمی ایفاد نماید.

وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های مهم، ساماندهی فضاهای سبز شهر و پارکها، بهسازی معابر و پیاده روهای سطح شهر، احیاء آب خام، احداث ۱۶ زمین چمن مصنوعی در شهر و شهرک ها، احداث جاده ارتباطی اتوبان آزادی به پل معلم، احداث دو پارکینگ بزرگ در مجتمع تولیدی به منظور پارک خودروهای سبک و سنگین، احداث تلمبه خانه آب خام در پارک دانشجو، طراحی و احداث هتل شهید احمدپور و مجتمع تجاری تفریحی در شهرداری قدیم، مجموعه تجاری و تالار در پارک نسترن، خرید و نصب ۷ ست مجموعه کامل ورزشی در پارکهای موجود و شهرک طالقانی، خرید و تجهیز پارک به مجموعه بازی کودکان، احداث بوستان رضوان در حاشیه آرامستان رضوان، احداث جاده اختصاصی آرامستان رضوان و گلزار مطهر شهیدان، ساماندهی ورودی های سطح شهر از سمت هندیجان و اهواز، ساماندهی دیوار کشی و تملک پایانه خلیج فارس، احداث مجموعه فرهنگی ورزشی شهرداری، احداث فضای سبز در دو طرف خور، زیر سازی تعاونی های مهر، ترمیم و روکش آسفالت معابر سطح شهر و شهرکها از مهمترین پروژه های در دست اقدام و جاری شهرداری است.

کمایی بیان داشت: کار ساماندهی و بهسازی خور که با همت دولت مهر، پیگیریهای مجدانه نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی جناب آقای حیات مقدم و پیگیریهای مستمر فرمانداری محترم و تلاش و همت شورای اسلامی شهر و شهرداری و مساعدت صنایع پتروشیمی در زمان تصدی جناب آقای مهندس آبادیان شهردار محترم وقت آغاز شد، با جدیت در حال اجراء می باشد.

وی ادامه داد: تاکنون لایروبی خور بطول ۸ هزار متر، عملیات لوله گذاری دفع فاضلاب شهرک طالقانی از خور بطول ۲ هزار متر، اجرای عملیات ساحل به روش پوشش لحاف بتنی و فیلتر ژئوتکستایل به طول تقریبی ۴۲۰ متر، احداث پارک و زیبا سازی حاشیه خود حدفاصل پل ۲۲ بهمن تا پل ابوذر به اتمام رسیده است.

کمایی افزود: مطالعات و احداث سد تنظیمی در دهانه خور و حفاظت ساحل و لایروبی محل در حال انجام می باشد.

وی گفت: این پروژه بزرگ بالغ بر  ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه در  بردارد که با توجه به اینکه این خور از جایگاه ویژه و تعیین کننده ای برای شهر برخوردار است که در آینده ای نزدیک به یک قطب تفریحی، توریستی، اقتصادی و محل زیبا و با نشاط برای اوقات فراغت شهروندان، میهمانان و جذب گردشگر تبدیل می شود.

شهرداد ماهشهر بیان داشت: بدون تردید با رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی، افزایش آلودگی های صنعتی و تراکم بالای جمعیت، ایجاد و توسعه فضای سبز امری کاملاً ضروری به نظر می رسد.

کمایی ادامه داد: ایجاد فضای سبز در شهری چون ماهشهر با آب و هوای گرم، کیفیت نامطلوب خاک، بالا بودن سطح آبهای شور تحت الارضی، نبود زهکش مناسب، فقر نزولات جوی، کمبود شدید آب و از همه مهمتر فقدان آب خام تلاش برای توسعه فضای سبز و به حدنصاب رسیدن سرانه فضای سبز و ایجاد پارکهای در خور توجه در سالهای اخیر، شهرداری را با مشکلات بزرگی مواجه ساخته است.

وی افزود: اما با این تفاصیر و به رغم وجود این مشکلات، شهرداری امسال با با بسیج امکانات خود و با استفاده از کارشناسان و پیمانکاران خبره و با تجربه و بومی، توانسته است با ایجاد فضای سبز و احداث چندین پارک محله ای و کاشت نهال، سرانه فضای سبز را از ۳ متر به ۷ متر تبدیل نماید.

کمایی گفت: با پیگیریهای خوبی که فرماندار محترم داشته اند و تلاش مجدانه شورای شهر و مساعدت صنایع پتروشیمی، به ویژه پتروشیمی خوارزمی و همچنین زحمات طاقت فرسای مدیران و کارکنان زحمتکش شهرداری در واحد های مختلف، کار بازسازی و تأسیسات آب خام جراحی انجام و لوله گذاری و انتقال آب خام از رودخانه جراحی به مرکز شهر با جدیت به پایان برسد و در آینده نزدیک شاهد تحولی اساس در فضای سبز شهرمان باشیم.

شهردار ماهشهر خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات بزرگی که شهرداری طی چند سال اخیر با آن مواجه بوده است نحوه جمع آوری و حمل زباله به روش سنتی، آن هم با استفاده از خودروهای غیر استاندارد و کاملاً فرسوده شامل خاور، نیسان، تراکتور و گاری چهار چرخ بوده است.

وی ادامه داد: اقدام پسندیده ای که در سال گذشته انجام شد و با جدیت ادامه دارد اجرای طرح مکانیزاسیون جمع آوری زباله بود که توانست با خارج کردن خودروهای فرسوده و غیر استاندارد و خرید خودروهای کاملاً مکانیزه، برای اولین بار در استان این طرح را در بندر ماهشهر به اجرا بگذارد.

کمایی افزود: از سال گذشته تاکنون نیز با استفاده از پیمانکار مجرب و کارشناسان خبره و سیاستگذاری کلان و صرف هزینه های فراوان در بحث بهبود وضعیت خدمات شهری گامهای مهمی برداشته شده است.

وی بیان داشت: شهرداری ماهشهر به منظور ارتقای سطح عملکرد عمرانی، بهبود وضعیت عبور و مرور و رفاه حال همشهریان عزیز به ویژه رانندگان، با استفاده از نیروهای متخصص و کار آمد و راه اندازی و فعالیت شبانه روزی هر دو کارخانه آسفالت شهرداری به رغم مشکلات فراون از جمله کمبود و گرانی قیر و مصالح مورد نیاز، کار لکه گیری و روکش آسفالت معابر سطح شهر را از سال گذشته آغاز کرده است.

کمایی ادامه داد: شهرداری ماهشهر از سه ماه پیش تاکنون بر اجرای آن تسریع بخشیده و ظرف ۱۵ ماهه گذشته بیش از ۵۵۰ هزار متر مربع لکه گیری و آسفالت معابر شهر و شهرکها را با هزینه ای بالغ بر ۶۴ میلیارد ریال به انجام رسانده است که این اقدام با قوت ادامه دارد. گ/چا