صدای ناله‌های بیماران هندیجانی به گوش مسئولان برسد

خورنا: در اصل باید گفت بیمارستان هندیجان با وجود افتتاح هنوز افتتاح نشده است و همچنان بلااستفاده مانده و مردم از مزایا و امکانات آن بی‌نصیبند.

هندیجان یکی از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی بیش از سه هزار سال، در جنوب شرقی استان خوزستان و در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی بندرماهشهر، در غرب شهرستان بهبهان و در شمال بندر دیلم قرار گرفته است.
رودخانه‌ای موسوم به هندیجان یا زهره این شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند.
آبادی‌های هندیجان در قرون اخیر بسیار بوده اند ولی به دلیل بیماری طاعون در سال ۱۲۴۷ هجری قمری شهر هندیجان رو به خرابی نهاد.
زبان این دیار فارسی با گویش محلی “گویش بندری” است که البته تشابهات بسیاری میان این گویش و گویش اقوام بختیاری وجود دارد.

* مردم و اشتغال
از نظر اقتصادی رودخانه “هندیجان” نقش تعیین کننده‌ای در زندگی مردم داشته و این تأثیرگذاری به میزانی بوده که قلمرو جغرافیایی و منطقه را نیز با نام رودخانه مشخص می‌کردند.
رودخانه “هندیجان” که قسمتی از آن از سرچشمه رشته کوه‌های زاگرس در استان کهگلویه و بویراحمد تا “خلیج فارس” طی می‌شود، هشتمین رودخانه کشور است که ۴۹۰ کیلومتر طول دارد.
این آبراه به‌عنوان یکی از مسیرهای تجارت خارجی از گذشته‌های دور مورد استفاده بوده و هم‌اکنون نیز با وجود کم شدن آب آن در فصول تابستان شناورهای با ظرفیت بیش از صد تن قادر به رفت‌وآمد در آن هستند ضمن آنکه حاشیه رودخانه از دو قسمت شمالی و جنوب تا نزدیکی دریا قابل کشت است و با استفاده از آب این رودخانه انواع محصولات کشاورزی از جمله گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و انواع صیفی‌جات کشت می‌شود.
بخشی از این محصولات به‌علاوه صنایع دستی که اکثراً از برگ درخت خرما تهیه می‌شود در گذشته به کشورهای “خلیج فارس” صادر می‌شد.
صنعت شیلات از کهن‌ترین صنایع در هندیجان بوده و هست که قدمت آن به سال‌ها پیش می‌رسد. منطقه بحرکان که در جنوب هندیجان قرار دارد نیز از مناطق مهم گردشگری و صید میگوی صورتی و انواع دیگر میگوهای مرغوب منطقه خلیج‌فارس به‌شمار می‌رود که در حوزه صیادی هندیجان واقع است. سالن عمل‌آوری و کارگاه انجماد و بسته‌بندی میگوی صادراتی و قایق‌های مجهز صیادان در این منطقه بیش از نیم قرن است که به صید و عمل‌آوری و بسته‌بندی و صادرات میگو اشتغال دارند و تعداد زیادی از اهالی در این راستا به کار مشغولند.
ماهی‌های خوراکی و میگو در صیدگاه‌های هندیجان به صورت فراوان صید می‌شوند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ماهی قباد، راشگو، حلوای سفید یا زبیدی، شوریده، حلوا سیاه، شهری، شانک، هاوور، کوشک، سرخو، میش ماهی، هامور، سنگسر، سبیتی و دختر ناخدا اشاره کرد.

* نفت
وجود نفت در هندیجان در سال ۱۹۶۷ میلادی به اثبات رسید، مقدار تولید نفت خام در سال ۱۹۷۳ از پنج حلقه چاه، ۸ میلیون و ۳۳۵ هزار بشکه در ۱۹۷۴ از هشت حلقه چاه به طور متوسط روزانه ۲۲ هزار بشکه و در سال ۱۹۷۵ از پنج حلقه چاه به طور متوسط روزانه ۱۴ هزار بشکه و از ابتدا تا پایان سال مذکور ۴۲میلیون بشکه نفت خام با درجه سبکی ۲۸ استخراج شده است.
در سال ۱۹۶۵ میلادی در رگ سفید که از روستاهای هندیجان است دو حلقه چاه توسعه‌ای حفر شد و در سال ۱۹۶۶ تولید نفت خام آن ۴.۱ میلیون بشکه بوده در سال ۱۳۶۷ شمسی بر حسب بشکه ۹.۷ میلیون و در سال۱۹۶۸ نفت تولیدی۷.۱۰ میلیون بشکه و در سال ۱۹۶۹ مقدار تولیدی نفت از سه حلقه چاه۵.۸ میلیون بشکه و در سال ۱۹۷۰ به ۱۴ میلیون بشکه رسیده است.
سال ۱۹۷۱ از دو حلقه چاه ۱۳/۲ میلیون بشکه و در سال ۱۹۷۲ از نه حلقه چاه ۲۱ میلیون بشکه و در سال ۱۹۷۳ از چهارده حلقه ۷۲ میلیون و ۳۵۲ هزار بشکه در سال ۱۹۷۴ و در سال ۱۹۷۵ از چهارده حلقه چاه به‌طور متوسط روزانه ۲۱۴ هزار بشکه، در سال ۱۹۷۶ از ۲۱ حلقه چاه به طور متوسط روزانه ۲۲۲ هزار بشکه و از ابتدا تا پایان سال ۱۹۷۶ نفت خام استخراج شده ۴۱۴ میلیون بشکه با درجهٔ سبکی ۲۹ بوده است.
در خلیج بحرکان هندیجان در چند ساله‌ای اخیر با حفر چاه‌های زیر دریایی نفت فراوانی کشف شده که با ساختن اسکله‌های متعدد و تأسیسات لازم کشتی‌های نفت‌کش به آسانی پهلو می‌گیرند و بارگیری می‌کنند و نفت آنها را به خارج صادر می‌کنند و گویا این نفت از قابلیت بسیار خوبی برخودار است.

* کوتاهی مسئولان توجیه‌ناپذیر است
با این همه مزایا و نعمت‌های خدادادی که بر پهنای این خطه از ایران گسترانیده شده اما مردم منطقه همواره با مشکلات و کمبودهای بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند تا جایی که حتی از حداقل امکانات بهداشتی و درمانی نیز بی‌نصیب و بی‌بهره مانده‌اند.
اینکه مسئولان محلی و یا استانی در این راستا کوتاهی می‌کنند امری‌ست توجیه‌نا‌‌پذیر اما مسئله مهم‌تر حل این معضل بزرگ است.
مردم این منطقه برای دست‌یابی به کوچکترین خدمات درمانی باید به شهرها و مناطق همجوار رفته و هزینه‌های گزافی را متحمل شوند.
خطرات مسیر، هزینه‌ها و مبالغ زیاد و اکثر اوقات دیر به مقصد رسیدن از کوچکترین مسائلی‌ست که مردم هندیجان در راه رسیدن به بیمارستان‌ها برای درمان‌ متحمل می‌شوند.

* بیمارستان ۳۲ تختخوابی هندیجان افتتاح می‌شود
فرماندار هندیجان در خبری اعلام کرد که بیمارستان بیمارستان ۳۲ تختخوابی این شهرستان تا نیمه اسفندماه ۸۹ تجهیز و افتتاح می‌شود.
وی در ادامه این خبر گفت: این بیمارستان یکی از پروژه‌های بسیار مهمی‌ست که در شهرستان هندیجان مورد اجرا قرار گرفته و از مصوبات سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان خوزستان بوده است.
با وجود پایان یافتن عملیات احداث این بیمارستان به دلیل عدم‌تجهیز آن امکان بهره‌مندی شهروندان هندیجانی از آن وجود نداشت.
با توجه به این مشکل و اینکه این بیمارستان از نیازهای مردم این شهرستان محسوب می‌شود در جلسه‌ای که با حضور استاندار و نماینده مردم هندیجان در مجلس و دیگر مسئولان استانی برگزار شد در خصوص تجهیز هرچه سریع‌تر این بیمارستان تأکید شد.
بر این اساس مصوب شد که دانشگاه علوم پزشکی خوزستان تا نیمه اسفندماه ۸۹ نسبت به تجهیز و تکمیل بیمارستان هندیجان اقدامات لازم را انجام دهد که در صورت اجرای این مصوبه تا روزهای آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری از بیمارستان هندیجان خواهیم بود.

* بیمارستان هندیجان هنوز افتتاح نشده است
فرماندار هندیجان گفت: به دلیل عدم تجهیز و استخدام نیروی انسانی بیمارستان ۳۲ تختخوابه این شهرستان هنوز افتتاح نشده است.
وی در ادامه خبر تصریح کرد: در شهرستان هندیجان دو بخش مرکزی وجود دارد که در یکی از آنها ۲۱ روستا با جمعیت هشت هزار نفر و ۱۷ دهیاری و در دیگری نیز ۱۷ روستا با چهار هزار نفر جمعیت و شش دهیاری وجود دارد.
وی ادامه داد: در سال‌جاری “۸۹” و تاکنون ۱۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان در هندیجان به بهره‌برداری رسیده است.
یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم هندیجان نبود‌ بیمارستان مناسب و استاندارد است که به همت دولت بیمارستان ۳۲ تختخوابی در هندیجان احداث و ساخته شد اما به دلیل عدم‌تجهیز و همچنین استخدام نیروی انسانی مورد نیاز تاکنون این بیمارستان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

* وعده‌های مسئولان عملی نشده است
عضو شورای شهر اسلامی هندیجان نیز در خبری اظهار داشت: افتتاح و بهره‌برداری از بیمارستان شهدای هندیجان از مصوبات دور اول سفرهای استانی هیئت دولت به استان خوزستان و شهرستان هندیجان بوده که بدون امکانات و نیروی متخصص انسانی و متخصص مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
عبدالرسول شعبانی در ادامه این خبر گفت: البته مسئولان امر قول فراهم کردن امکانات مورد نیاز این بیمارستان را پیش از افتتاح داده بودند که تاکنون نیز این وعده‌ها عملی نشده است.
وی ادامه داد: با وجود هزینه‌های میلیاردی که به‌منظور ساخت این بیمارستان اختصاص یافته اما مردم این شهرستان همچنان از نبود پزشک متخصص و کارآمد رنج می‌برند، وضعیت بهداشت و درمان منطقه اصلاً مناسب نیست و مردم هندیجان و روستاهای همجوار به ‌منظور درمان باید هزینه گزافی را متقبل شوند و با وجود خطرات احتمالی راه به شهرهای اطراف برای درمان‌ بروند،‌از وزیر بهداشت و درمان می‌خواهیم که با توجه به وجود این همه نیروی متخصص در کشور، چند پزشک متخصص را در منطقه مستقر کنند.

* بیمارستان بهبهان پاسخگوی نیاز مراجعه کنندگان خود نیست
با شکایت و اعتراض یکی از شهروندان هندیجانی از بیمارستان تأمین اجتماعی بهبهان بر اثر کم‌توجهی مسئولان بیمارستان به بیمار خود و کمبود آن بیمارستان از نظر تخت‌های بیمار و کمبود فضای بیمارستان با تماس با یکی از مسئولان این بیمارستان علت را جویا شدیم.
یک مسئول آگاه در بیمارستان تأمین اجتماعی بهبهان گفت: «کارکنان و پرستاران بیمارستان ما در حد توان با همه وجود و امکانات موجود در خدمت به بیماران هستند و تلاش‌های خود را در حد توان انجام می‌دهند و کوتاهی نمی‌کنند ولی به‌ دلیل مراجعات زیاد بیماران، کمبود تخت بیمارستانی و کمبود فضای درمانی از مشکلات اساسی خدمت‌رسانی ما است.
وی افزود: همچنین با افزایش بیماران باز هم نیاز به پزشک متخصص و کادر پرستاری داریم چرا که روز‌به‌روز بر بیماران ما افزوده می‌شود که این موضوع برابر با عدم‌امکان خدمت‌رسانی مناسب و مطلوب به مراجعان است.
این مسئول آگاه گفت: ما از مسئولان مربوطه انتظار داریم تا با توجه به مراجعه مردم به شهرهای اطراف به‌خصوص مردم هندیجان و همچنین مردم استان کهگلویه و بویراحمد، تجهیزات و کادر پزشکی و پرستاری را افزایش دهند و یا بیمارستان بهبهان که در حدود ۲۰ سال است ناتمام مانده را تکمیل و تجهیز کنند تا مشکل مردم تا حدودی برطرف شود.

* بیمارستان هندیجان با وجود افتتاح هنوز افتتاح نشده است
یک شهروند هندیجانی با ابراز نارضایتی از وضعیت خدمات درمانی در این منطقه اظهار داشت: ما مردم محروم و مظلوم هندیجان از مسئولان شهری، استانی و کشوری درخواست داریم تا بیمارستان تامین اجتماعی سریعاً تجهیز شود تا نیازی به قبول خطرات و هزینه‌های سرسام‌آور بیمارستانی و درمانی به شهرهای اطراف به خصوص بیمارستان تأمین اجتماعی بهبهان نباشد.
وی عنوان کرد: شهرستان هندیجان دارای بیمه‌شدگان قابل توجهی در سازمان تامین اجتماعی است که متأسفانه فاقد هرگونه بیمارستان در این شهرستان هستند.
دیگر شهروند هندیجانی نیز در این خصوص ادامه داد: دفترچه‌های مربوط به “طرح پزشک خانواده” زیر نظر تأمین اجتماعی قرار دارند.
غلام ابراهیمی با گلایه از اینکه در بیمارستان این شهرستان از پزشکان فارغ‌التحصیل و بی‌تجربه استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این همه پزشک عمومی و باتجربه در شهر وجود دارد پس چرا باید در بیمارستان از پزشک‌هایی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و بی‌تجربه هستند استفاده شود؟ این کار ظلم به مردم هندیجان است.
وی بیان کرد: امروز بیمارستان هندیجان برای شهروندان به یک دغدغه و نگرانی جدی تبدیل شده است.
این شهروند با بیان اینکه با وجود پزشکان بی‌تجربه در بیمارستان، افرادی که دفترچه تأمین اجتماعی دارند باید به درمانگاه بروند گفت: مشکل دیگر مردم این منطقه هزینه‌های گزافی‌ست که باید برای ویزیت پزشکان عمومی پرداخت، زیرا بسیاری از بیماران برای مداوا از دفترچه‌های تأمین اجتماعی خود در بیمارستان استفاده نمی‌کنند و برای درمان نزد پزشکان عمومی در شهر می‌روند که این امر برای آنها هزینه و خرج بیشتری در بردارد.
وی اضافه کرد: در اصل باید گفت بیمارستان هندیجان با وجود افتتاح هنوز افتتاح نشده و همچنان بلااستفاده مانده و مردم از مزایا و امکانات آن بی‌نصیبند.
ابراهیمی افزود: البته در این راستا نماینده مردم هندیجان در مجلس و فرماندار شهرستان تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند اما این مشکل همچنان بر قوت خود باقی‌ست.
وی با بیان اینکه بیمارستان هندیجان باید با کادر پزشکی متخصص و مجرب و نیروهای درمانی مناسب مجهز شود، تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان هندیجان دارای دو درمانگاه و یک بیمارستان است که امیدواریم با حمایت هر چه بیشتر مسئولان مرتبط هر چه سریع‌تر مشکل درمان و کادر پزشکی مجرب این شهرستان حل شود.
مردم خوزستان در جنگ هشت ساله متحمل ضرر، زیان، خسارات و تلفات جانی و مالی زیادی شدند و به تبع شهدای گرانقدری را نیز به اسلام و انقلاب تقدیم کردند. این مردم امروز باید از حداقل امکانات برخوردار باشند و زندگی نسبتاً آرامی را سپری کنند. اینکه بیمارستانی بعد از سال‌های سال در هندیجان افتتاح شده و مشخص نیست تا چند سال دیگر به کادر پزشکی و درمانی مطلوب مجهز شود به‌هیچوجه برای شهروندان این خطه پذیرفتنی نیست.
امیدواریم هر چه زودتر صدای ناله‌های بیماران هندیجانی به گوش مسئولان برسد.
مریم خبازی