مرگ دو نفر دیگر در جریان ناآرامی‌ها در عربستان

خورنا: در جریان ناآرامی‌های تازه در عربستان سعودی دو نفر در شرق این کشور جان خود را از دست دادند. به گفته‌ی وزارت کشور عربستان درگذشتگان مسلح بوده و در جریان مراسم تدفین معترضی دیگر به تبادل آتش با نیروهای پلیس پرداخته‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات در شرق عربستان که از روز دوشنبه (۲۱ نوامبر) آغاز شده، روی هم ۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۹ نفر دیگر از جمله دو مأمور پلیس و یک زن زخمی شده‌اند. وزارت کشور عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این تلفات “حاصل تبادل آتش با جنایتکاران ناشناسی بوده که میان مردم نفوذ کرده و از مناطق مسکونی آتش گشوده‌اند.”

در این بیانیه همچنین آمده است که شماری از پست‌های بازرسی و وسایل نقلیه به طور فزاینده‌ای تحت حملات آتش‌بار در منطقه قطیف بوده‌اند که توسط مهاجمان و با “سفارش‌های خارجی” ترتیب داده شده بودند. مقامات دولتی می‌گویند که دو نفر از کشته‌شدگان در شرق این کشور که اقلیت شیعه در آن زندگی می‌کنند، در جریان یک تظاهرات مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و دو نفر دیگر جان خود را در مراسم تدفین یکی از معترضان از دست داده‌اند.

وزارت کشور عربستان یک “قدرت‌خارجی” را عامل پشت‌پرده این اعتراضات خوانده است که گمان می‌رود ایران مورد اشاره بوده ‌است.

تظاهرات روز چهارشنبه در قطیف در حالی مجددا از سرگرفته شده که به گفته مقامات محلی شاهزاده محمد بن فهد، فرماندار این استان وعده داده است که وزارت کشور تحقیقاتی در مورد مرگ دو شهروند شیعه‌ در این منطقه انجام خواهد داد.

با این حال در بیانیه‌ی وزارت کشور عربستان نسبت به “پاسخ محکم به قانون‌شکنان” هشدار داده شده و آمده است که نیروهای امنیتی “مجاز به مقابله با این وضعیت” هستند.