هاشمی رفسنجانی: هنوز مدارس کپری در شهرهای محروم داریم

خورنا: رئیس هیئت موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این‌که «هیچ‌کس در این دانشگاه سهمی ندارد» خاطرنشان کرد: هیچ وقت این دانشگاه به تملک کسی درنیامده است مگر این‌که بیایند و این‌جا را غصب کنند. این یک نهادی است که در خدمت دانش است و فعالیت فرهنگی دارد و دولت هم نمی‌تواند بیشتر دانشگاه بسازد و البته در هیچ‌جای دنیا دولت کل هزینه تحصیل را نمی‌دهد و باید خود مردم را وارد میدان کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در مراسم بیستمین سالگرد تاسیس سازمان سما، گفت: از جنگ با تعداد انبوه جمعیت نیازمند به آموزش روبرو بودیم که مدارس آن زمان جوابگو نبودند ـ البته الان هم که خیران مدرسه می‌سازند، هنوز مدارس کپری در شهرهای محروم داریم ـ بنابراین در آن زمان راهکاری در نظر گرفتیم که مدارس غیردولتی را توسعه دهیم و این تصمیم در دولت گرفته و قرار شد ۱۰ درصد از دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی ـ با آموزش بهتر و هزینه کمتر ـ واگذار کنیم و امام راحل این مساله را در تولد دانشگاه آزاد ۱۰ سال قبل از ایجاد سما حل کرده بودند و با کمک یک میلیون تومانی به این دانشگاه کار این دانشگاه‌ شروع شد.

وی تاکید کرد: مجموعه آموزشی دانشگاه آزاد در طول سی سال عمر خود، چهار میلیون فارغ‌التحصیل به جامعه تحویل داده و تقریباً حدود ۹۰ درصد از فارغ‌التحصیلان آن در داخل کشور مشغول به کار هستند و نباید با دانشگاهی که این همه امکانات را برای تحصیل فراهم کرده است و نه تنها کمکی از دولت نگرفته است و حتی مالیات هم پرداخت می‌کند و در عمران کشور کار ارزنده‌ای انجام داده است این‌گونه برخورد شود.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی در آغاز مراسم بیستمین سالگرد تاسیس سازمان سما گفت: دانشگاه آزاد در آستانه سی‌سالگی است؛ بنابراین دانشگاه هنوز بالغ نبوده است که این فرزند را به جامعه داده است؛ چراکه کمتر پدری داریم که با فرزندش ۱۰ سال تفاوت سنی داشته باشد.

ایشان همچنین با اشاره به برنامه‌های چشم‌انداز سازمان سما و دانشگاه آزاد، تصریح کرد: دانشگاه برنامه‌هایی را تا چشم‌انداز تنظیم کرده است و امیدواریم مثل گذشته جلوتر از برنامه زمانبندی حرکت کند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد فعالان سازمان سما را قابل تقدیر دانست و گفت: همچنین باید از خانواده‌هایی تقدیر کرد که با هزینه‌های خود فرزندان‌شان را به مراکز آموزشی می‌فرستند و دانشمند تربیت می‌کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این‌که «یکی از وظایف مهم ما شکرگذاری است» اظهار کرد: شکرگذاری از خدا را باید با انجام دادن به وظایف‌مان انجام دهیم؛ چراکه اگر خدا راضی باشد هرکسی هم از ما ناراضی باشد اهمیتی ندارد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیمارستان آموزشی فرهیختگان دانشگاه آزاد، گفت: این مجموعه که برای اولین‌بار امروز به آن وارد شدم، بیمارستان بسیار بزرگی است که برای آموزش دانشجویان پزشکی این دانشگاه تعبیه شده و کار بسیار خوبی است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به هزینه ۵۰۰ هزار تومانی تحصیل برای دانش‌آموزان سما، اظهار کرد: البته برای تهرانی‌ها این مبلغ گران‌تر است ولی نقطه اساسی این سازمان دریافت شهریه مصوب است. در آن زمان زمین‌های خوبی برای آموزش در نظر گرفته می‌شد و حتی به سازندگان آن وام کم‌بهره داده می‌شد، طبعاً سما هم یکی از آن مصادیق است، پس از آن دیگران خیلی مدرسه نساختند ولی سما ساخت و الان مجموعه خوبی با کیفیت آموزشی رضایت‌بخشی ایجاد شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: سرو صداهای جامعه مربوط به دانشگاه‌ آزاد است و سما از این فضای پرسروصدا در سکوت به توسعه می‌پردازد، البته می‌ترسم بعد از این همایش سروصدا بلند شود؛ چراکه چیزهای خوب که پیدا می‌شود هم حسود پیدا می‌کند و هم طمعکار؛ چرا دانشگاهی که این همه خدمت می‌کند، این همه حسود پیدا می‌کند.

ایشان همچنین تصریح کرد: کشورهای پیشرفته دنیا دچار کمبود جمعیت شده‌اند و باید از دنیایی دیگر نیروی کار بیاورند و بی‌خود نیست که کشورهایی چون آمریکا دروازه‌های خود را برای نیروها و دانشجویان جهان سوم باز کرده‌اند، هرچند بخشی از آن سیاسی است ولی این موضوع وجود دارد که مهاجرینی که می‌روند بهتر از بومی‌های آن‌ها کار می‌کنند.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که «تقریباً هر ساله مزاحمت‌های جدی برای دانشگاه آزاد پیدا می‌شود» تصریح کرد: مطمئن هستم روزی اگر دست‌شان به اینجا باز شود چه مشکلاتی برای این دانشگاه پیش خواهد آمد، حتی توقع دانشجویان بالا می‌رود؛ چراکه مطرح می‌کنند ما که دولتی هستیم، نباید تفاوتی با دیگر دانشگاه‌های دولتی چون دانشگاه تهران داشته باشیم. در حالی که این مجموعه با درآمد خود و شهریه دانشجویان مشغول به فعالیت است.

آیت‌الله هاشمی در ادامه گفت‌: در مجموع فکر می‌کنم این راهی بود که خدا به ما کمک کرد و خیلی بیشتر از آن‌که ما زحمت کشیدیم خدا کمک کرد.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تحصیل یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه، گفت: خدمات عمرانی دانشگاه در هر شهری مشخص است، چون وقتی به هر شهری می‌رویم ساختمان آن دانشگاه ساختمان نمونه شهر است، نباید برای این دانشگاه چنین مزاحمت‌هایی ایجاد کنند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: این دانشگاه در کلیه مقاطع از مهدکودک تا فوق‌تخصص بدون این‌که هزینه‌ای از دولت مطالبه کند خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به دانشگاهیان و کارکنان سازمان سما، گفت: ان‌شاءالله آدم‌های منصف جامعه کار شما را ببینند و ما هم برای اسم و نام این کار را انجام نداده‌ایم و این چیزی است که هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود.

آیت‌الله هاشمی با تاکید بر این‌که «جامعه‌ای که به سواد و دانش برسد شکست نمی‌خورد» خاطرنشان کرد: مگر این‌که با مقررات نادرست دانشمندان‌شان را فراری دهند؛ چراکه اگر دانشمند باشد جای خود را باز می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خاتمه سخنانش گفت: الان افراد پرادعا و نمک‌نشناس پیدا شده‌اند که گذشته را فراموش کرده‌اند، امید است که دانشگاه آزاد کار خود را با موفقیت انجام دهد و سما بتواند پشتوانه‌ای برای این دانشگاه باشد.