انتخاب «جدایی نادر از سیمین» در اسکار قطعی است

خورنا: امیر اسفندیاری معتقد است،‌ بعداز ظهر روز سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه که اسامی نامزدهای نهایی اسکار معرفی می‌شوند، قطعا «جدایی نادر از سیمین» در میان آثار بخش غیرانگلیسی‌زبان حاضر خواهد بود. او همچنین بر این اعتقاد است که اگر فیلم «بچه‌های آسمان» نیز یک‌سال زودتر به اسکار معرفی می‌شد، این جایزه اکنون در ویترین افتخارات سینمای ایران وجود داشت.

مدیر بخش بین الملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به پروسه انتخاب ۹ فیلم نهایی برای جایزه اسکار اظهار کرد:‌ از میان ۶۳ فیلم قابل بررسی، کمیته انتخاب حدود شش فیلم برتر را به کمیته برگزاری اعلام می‌کند و خود کمیته برگزاری و اجرایی اسکار هم سه فیلم را انتخاب می‌کنند که در مجموع ۹ فیلم برای بخش فیلم‌های غیر انگلیسی‌زبان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در مرحله بعد که قرار است پنج فیلم انتخاب شود چند کمیته دیگر در نیویورک و لس‌آنجلس تشکیل می‌شوند که از روز جمعه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) تا یکشنبه ۲۲ ژانویه (۲ بهمن) هر روز سه فیلم می‌بینند و پنج کاندیدای نهایی را در روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) در ساعت ۵:۳۰ صبح به وقت لس‌آنجلس اعلام می‌کنند.

این کارشناس امور بین‌الملل با پیش‌بینی اینکه «جدایی نادر از سیمین» قطعا جزو این پنج فیلم خواهد بود خاطرنشان کرد: این فیلم طی این مدت در همه انتخاب‌ها جزو اولین‌ها بوده و روند خوبی را طی کرده است و با توجه به شواهدی که تا الان دیده‌ام و تمام مطالب و نقدهایی که نوشته شده است، اظهار نظرها نشان می‌دهد اولین انتخاب، فیلم اصغر فرهادی خواهد بود.

وی افزود: حتی شواهد نشان می‌دهد جایزه اسکار را هم قطعا «جدایی نادر از سیمین» خواهد گرفت.
مدیر بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به زمان برپایی مراسم اسکار گفت: این مراسم روز یکشنبه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در سالن کداک تیاتر هالیوود برگزار می‌شود و به‌صورت زنده برای بیش از ۲۲۵ کشور پخش می‌شود.

اسفندیاری که در تنها حضور ایران در اسکار (سال ۱۹۹۹) به همراه فیلم «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی در این مراسم حاضر بوده است اظهار کرد: اگر در آن دوره نماینده ایران در سال قبلش در اسکار حاضر بود، قطعا جایزه را دریافت می‌کرد چرا که کمپانی میراماکس به عنوان پخش‌کننده این فیلم اصرار زیادی داشت تا در سال قبلش «بچه‌های آسمان» در اسکار حاضر باشد و در آن سالی که ما حضور داشتیم این کمپانی فیلم «زندگی زیباست» فلینی را داشت که جایزه نهایی را دریافت کرد.
وی افزود: اما «جدایی نادر از سیمین» شانس زیادی دارد و پیش از این نگرانی‌هایی برای حضور نام‌های مطرحی در کنار این فیلم و تحت تاثیر قرار گرفتن انتخاب‌کنندگان وجود داشت که خوشبختانه در گلدن گلوب این اتفاق نیفتاد و در بین این ۹ فیلم هم رقبایی که حس می‌شد حضور داشته باشند، نیستند و این شانس فیلم فرهادی را بسیار بالا برده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نام(لازم)... بنده عقيده دارم داستان فيلمهاي ايراني از محتواي بالايي برخوردارند ولي آيا فكر نميكنيد چرا امسال فيلم ايراني جدايي نادر از سيمين در صدر اخبار دنياي فيلم قرارگرفته مگر ما از فيلمهايي مشابه اين فيلم ويا حتي با محتواي قويتر نداشتيم ؟كمي بيشتر به عمق قضيه و اوضاع سياسي فعلي جهان توجه كنيد ردپاي سياستهاي جهاني را خواهيد يافت