حکیمی‌پور: دوران اصلاحات، دوران بهار احزاب در کشور بود

خورنا: دبیر کل حزب اراده ملت از شرایط فعلی تحزب و فعالیت حزبی در کشور انتقاد کرد.

احمد حکیمی‌پور با اشاره به شرایط فعالیت حزبی در دوران ۸ ساله اصلاحات گفت:‌ دورانی که اصلاح‌طلبان قدرت اجرایی کشور را در دست داشتند بیشترین مجوز فعالیت برای احزاب صادر شد و در همین دوران بود که خانه احزاب به عنوان یک نهاد فراگیر برای ساماندهی فعالیت حزبی و گروهی در کشور ایجاد شد.

وی تاکید کرد: دوران ۸ ساله اصلاحات دوران بهار احزاب و فعالیت حزبی در کشور بود، چرا که در این دوران سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO)ها در کشور رشد قابل ملاحظه‌ای داشتند و حتی طی بازه زمانی خاصی با پرداخت یارانه از آن‌ها حمایت می‌شد.

حکیمی‌پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر شرایط فعالیت حزبی وخیم شده است، گفت:‌ بعد از کنار رفتن اصلاح‌طلبان از قدرت و روی کار آمدن دولت دهم، ما شاهد عقبگرد کشور در زمینه احترام به فعالیت حزبی بودیم تا جایی که تحزب در کشور به عنوان یک ضد ارزش تلقی می‌شود و سخن از وجود تنها یک حزب در کشور گفته می‌شد.

این فعال سیاسی با تاکید بر جایگاه فعالیت حزبی در تفکر اصلاح‌طلبان، گفت: اصلاح‌طلبان به دلیل اعتقاد به عملکرد قانونی در نظام سیاسی به فعالیت حزبی توجه و اهتمام ویژه‌ای دارند چرا که معتقدند نظامی که ارکان آن براساس رای مردم شکل گرفته است بدون وجود فعالیت حزبی و سیاسی بی‌معنا می‌شود.

عضو دوره نخست شورای شهر تهران تصریح کرد: اصلاح‌‌طلبان همواره تلاش داشتند با فعالیت‌های قانونی خود در نظام سیاسی کشور کارآمدی خود را نشان دهند و در این مسیر بر وجود نظام و سامانه سیاسی مشخصی به نام حزب و فعالیت حزبی تاکید داشتند و معتقدند نظام‌هایی که دارای تفکیک قوا بوده و مثل نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای رای مردم شکل گرفته‌اند هر چقدر در فعالیت حزبی مشکل داشته باشند، در نهایت در توسعه سیاسی هم ناکام خواهند ماند.

احمد حکیمی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت فعالیت حزبی گفت: نظام مردم‌سالار بدون تحزب مفهومی ندارد و باید گفت که این دو پارامتر لازم و ملزوم یکدیگر هستند، اما در هر صورت قدرت‌های حاکم در ایران در دوران پیش از انقلاب اسلامی همواره خواستار احزابی بودند که با سیاست‌های آن‌ها همسو باشد و در غیر این صورت یا آن را منحل می‌کردند یا درجهت تضعیف آن عمل می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: تفکیک قوا و مسائلی مانند تحزب، مسئول تجارب خوب بشری است و می‌توان گفت این‌ها لازمه زیست در دنیای فعلی است و هر کشوری که در این زمینه عقب بماند دچار نقصان می‌شود.