شهردار تهران: زیاده‌خواهی و تنگدستی اوقات فراغت را از جامعه گرفته است

خورنا: شهردار تهران با تاکید بر اینکه اوقات فراغت نقش پررنگی در سلامت روان دارد، گفت: اگر اقدامات لازم را در ساماندهی اوقات فراغت انجام ندهیم در جامعه یک نوع بی‌تفاوتی اجتماعی رخ می‌دهد و این بی‌تفاوتی اجتماعی جامعه را به سمت بی‌نظمی اجتماعی پیش می‌برد و نظام اجتماعی مقبولیت و رسمیت خود را از دست می‌دهد.

محمدباقر قالیباف در همایش ملی تفریحات ورزشی ضمن تبریک هفته بسیج به تمامی بسیجیان اظهارکرد: امروز اگر ذره‌ای منصفانه نگاه کنیم، با هر گرایش و هر سلیقه‌ای متوجه می‌شویم که زندگی مادی و معنوی خود را مدیون شهدا هستیم.

وی ادامه داد: هرگز آن آرمان‌ها و فداکاری‌ها فراموش نخواهد شد. اگر نام خود را بسیجی می‌دانیم این حرکت مبتنی بر فرهنگ، اخلاق اسلامی و باورهای دینی ماست.

قالیباف با بیان اینکه اوقات فراغت در حوزه مدیریت شهری از دغدغه‌های مهم و اساسی است، اظهار کرد: شکستن برخی فرهنگ‌ها و فضاهای غلط نخستین کاری است که علما و نخبگان باید در آن کمک کنند.

وی افزود: در شهری می‌توان زندگی کرد که انسان محور زندگی آن باشد و مهمترین دغدغه ما این است که انسان چه در بعد معنوی و چه مادی جامعه امروز دغدغه مدیران نیست و واقعا فرهنگ ماشین و ماشین‌گرایی به معنای عام در جامعه وجود دارد و همه تسلیم آن شده‌اند.

شهردار تهران در ادامه گفت: وقتی در اتوبان شهید چمران بخشی از راه را محدود و در اختیار مردم قرار می‌دهیم فردی که با ماشینی شخصی در این اتوبان رفت‌وآمد می‌کند از ما انتقاد می‌کند که چرا از عرض اتوبان شش بانده کاسته‌ایم اما مگرچه تعداد از جمعیت پایتخت دارای ماشین شخصی هستند و آیا زندگی اجتماعی و جمعی اقتضاء می‌کند که هر کس یک ماشین داشته و به خیابان‌ها بیاورد! حتما باید به حمل‌ونقل عمومی توجه داشت و آن را توسعه داد.

وی افزود: چندسال پیش که در خیابان ۱۵ خرداد، وانت، گاری، انسان، کامیون، بار، زن و مرد بدون حجاب و حیا و بروز دزدی و فحشا درکنار هم تردد می‌کردند،تصمیم گرفتیم از تردد موتور و وانت در این خیابان جلوگیری شود و تا دو ماه باید به رسانه‌ها جواب پس می‌دادیم که چرا این تصمیم گرفته شده است و این خود نشان می‌دهد که ما شهر را برای انسان‌ها می‌خواهیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه کاربرد شهر خدمت به انسان‌هاست نه اینکه انسان‌ها را بنده خود کند، گفت: باید نخبگان جامعه در این بخش کمک کنند تا سطح آگاهی عمومی بالا برود. افتخار این نیست که هر فرد اعم از استاد دانشگاه، نخبه، کارمند با ماشین وارد خیابان‌های شهر شود بلکه افتخار این است که این فرد علیرغم داشتن ماشین شخصی سوار اتوبوس شود و از مسئولان بخواهد امکانات حمل‌ونقل را بالا ببرند و باید بودجه را به این سمت پیش برد.

وی افزود: اگر موضوع مهم در شهر موضوع زندگی انسان‌ها باشد آنگاه سرمایه اجتماعی معنی و مفهوم می‌یابد و حفظ سرمایه اجتماعی ضرورت پیدا می‌کند و این امر دغدغه همه ما می‌شود.

شهردار تهران درادامه با تاکید بر اینکه ضرورت توجه به تفریحات سالم و اوقات فراغت گفت: هشت ساعت از زندگی ۲۴ ساعته را باید به نوعی به اوقات فراغت اختصاص داد و این امر جنبه‌های مختلف مادی و معنوی دارد و این در حالی است که در حال حاضر شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده است که خلاء اوقات فراغت به وجود آمده است.

وی افزود: در حال حاضر به اوقات فراغت،غنی‌سازی اوقات فراغت مبنی برتعلیمات معنوی و خلاء اوقات فراغت توجه داریم ولی آنقدر مشکلات زندگی روزمره به انسانها فشار می‌آورد که زن و مرد هر دو دوشیفت کار می‌کنند و اصلا اوقات فراغتی وجود ندارد. البته بخش زیادی از این موضوع مربوط به زیاده‌خواهی و بخش دیگری هم مربوط به تنگدستی است که اوقات فراغت را از جامعه گرفته است.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در حوزه اوقات فراغت یکی از ضروری‌ترین اقدام‌ها بحث عمومی کردن امکانات است، عنوان کرد: در مدیریت شهری تلاش شده است تا این اتفاق بیفتد و در حوزه ورزش همگانی زیباسازی شهری و ساماندهی اوقات فراغت اتفاق‌های بزرگی رخ داده است.

