گزارشی از وضعیت ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس نهم در استان خوزستان

خورنا: با اجرای نخستین فرآیند نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اتمام نام نویسی داوطلبان نمایندگی در استان خوزستان ،انتخابات مجلس نهم عملا وارد مرحله جدیدی شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، کار ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس نهم از سوم دی ماه ۱۳۹۰ تا نهم دی مطابق با تقویم روز شمار انتخابات در استان خوزستان انجام شد و در مهلت قانونی ۳۱۷ نفر ثبت نام کردند.
بر اساس آمار مستند ستاد انتخابات خوزستان، از ۳۱۷ نفر افراد ثبت نام شده ۲۹۹ نفر مرد و ۱۸نفر زن هستند و به لحاظ مدرک تحصیلی سه نفر فوق دیپلم، ۵۹ نفر لیسانس، ۲۱۰ نفر فوق لیسانس و ۴۰ نفر دارای مدرک دکترا می باشند.
طبق قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی، داوطلبان نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید حداقل دارای مدرک فوق لیسانس و یا معادل آن باشند ولی کسانی که یک یا چند دوره نماینده مجلس باشند به ازای هر دوره یک مقطع تحصیلی بالاتر و گروه جانبازان (با هر درصد) نیز یک مقطع بالاتر منظور می شود.
از مجموع کل افراد داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه های ۱۴گانه انتخابیه استان ، ۹۵ نفر در حوزه انتخابیه اهواز و ‘باوی’ می باشند که از حیث تعداد داوطلب این حوزه در صدر قرار دارد و حوزه انتخابیه شادگان با پنج داوطلب کمترین تعداد را دارا هستند.
در اهواز از ۹۵ نفر داوطلب، ۸۵ نفر مرد و ۱۰ نفر زن هستند که با این ترکیب، حوزه انتخابیه اهواز دارای بیشترین تعداد داوطلب زن می باشد.
در آبادان ۱۵نفر، اندیمشک ۱۷نفر ( ۱۳مرد و چهار زن)، ایذه و باغملک ۳۸ نفر ، ماهشهر، امیدیه و هندیجان ۱۸نفر، بهبهان ۲۳نفر، خرمشهر ۱۴نفر (۱۳مرد و یک زن)، دزفول ۱۸نفر ، دشت آزادگان ۱۷نفر، رامهرمز و رامشیر ۱۲نفر ، شادگان پنج نفر، شوش هشت نفر ، شوشتر ۱۸نفر ( ۱۶مردو دو زن ) و مسجدسلیمان ۱۹نفر ( ۱۸مرد و یک زن ) می باشند.
بنا به اعلام ستاد انتخابات استان، نمایندگان فعلی ایذه و باغملک، مسجد سلیمان و بهبهان در مجلس شورای اسلامی داوطلب نمایندگی در خوزستان نشدند ولی نماینده بهبهان در حوزه انتخابیه دهدشت در استان کهگیلویه و بویر احمد ثبت نام کرده است.
بدین ترتیب از مجموع ۱۸نماینده استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ، ۱۵نفر مجددا کاندیدا شدند.
استان خوزستان ۱۸نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و به جز حوزه های انتخابیه آبادان و اهواز که هر کدام سه نماینده دارند بقیه حوزه ها هر کدام تنها یک نماینده دارند.
تعداد داوطلبان نمایندگی (فارغ از صلاحیت نهایی آنان توسط هیات های اجرایی و نظارت) در حوزه های انتخابیه استان خوزستان نشان می دهد که داوطلبان نمایندگی در آبادان ( ۱۵داوطلب) و شادگان (پنج نفر) کار بسیار سختی برای حضور در مجلس پیش رو ندارند ولی حوزه انتخابیه باغملک و ایذه با ۳۸داوطلب ، رقابت سنگین و فشرده ای پیش رو خواهند داشت.
رییس ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان روز شنبه در نشست خبری با رسانه های گروهی با تشریح اجرای نخستین مرحله از فرآیند انتخابات نهم مجلس گفت: تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان در مقایسه با دوره قبلی اندک کاهشی نشان می دهد که ناشی از لزوم داشتن مدرک فوق لیسانس بوده است چرا که در دوره قبلی مجلس داشتن حداقل مدرک لیسانس برای نمایندگی کفایت می کرد.
‘حمید قناعتی’ با موفقیت آمیز توصیف کردن نخستین مرحله از اجرای انتخابات مجلس نهم که همان ثبت نام از داوطلبان نمایندگی بود گفت: کار بررسی صلاحیت داوطلبان طبق ماده ۵۰ قانون انتخابات حداکثر ظرف ۱۰روز پس از آخرین روز ثبت نام، با نشست مشترک هیات های اجرایی و نظارت ، صلاحیت داوطلبان از طریق مراجع چهارگانه مندرج در ماده ۴۸ قانون انتخابات ( اداره کل اطلاعات ، دادستانی کشور ، پلیس بین الملل و ثبت احوال ) انجام می دهند.
به گفته وی طبق تبصره ماده ۵۰ قانون انتخابات ، صلاحیت داوطلبان باید مستند به قانون باشد و بر اساس ماده ۲۸همین قانون صلاحیت داوطلبان از حیث ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه و اعتقاد و التزام به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باید احراز شود.
رییس ستاد انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان افزود: به عنوان مجریان انتخابات پنج اصل عدالت محوری ، قانون گرایی ، امانت داری ، تلاش برای حضور حداکثری و حفاظت و صیانت آرا مردم ملاک عمل خواهد بود.
قناعتی با بیان اینکه انتخابات وسیله ای برای خدمت بیشتر است نه هدف ، تاکید کرد: به فضل الهی همه باید تلاش کنیم بر اساس فرمایشات و راهبردهای اسلامی رهبری معظم انقلاب اسلامی و دولت خدمتگزار به گونه ای عمل کنیم تا وحدت ملی با برگزاری صحیح و حضور حداکثری مردم در انتخابات پایدارتر شود.
وی از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی خواست در تبلیغات انتخاباتی خود از سیاه نمایی و پررنگ کردن مسایل و اختلافات قومی و هر عملی که پایه های وحدت ملی را به خطر می اندازد پرهیز کرده و به گونه ای عمل کنند که همگرایی ما بیشتر شود.
قناعتی در پایان گفت: آنانی که به ناامید کردن مردم و یاس آنان دل بسته اند و اثبات خود را در نفی دیگران و زحمات مسوولان می دانند قطعا بدانند که هیات های اجرایی و نظارت در بررسی صلاحیت های آنان اقدامات قانونی خود را انجام خواهند داد.
نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ۱۲اسفند ماه ۱۳۹۰ همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *