جام جهانی والیبال؛ ایران به روسیه هم باخت

خورنا: تیم ملی والیبال ایران با نتیجه ۳بر صفر مقابل روسیه، قهرمان لیگ جهانی و مدعی قهرمانی در جام جهانی شکست خورد.

تیم ملی والیبال ایران در دهمین مسابقه خود از دوازدهمین دوره رقابت‌های جام‌جهانی والیبال به مصاف تیم قدرتمند روسیه رفت. روسیه یکی از قدرتمندترین تیم‌های حال حاضر جهان است که در نمایش والیبال قدرتی، صاحب سبک به شمار می‌رود. این تیم با شش قهرمانی، سه نایب قهرمانی و سه مقام سومی در رقابت‌های والیبال قهرمانی مردان جهان، همچنین پنج قهرمانی و دو نایب قهرمانی و دو عنوان سومی در جام جهانی یکی از پرافتخارترین تیم‌های والیبال جهان است.

پیش از این دیدار روس‌ها با ۲۴ امتیاز و هشت پیروزی و تنها یک شکست مقابل برزیل در صدر جدول رده‌بندی جام جهانی ژاپن جای گرفته بودند و برای قهرمانی به هر سه امتیاز بازی با ایران نیاز داشتند. در مقابل ملی‌پوشان ایران پیش از این با چهار شکست مقابل کوبا، امریکا ، چین و برزیل و کسب پنج پیروزی مقابل ژاپن، صربستان، لهستان، آرژانتین و مصر با ۱۲ امتیاز در رتبه هفتم جدول رده‌بندی جای گرفته بودند.

گیم نخست:
تیم ملی والیبال ایران والیبال زیبایی را در آغاز این دیدار به نمایش گذاشت. اما تیم قدرتمند روسیه که برای قهرمانی نیاز به هر سه امتیاز این دیدار داشت بعد از وقت استراحت فنی اول تا ۵ امتیاز از ایران جلو افتاد. خولیو ولاسکو وقت استراحت درخواست کرد و نکات فنی را بار دیگر به بازیکنانش گوش‌زد کرد. سرویس‌های زیبای آرش کمالوند چند امتیاز را برای ایران جبران کرد. در مقابل میخالیف پدیده سال والیبال جهان با هر آبشار برای روسیه یا امتیاز می‌گرفت. پاس‌های بی نقص مهدوی و پروازهای تماشایی غفور بالاتر از دیوار دفاعی مستحکم روس‌ها، ایران را به بازی برگرداند و دوتیم در امتیاز ۱۷ به تساوی با یکدیگر رسیدند. مهدوی در غیاب امیرحسینی عملکرد بسیار خوبی داشت. دو تیم پایاپای پیش می‌رفتند. بازیکنان ایران سر تسلیم مقابل قهرمان لیگ جهانی را نداشتند. سرویس‌های فنی بازیکنان ایران فرصت دریافت‌های کامل را از روسیه می‌گرفت. دو تیم در امتیاز ۲۵-۲۵ برابر بودند. ایران از روسیه پیش افتاد اما اشتباه فردی در دریافت بار دیگر روسیه را جلو انداخت. نظری افشار مثل همیشه در امتیازهای حساس به داد ایران رسید و آبشار خود را در میان دستان دفاع روسیه در زمین این تیم نشاند. امیر غفور حساس‌ترین سرویس این دیدار را خراب کرد تا باز هم بازی به تساوی بکشد اما دفاع روی تور خوب از علیرضا نادی ایران را باردیگر به بازی برگرداند. هیچ کس نمی‌توانست نتیجه این گیم را پیش بینی کند. تیم ایران باز هم از اشتباهات فردی ضرر کرد و روسیه در امتیاز ۳۰ از ایران جلو افتاد تا با دفاع عالی روی تور این گیم با امتیاز ۳۱-۲۹ به نفع روس‌ها تمام شود.