به گفته وی مدیریت شهری در تهران به سمت تفریحات سالم و شادی‌بخش و سرگرم‌کننده پیش می‌رود تا خستگی روحی و روانی را از ذهن شهروندان دور کند.

قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه ایجاد فضای سبز را اسراف نمی‌دانیم، گفت: فضای سبز یکی از ضرورت‌های هر شهر است و راننده‌ای که ساعت‌ها در ترافیک متوقف می‌ماند با دیدن این فضاهای سبز در طول هر سال روحیه‌اش بهتر می‌شود.

شهردار تهران همچنین با تاکید بر توجه به اوقات فراغت در فرهنگ اسلامی، گفت: اوقات فراغت یکی از زمینه‌های داشتن جسم و روانی سالم است که در زندگی اخروی انسان‌ها هم تاثیر می‌گذارد و لازم است در سایه نظام اسلامی دراین زمینه به شهروندان آگاهی داده شود و باید اوقات فراغت را از این منظر ببینیم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه حتما در فعالیت‌های فرهنگی اشکالات زیادی هم وجود دارد، عنوان کرد: به خاطر این اشکالات از مردم عذرخواهی می‌کنیم و با خاطیان به شدت برخورد می‌شود اما از آن طرف به نق‌زن‌های بی‌انصافی که تنها قصد انتقاد کردن دارند و با وجود آنکه خود در جامعه مسئولیت دارند اما وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند و تنها از ما انتقاد می‌کنند، گوش نمی‌دهیم.

وی با اشاره به برگزاری جشن شعبانیه، گفت: این مراسم، مراسمی کنترل شده بود که در ۳۰ شب و هر شب جمعیتی حدود ۱۰۰ هزارنفری در آن حضور می‌یافتند و روی وضعیت حجاب حاضران هم نظارت و توجه جدی انجام می‌شد و البته باید وضعیت حجاب در جشن‌های شعبانیه را با وضعیت حجاب در شهر قیاس کرد اما باز می‌بینیم که نق‌زن‌ها که تنها ایستاده‌اند و انجام وظیفه نمی‌کنند به قصد تخریب شروع به انتقاد کردند و بهتر است بین مخاطبان نمایشگاه قرآن و جشن‌های شعبانیه قیاس شود، درحالی که در ماه رمضان فضا به طور کلی بسیار معنوی‌تر است، اگرچه بدحجابی چه در نمایشگاه قرآن و چه در جشن میلاد امام دوازدهم هر دو از نظر ما زشت و ناپسند است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در موضوع اوقات فراغت باید بیش از این تمرین کرده و دقت کنیم و از ناملایمات نترسیم، گفت: اوقات فراغت در ایجاد انضباط اجتماعی بسیار مهم است و انضباط اجتماعی مهمترین بخش زندگی انسان‌هاست و بی‌انضباطی ما را به این سمت می برد که حس کنیم کارمان اثربخش نیست و احساس عدم رضایت از زندگی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: آگاهی از این موضوع اساس نظام اجتماعی جامعه را حفظ می‌کند و اگر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم جامعه به سمت فروپاشی و آسیب‌های اجتماعی می‌رود.

شهردار تهران در ادامه گفت: در حال حاضر به خاطر عدم مدیریت در اوقات فراغت و ایجاد تفریحات سالم آسیب‌هایی مانند وجود چندین هزار اراذل واوباش در جامعه به چشم می‌خورد. نباید مردم بی‌تفاوت باشند و باید نسبت به مسایل ملی و اجتماعی حساسیت نشان دهند.

وی در پاسخ کسانی که می‌گویند شهردار تهران را چه به این کارها و شهرداری برود و چاله‌هایش را پر کند و زباله‌هایش را از دم در خانه‌ها بردارد، اظهارکرد: در نظام اسلامی مدیران اجرایی در برابر مردم و در تربیت آنان مسئول هستند و اگر امروز جوانی به سمت آسیب‌های اجتماعی برود نه تنها خود او و خانواده‌اش بلکه مدیران جامعه هم مقصر هستند.

وی یادآور شد: سهم بانوان نسبت به آقایان از مکان‌های ورزشی کمتر است لذا در همین سیاست اولویت را به بانوان داده‌ایم و در حال حاضر بیش از صد سالن ورزشی و چهار پارک مخصوص بانوان احداث شده است.

شهردار تهران افزود: ورزش در اماکن عمومی کشورهای پیشرفته با اخذ وجه نقد امکان‌پذیر است ولی امروز در شهر تهران ورزش در اماکن عمومی بدون وجه در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همچنین در شهر تهران بالغ بر ۲۵۰ کتابخانه ساخته و بالغ بر ۵۰ کتابخانه شبانه‌روزی دایر شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *