فعالیت ۶۰۰ تعاونی تولید در آبادان

به گزارش خورنا به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس اصل ۱۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد کشور مشتمل بر سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی است.
با تصویب قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران از ادغام سازمان مرکزی تعاون کشور، سازمان مرکزی تعاونی‌های معدنی و مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی تشکیل شد.
با تشکیل وزارت تعاون و حمایت‌های مسئولان کشوری و استانی اداره‌های کل تعاون در مرکز استان‌ها، اداره‌ها و دفاتر نمایندگی تعاون در شهرستان‌ها راه‌اندازی شد که این روند به‌منظور رسیدن به اهداف کمی و کیفی بخش تعاونی از جمله تأمین سهم ۲۵ درصدی این بخش در اقتصاد کشور همچنان ادامه دارد.
پس از تشکیل وزارت تعاون تعداد تعاونی‌های متشکله در زمینه‌های مختلف از جمله تولیدی، توزیعی و خدماتی و نیز اتحادیه‌های مرتبط افزایش چشمگیری یافته و روند کمی و کیفی این تشکل‌ها ادامه دارد.
ایجاد اشتغال جوانان از طریق تشکل‌های تعاونی‌ها همواره از وظایف مهم بخش تعاونی است.
نامگذاری سال ۹۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهاد اقتصادی، تعاونی‌ها را در کنار اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، قرار داده و می‌تواند زمینه‌ساز حرکتی مؤثر و رو به رشد برای پیشبرد اهداف اقتصاد مردمی باشد.
نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات در تعاونی‌ها، مجوز تأسیس تعاونی و معرفی به ادارات ثبت شهرستان، هدایت برنامه‌های ترویجی تعاون برای تفهیم و تعمیم روش تعاونی و گسترش عملیات آنها، اجرای قوانین و مقررات آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری در قالب خط مشی‌های تدوین یافته، اجرای برنامه‌های آموزشی تعاونی‌ها با همکاری اتحادیه‌های تعاونی‌ها، بررسی عملکرد مالی تعاونی‌ها و پیشنهاد انجام حسابرسی موردی و یا سیستماتیک به اداره کل تعاون استان و جلوگیری از فعالیت‌های اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به هر نحو از نام تعاونی سوءاستفاده کنند از جمله اموری‌ست که توسط اداره تعاون هر شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اشتغال و به‌مراتب نبود آن در جوامع امروزی مسبب بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی  شده که تنها با دستان شفابخش مسئولان مرتبط مداوا و رفع می‌شود.
آبادان نیز از این قاعده مستثنی نبوده؛
اداره تعاون آبادان تاکنون اقدامات قابل توجهی در راستای ایجاد بستر و زمینه‌های اشتغال در منطقه فراهم کرده، اینکه این زمینه‌سازی مناسب و مساعد بوده شکی نیست اما باید میزان اشتغال را در این شهر با آمار بیکاری مطابقت داد و کم و کیف آن را بررسی کرد.
در این راستا و در خصوص برنامه‌های در پیش‌روی اداره تعاون آبادان و اینکه تاکنون چه میزان اشتغال‌زایی را در منطقه فراهم کرده، گفتگویی را با سیدناصر مشعشعیان، رئیس اداره تعاون آبادان ترتیب داده که آن را به اختصار می‌خوانیم.

* فارس: وظایف اداره تعاون را بیشتر و به‌ریز برایمان تشریح کنید؟
* مشعشعیان: یکی از وظایف مهم اداره تعاون یا تشکل بخش تعاون ایجاد اشتغال و ایجاد بستری برای فرصت‌های شغلی و کاهش تصدی‌گری دولتی و مشارکت مردم در بخش اقتصاد و مسائل اجتماعی است.
همچنین از وظایف این اداره ایجاد شرایط کار برای مردم و تأمین امکانات شرایط کار برای مردم به‌منظور رسیدن به اشتغال کامل است.
پیشبرد اهداف اقتصاد مردمی با توجه به امر تعاون و باور به بخش تعاونی محقق می‌شود البته در سال جهاد اقتصادی نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گسترده‌‌تر خواهد شد و باید در بسترسازی و ایجاد زمینه‌های اشتغال با دید وسیع‌تری عمل کرد.
ضرورت توانمندسازی جوانان و قشر ضعیف جامعه برای ورود به چرخه اقتصادی و تولید و توزیع ثروت و ایجاد فرصت برای مردم به‌منظور رسیدن به عدالت اجتماعی است.
باید با تلاش و جهاد اقتصادی بتوان در سال جاری گام های بلندی برای رشد، توسعه و آبادانی هرچه بیشتر ایران اسلامی برداشت.

* فارس: نحوه تشکیل تعاونی با توجه به سیاست‌گذاری‌های خاص این اداره در آبادان چگونه بوده و افرادی که دنبال کار و ایجاد شرکت تعاونی هستند چگونه می‌توانند از این بخش استفاده کنند؟
* مشعشعیان: اداره تعاون متعلق به مردم است و وظیفه ما خدمت به آنهاست، وظیفه ذاتی اداره تعاون ایجاد زمینه‌های اشتغال برای افراد جامعه است.
افرادی که جویای کار و خواهان سرمایه‌گذاری در قالب تعاون هستند می‌توانند به این اداره مراجعه و طرح‌های خود را ارائه دهند.
به‌طور مثال فرد متقاضی می‌تواند در یکی از بخش‌های اقتصادی نظیر صنعت، توانایی علمی خود را نشان داده و طرح‌های مورد نیازش را مطرح کند.
این اداره در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، صنعت و همچنین خدمات شرکت‌های متقاضی تعاونی برای افراد متقاضی تعاونی تشکیل خواهد داد.

* فارس: حداقل مدرک تحصیلی که افراد متقاضی ایجاد شرکت تعاونی باید داشته باشند چه سطحی است؟
* مشعشعیان: حداقل مدرک تحصیلی این افراد باید دیپلم باشد.

* فارس: اداره تعاون در چه بخش‌هایی به اعضاء و صاحبان تعاونی‌های ارائه خدمات و اجازه کار می‌دهد؟
* مشعشعیان: اداره تعاونی آبادان در سه بخش‌ اقتصادی از قبیل صنعت، خدمات و کشاورزی به افراد جویای کار و صاحبان شرکت‌های تعاونی ارائه خدمات می‌دهد.
همچنین رشته‌هایی که به نظر می‌رسد مزیت‌ها و زمینه‌های مستعدی را برای بسترسازی اشتغال در شهر داشته را نیز فعال کرده و در این راستا افرادی که متقاضی ایجاد شرکت تعاونی هستند می‌توانند به اداره تعاون مراجعه و درخواست تقاضا برای ایجاد اشتغال و تعاونی را ارائه و از تسهیلات بخش تعاون استفاده کنند.

* فارس: سقف تسهیلاتی که اداره تعاون به اعضای شرکت‌های تعاونی ارائه می‌دهد چه میزان است؟
* مشعشعیان: تسهیلات ارائه شده به اعضاء بر اساس طرح توجیهی آنها و میزان نیازشان تعیین و ارائه می‌شود؛ مثلاً اگر فردی خواهان تشکیل تعاونی در زمینه حمل و نقل دریایی یا صیادی یا باربری است تسهیلات و اعتبار خاصی به آنها تعلق می‌گیرد.
بر حسب نوع فعالیت و نیاز آن شرکت تعاونی، تسهیلات متفاوت ارائه می‌شود.

* فارس: میزان سقف تعیین شده برای سهم آورده اعضاء چقدر است؟
* مشعشعیان: سهم آورده معمولاً تا سقف ۲۰ درصد است که بانک نحوه اعتبار را تعیین می‌کند.

* فارس: در حال حاضر چند شرکت تعاونی در آبادان فعال بوده و فعال‌ترین شرکت‌های تعاونی مربوط به چه بخشی است؟
* مشعشعیان: در حال حاضر حدود ۶۰۰ شرکت تعاونی در آبادان فعال و مشغول به کار هستند اما‌ فعال‌ترین این شرکت‌ها در زمینه مسکن مهر بوده که خوشبختانه به خوبی در حال اجرا و ارائه خدمات به شهروندان است.

* فارس: در خصوص وضعیت مسکن مهر و نحوه اجرای این طرح در آبادان توضیحاتی را ارائه دهید؟
* مشعشعیان: طرح مسکن مهر از جمله اقداماتی است که دولت خدمتگزار در راستای سیاست‌های خود برای بهره‌مندی اقشار کم‌درآمد جامعه از مسکن مناسب و رفع مشکل مسکن جوانان اجرا گذاشته است.
این طرح هم اکنون به یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های در حال اجرا در کشور تبدیل و در همه شهرها شاهد اجرای این پروژه هستیم.
دولت نیز برای اجرای هرچه بهتر و سریع‌تر این پروژه تسهیلات بسیار مناسبی را در اختیار متقاضیان قرار داده به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بهترین فرصت برای خانه‌دار شدن همه اقشار فراهم شده است.
علاوه بر این بانک‌های عامل نیز تعامل مناسبی را در راستای اجرایی شدن این پروژه بزرگ انجام داده‌اند.
در مجموع همه امکانات و تجهیزات دولتی و اداری برای اجرای طرح مسکن مهر شهرستان بسیج شده است.
در آبادان تقریباً پنج هزار و ۴۰۰ واحد به‌واسطه ۴۲ شرکت تعاونی مسکن مهر در حال ساخت و ساز است که قرار بر این شد در مرحله اول خردادماه واگذار شود اما بر اساس مصوبه کارگروه مسکن مهر تکمیل آن به امسال تغییر یافته است.
با این وجود یکی از مشکلات و چالش‌های اصلی که در راستای اجرای سریع‌تر این پروژه وجود دارد تأمین آورده متقاضیان است.
برای احداث یک واحد مسکونی ۷۵ متری حدود ۳۵ میلیون تومان هزینه می‌شود.
دولت در قالب تسهیلات ۲۵ میلیون تومان به متقاضیان ارائه کرده و ۱۰ میلیون تومان آورده متقاضیان خواهد بود.
علاوه بر این دولت تمامی زیرساخت‌ها و تاسیسات مورد نیاز واحدهای مسکونی از جمله آب، برق، گاز و تلفن را به طور رایگان ایجاد و فقط هزینه انشعاب آنها بر عهده متقاضیان خواهد بود.
در صورتی که متقاضیان آورده خود را به موقع تامین کنند قطعاً بسیاری از مشکلات موجود رفع و روند اجرای واحدهای مسکن مهر با شتاب بسیار سریع‌تری ادامه خواهد یافت.

*فارس: اداره تعاون آبادان در سال جاری چه میزان اشتغال‌زایی را در شهر فراهم کرده است؟
*مشعشعیان: از ابتدای سال تاکنون با ایجاد ۱۲ شرکت تعاونی در آبادان و همچنین با عضویت ۹ هزار و ۲۳۵ نفر عضو در این شرکت‌ها، تقریباً ۲۳۶ فرصت شغلی ایجاد شده است.
البته این میزان اشتغالزایی با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد تومان صورت گرفته است.

*فارس: یعنی این تعداد افراد وارد بازار کار شده‌اند یا می‌توان برای این تعداد اشتغالزایی فراهم کرد؟
*مشعشعیان: وظیفه اداره تعاون ایجاد بسترسازی اشتغال است، یعنی ما زمینه فرصت‌های شغلی ایجاد می‌کنیم و پس از آن نیز به‌دنبال فراهم آوردن تسهیلات از منابع بانکی هستیم که اگر تأمین شود این فرصت‌ها را تبدیل به شغل واقعی می‌کنیم.

*فارس: با توجه به آمار بیکاری آبادان که شنیده شده حدود ۱۵ درصد است و از استان حدود دو یا سه درصد هم بالاتر بوده، نقش و کارکرد تعاونی با توجه به موضوع اشتغال چقدر اهمیت پیدا می‌کند؟
*مشعشعیان: کار اداره تعاون همان‌طور که گفته شد ایجاد بسترسازی و کاهش تصدی‌گری دولتی است.
در سال گذشته با حضور مسئولان استانی و کشوری حدود ۱۶ شناور دریایی را در سوم خردادماه روز آزادسازی خرمشهر افتتاح کرده و در این راستا ۸۰۰ فرصت شغلی  در منطقه ایجاد شد.
هر طرح معادل ۱۷۰ شغل واقعی ایجاد کرده و برای هر شناور یک میلیارد تومان اعتبار تصویب، قرارداد تنظیم و به بهره‌برداری رسیدند.
گفتنی است این شناورها در حال حاضر در مسیر خلیج فارس در حال فعالیت هستند.

*فارس: اداره تعاون آبادان تاکنون چه پیش‌بینی‌ و تمهیداتی را به‌منظور جلوگیری از هدر رفت منابع اقتصادی در خصوص صاحبان تعاونی‌ها انجام داده است؟
*مشعشعیان: البته اتلاف سرمایه از سوی شرکت‌های تعاونی‌ها بسیار کم دیده شده زیرا اداره تعاون با نظارت بسیار دقیق بر نحوه اجرایی کار این شرکت‌ها از انحراف و اتلاف سرمایه‌ها جلوگیری می‌کند و اکثر واحدها و یا شرکت‌های به بهره‌برداری رسیده تعاونی از اعتبارات به نحو مطلوب استفاده می‌کنند.

* فارس: دیده شده برخی شرکت‌های و یا بخش‌های ایجاد شده با بهره‌مندی از منابع مالی ایجاد و پس از مدتی تعطیل می‌شوند، علت این امر چیست؟
* مشعشعیان: از عوامل مهم موفقیت یک شرکت تعاونی، مدیریت است، یک مدیر باید بتواند از توانایی اعضای شرکت تعاونی استفاده کرده و به‌مراتب سرمایه ر‌ا به‌خوبی به اجرا درآورد.
مدیریت موفق باید در امور اجرایی خود سازماندهی، تقسیم کار و برنامه‌ریزی کند تا به‌ خوبی به اهداف متعالی و مورد نظر دست یابد.
انتخاب مدیرعامل و هیئت مدیره نباید بر اساس روابط دوستانه و تعارف و تمجید باشد زیرا این خود مسبب چشم‌پوشی از مسائل واقعی و حقیقی در انتخاب مدیر اصلح می‌شود.
در انتخاب مدیر باید اصل را بر تعهد و تخلص بنیان نهاد، این افراد باید مؤمن و مکلف به اجرای ضوابط، دلسوز جامعه و انقلاب و صاحب فکر و اندیشه باشند تا زمینه‌ساز پیشرفت منطقه شوند نه اینکه علاوه بر ورشکستگی موجب ضرر و زیان دیگران نیز شوند.