گیم دوم:
روس‌ها خیلی خوب می‌دانستند نباید شاگردان ولاسکو را دست کم بگیرند به همین دلیل تمام داشته‌های خود را رو کردند و خیلی زود پنج امتیاز از ایران پیش افتادند. در مقابل ملی‌پوشان ایران با ارائه یک بازی منطقی فاصله امتیازها را کم کردند. امیر غفور در این گیم نمایش خیلی خوبی داشت و بارها سد دفاعی حریف را شکست. سرعتی زن‌های تیم ایران نیز قدر پاس‌های کوتاه مهدوی را می‌دانستند و اجازه نمی‌دادند فاصله امتیازها زیاد شود. روسیه تا وقت استراحت فنی دوم از ایران جلو بود. ملی‌پوشان ایران به سختی امتیاز می‌گرفتند و خیلی راحت امتیاز می‌دادند. آرش کشاورزی به میدان آمد تا ایران در فاکتور دریافت قوی‌تر شود. سرانجام با دفاع خوب از غلیرضا نادی و محمد موسوی ایران در امتیاز ۲۰ با روسیه به تساوی رسید. امیرغفور که بدون تردید یکی از بهترین بازیکنان ایران در این دیدار بود باز هم برای ایران امتیاز گرفت اما بازیکنان باتجربه و کاملا حرفه‌ای روسیه باز هم در امتیازهای حساس گردش توپ را در دست گرفتند . سه امتیار پیاپی را به دست آوردند و تا دفاع روی تور الکساندر بوتکو امتیاز آخر را برای روس‌ها به ارمغان بیاورد. روسیه گیم دوم را نیز با امتیازهای۲۵-۲۱ به سود خود تمام کرد.

گیم سوم:
تیم ایران در گیم سوم دیگر چیزی برای از دست دادن نداشت و بازی را طوفای آغاز کرد. خیلی زود ۲ امتیاز از حریف جلو افتاد. تیم حرفه‌ای روسیه با چند امتیاز مشکوک از طرف داور به بازی برگشت. آبشارهای تماشایی آپالیکوف و میخالیف زمین ایران را نشانه می‌رفت و بالاتر از دست دفاع، در زمین ایران می‌نشست. وقتی روس‌ها به بازی برگشتند و سه امتیاز هم از ایران جلو افتادند، ولاسکو حمزه زرینی را به زمین فرستاد تا آبشار قدرتی زرینی سرانجام برای ایران امتیاز بگیرد. اما بازهم تیم حرفه‌ای روسیه با نهایت استفاده از تک اشتباهات تیم ایران توپ‌های برگشتی را جمع می‌کرد و فاصله امتیازهای خود را افزایش می‌داد. تیم ایران در دریافت کاملا مشکل داشت. ولاسکو از کنار زمین با چهره‌ای ناراحت جریان بازی را دنبال می کرد. سرویس تماشایی موسوی یوخین دریافت کننده روس‌ها را خاک کرد ایران را به امتیاز ۱۰ رساند. اما بازیکنان هوشمند روسیه بازهم برای این تیم امتیاز آوردند. ولاسکو که کاملا عصبانی بود وقت استراحت فنی خواست و با فریاد سعی کرد تا روحیه بازیکنانش را بالا ببرد. روسیه همچنان از ایران پیش بود. ولاسکو امیر حسینی و بازارگرد را به جای مهدوی و غفور به میدان فرستاد. بازی خوب بازارگرد و آبشارهای تماشایی وی اگرچه چند امتیاز برای ایران به ارمغان آورد اما نتوانست ایران را به بازی برگرداند تا گیم آخر نیز با امتیاز۲۵-۱۸ به سود روسیه تمام شود.

در پایان امیر غفور از تیم ایران به عنوان بهترین بازیکن این مسابقه معرفی شد.

تیم ملی والیبال ایران در این دیدار با نتیجه۳برصفر و امتیازهای (۳۱-۲۹ ،۲۵-۲۱ ، ۲۵-۱۸ ) مقابل روسیه شکست خورد. ملی‌پوشان والیبال ایران فردا(یکشنبه) ساعت ۹:۳۰ صبح به مصاف تیم قدرتمند ایتالیا می‌روند.