تصویب قطعنامه ایران در سازمان ملل

خورنا: پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی عربستان، پیش‌نویس قطعنامه آژانس بین‌المللی و حقوق بشر علیه ایران، این‌بار قطعنامه ایران علیه اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سازمان ملل به تصویب رسید.

اگرچه حداکثر آرای موافق به قطعنامه‌های ضد‌ایرانی از سوی ۱۰۶ کشور بوده است؛ اما قطعنامه پیشنهادی ایران با ۱۱۸ رای مثبت به تصویب رسید و تنها ۵۲ کشور با آن مخالفت کردند.

عنوان این قطعنامه پیگیری اجرای تعهدات پذیرفته شده در چارچوب کنفرانس‌های بازنگری دولت‌های عضو پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در سال‌های ۱۹۹۵، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی بود که برای چهارمین بار طی ۸ سال گذشته از سوی ایران ارائه و تصویب شد.

با وجود مخالفت آمریکا، رژیم صهیونیستی، کشورهای عضو اتحادیه اروپایی و چند هم‌پیمان عمدتاً غربی آمریکا، قطعنامه پیشنهادی ایران با آرای مثبت اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تصویب شد. در مجموع ۵۲ کشور به این قطعنامه رأی منفی و ۶ کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند.

به گزارش مهر، این قطعنامه از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد به اقدامات لازم جهت اجرای تعهدات‌شان مبنی بر انهدام کامل زرادخانه تسلیحات اتمی خود بر اساس اصول شفافیت، برگشت‌ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت بخشند.

در قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین بر ضرورت ارائه تضمین‌های امنیتی به کشورهای غیرهسته‌ای مبنی بر عدم به کارگیری و یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه آنها تأکید گردیده است.

از میان بیش از بیست‌و سه هزار کلاهک اتمی موجود در جهان، حدود بیست‌ هزار کلاهک در اختیار آمریکا و روسیه است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *