ارگانی: مشکل فرهنگی ما با جمع‌آوری ماهواره حل نمی‌شود

خورنا: مهدی ارگانی اعتقاد دارد که با ناسزا گفتن به فیلم‌های آمریکایی یا جمع‌آوری ماهواره مشکل فرهنگی ما حل نخواهد شد.

این نویسنده در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره تاثیر تهاجم فرهنگی در وضعیت فرهنگی فعلی گفت: «در این تهاجم به فرهنگ، سیاستمداران و کمپانی‌ها هم دخیل هستند. در گذشته موزیسین‌ها و شاعران پول‌شان را از سلطان محمود و لوئی می‌گرفتند ولی امروز باید پول‌شان را از مردم بگیرند. مردمی که در سلیقه زیبایی‌شناسی مشترک نیستند، در مسائل غریزی با هم مشترک هستند. مثلاً خشونت هم یک استاد دانشگاه، هم یک باغبان یا یک زن یا بچه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

او که سابقه مدیریت در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری را دارد، ادامه داد: «در شرایط فعلی آثار هنری زیبایی‌شناسی و زیبایی‌خواهی مخاطبین را هدف می‌گیرد، بلکه هدف آن سلسله اعصاب است. من در هنر، به این می‌گویم دشمن. ولی اگر بگویید که تمام این افتضاحی که رخ داده است مربوط به دولت بوش و کارتر و تاچر است، شخصاً این را نمی‌‌فهمم و سندی هم برایش سراغ ندارم. ولی هماهنگی بین این جریان فرهنگی و حکومت‌های غربی هست. به نظر من اینان تهاجم به فرهنگ را با مخاطب قرار دادن اعصاب و غرایز آدم‌ها فنی‌تر از ما انجام می‌دهند. علتش این است که محصولی که تولید می‌کنند مال آنهاست؛ گیاهی است که خودشان کاشته‌اند و ما اگر داشته باشیم، گیاهی گلخانه‌ای و مصنوعی است. بنابراین همه‌اش برعهده ما نیست. ولی بخشی که برعهده ماست آن است که قدر یافته‌ها و ارزش‌های فرهنگی و هنری محصول انقلاب را نشناختیم.»

ارگانی بر این باور است که با ایستادگی کردن به معنای ناسزاگویی به فیلم‌های آمریکایی و جمع‌آوری ماهواره‌ مشکلی حل نمی‌شود؛ «همان روز اول می‌گفتیم که امکان ندارد که بتوانیم ماهواره‌ها را جمع کنیم. ما ارزش‌ها و توفیقات خود را فراموش کردیم آنچه خود داشتیم، از بیگانه طلب می‌کردیم.»

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *