حکم شرعی قرآن خواندن در وقت اداری

خورنا: حتما تابه حال بارها و بارها در خصوص اهمیت انجام امور محوله و راه انداختن کار ارباب رجوع مطالب گوناگونی دیده یا شنیده اید . اما باز هم هستند کسانی که هر امری را بر کارشان ترجیح می دهند و در حالی که انبوهی از پرونده های گوناگون بر روی میزشان خاک می خورند از هر فرصتی برای فرار از مسئولیت بهره می برند.

در این گزارش به سراغ قرائت قرآن رفتیم که یکی از مهمترین حسنات است و حکم قرائت قرآن در زمان کار اداری را بررسی کردیم.

به استفسائی که در گفتگو با دفاتر  آیت الله خامنه ای ,آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله نوری همدانی در خصوص قرائت قرآن در وقت اداری مطرح شدند توجه کنید:

در تماس تلفنی با دفتر آیت الله خامنه ای نماینده ایشان فرمودند:

سوال:

اگر نذر کرده باشیم که در ختم قرآن جمعی شرکت کنیم و در ساعت اداری به انجام نذرمان بپردازیم حکمش چیست؟

در صورتی که به کارلطمه وارد نشود و تزاحمی با کار نداشته باشد اشکالی ندارد .در غیر این صورت جایز نیست.

اگر برای ارباب رجوع مشکل ایجاد شود و کارفرما ناراضی باشد یا با اصول مندرج در قرارداد تداخل داشته باشد مرتکب فعل حرام شده اید و حقوقی هم که از این راه دریافت می کنید حرام خواهد بود.

در چت آنلاین با نماینده آیت الله مکارم شیرازی در سایت رسمی ایشان نماینده شان فرمودند:

سوال:

حکم قرآن خواندن در وقت اداری و وقتی که ارباب رجوع داریم چیست؟

چنانچه در وظیفه خود کوتاهی کنید جایز نیست.مگر در مواردی که مقرّرات اجازه می دهد، یا اینکه با اجازه مسئولینی که در این حیطه اختیارات قانونی دارند، بوده باشد.اما چنانچه در آن ساعت وظیفه خاصّی نداشته باشید، و این کار مخالف ضوابط اداری و کاری نباشد، اشکالی ندارد.

اگر نذر کرده باشیم که در ختم قرآن جمعی شرکت کنیم و در ساعت اداری نذرمان ادا کنیم حکمش چیست؟

نذر صحیح نیست و انجام فعل حرام خواهد بود.

اگر از امکانات اداری مثل تلفن, برق و… برای مصارف شخصی استفاده کنیم چه حکمی دارد؟

در صورتی که در حد متعارف باشد و کارفرما به این امر رضایت داده باشد اشکالی ندارد,برای آسودگی خاطر می توانید مبلغی را به حساب شرکت برای جبران آن امکانات واریز نمایید.

برای استفاده از هرگونه امکانات اداری باید با کارفرما هماهنگی انجام بگیرد و در صورتی که او مجوز بدهد مانعی ندارد در غیر اینصورت از انجام آن فعل اجتناب ورزید.

ایمیل ارسالی از دفتر ایشان هم بدین شرح است:

آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفسا در این خصوص ایمیل ریز را ارسال نمودند:

متن ایمیل ارسالی در پاسخ به استفساء از سوی دفتر ایشان ارسال گردید بدین شرح می باشد:

مصادیق کار اداری:

برخی تصور می کنند کار اداری فقط این است که صف طویلی پشت در اتاق ایشان ایجاد شده باشد و غیرآن را کار اداری نمی دانند در حالی که حتی اگر یک پرونده هم روی میز کاری شما قرار داشته باشد موظف هستید به آن بپردازید.

برخی افراد هم به اتوماسیون اداری دل خوش کرده اند و تصورشان بر این است که کارهایی که در این سیستم نیمه کاره مانده ارزش رسیدگی ندارد.

کار، کار است و هر آنچه ما بابت انجامش حقوق می گیریم باید اجرا شود و انجام هر کاری غیر آن در ساعات اداری شامل احکام بالا می شود مگر اینکه هیچ کار دیگری نداشته باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *