بیانیه بانک مرکزی در واکنش به اقدام آمریکا در متهم‌نمودن این بانک به پولشویی

خورنا: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌ای به اقدام دولت آمریکا در متهم‌نمودن این بانک به انجام پولشویی واکنش نشان داد.

متن این بیانیه به نقل از سایت این بانک به شرح زیر است:

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدین وسیله اعلام می‌نماید، اقدام دولت ایالات متحده آمریکا در متهم نمودن بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به انجام پولشویی، اقدامی برخلاف موازین حقوق و عرف بین‌المللی بوده و نقض اصل مصونیت بانک‌های مرکزی می‌باشد که در سراسر جهان‌شناخته شده و مورد احترام است.

دولت ایالات متحده آمریکا بدون هیچ دلیل و سندی این اتهام را در حالی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح نموده است که فعالیت‌های آن همواره از شفافیت کامل برخوردار بوده و این بانک همانند تمامی بانک‌های مرکزی دنیا به انجام وظایف ذاتی خود در رابطه با برقراری ثبات پولی، مدیریت ذخایر ارزی و سایر امور مرتبط با آن اشتغال داشته است.

منابع درآمدهای ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، عمدتاً حاصل از فروش نفت و مشتقات آن می‌باشد که بر اساس قانون پولی و بانکی کشور به حساب‌های این بانک واریز می‌‌شود و از طریق نظام بانکی بین‌المللی مدیریت می‌گردد و انجام عملیات پولشویی در مورد این وجوه، ادعایی کاملاً بی‌اساس و غیرحرفه‌ای است.

استفاده از ابراز فشار بر بانک مرکزی به منظور دست‌یافتن به برخی اهداف و مقاصد سیاسی‌، بدعتی است که کل نظام مالی بین‌المللی را تهدید خواهد نمود و حتی دولت مزبور و سایر دولت‌هایی که از اینگونه اقدامات حمایت نمایند نیز از آن متضرر خواهند شد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همچنان به فعالیت‌های قانونی و مشروع خود ادامه خواهد داد و حق پیگیری ادعای خود علیه مقامات مزبور در محاکم و مراجع صالح بین‌المللی را محفوظ می‌داند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *