بازدید هیأت اقتصادی شاندونگ چین از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام

خورنا: معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: هیأتی از کارشناسان اقتصادی دو کشور ایران و چین از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) بازدید و با توانمندی‌های اقتصادی و بازرگانی آن آشنا شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر امام، علیرضا خجسته پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید هیأت اقتصادی شاندونگ چین از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام اظهار داشت: پیرو انعقاد توافقنامه همکاری میان استان خوزستان و استان شاندونگ جمهوری خلق چین ، هیأتی از کارشناسان اقتصادی دو کشور از منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی ره) بازدید و با توانمندی‌های اقتصادی و بازرگانی آن آشنا شدند.
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: کشور چین و ایران دارای تمدن هزار ساله هستند و همین طور از هزاران سال قبل بین این دو کشور روابط تجاری اقتصادی و سیاسی برقرار بوده است؛ به ‌همین دلیل از حدود سه سال قبل هیأتی از خوزستان به همراهی استاندار از کشور چین و استان شان‌دونگ برای ایجاد روابط تجاری و اقتصادی دیدن کردند.
وی افزود: خوزستان از توانایی‌های بسیار بالایی برخوردار است و سالانه ۱۲ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۳۰ میلیارد مترمکعب آب، ۱۱ هزار مگاوات برق، ۷ هزار مگاوات برق مصرفی، ۴۰ میلیون تن ظرفیت بندری، ۱۷ میلیون تن محصولات پتروشیمی، ۸/۶ میلیون تن محصولات فولادی و ۵/۵ میلیون تن سیمان که به زودی به ۵/۹ میلیون تن افزایش می‌یابد، در استان تولید می‌شود.
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: خوزستان امکانات بسیاری در زمینه حمل و نقل داشته و یکی از استان‌هایی است که بیشترین امکانات جهانگردی را در کشور دارد؛ همچنین ۸۰ درصد از تولید نفت کشور در خوزستان است.
وی با بیان اینکه استان شان‌دونگ در زمینه نفت، انرژی، صنایع مواد غذایی و علمی از توانایی‌های بسیار بالایی برخوردار است و شباهت بسیار نزدیکی بین دو استان شانگ‌دونگ و خوزستان وجود دارد و همین شباهت است که می‌تواند زمینه‌ساز مبادلات اقتصادی بین دو استان شود گفت: این شباهت‌های اقتصادی، تولیدی و تجاری که بین دو استان وجود دارد ما را امیدوار می‌سازد که آینده درخشان و خوبی را برای هر دو استان شاهد باشیم.
خجسته با اشاره به اینکه امیدوارم این نشست تداوم داشته باشد و تبادلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری خوبی بین هر دو استان برقرار شود گفت: بازدید این هیأت دوازده نفره که به دعوت استانداری خوزستان از مراکز صنعتی، بازرگانی و اقتصادی استان خوزستان، آشنایی با پروژه‌های سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی، پایانه‌های بندری و تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری کالا با قابلیت‌های ترانزیتی و فرصت‌های سرمایه گذاری این بندر را نیز برای آنان به ارمغان داشت.
وی افزود: استان شاندونگ با ۹۴ میلیون نفر جمعیت و صادرات بیش از ۶۰میلیارد دلار یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی و جمعیتی کشور چین است.
معاون دریایی و بندری این اداره کل در پایان اظهار داشت: همه تلاش ما در راستای پیشرفت و ارتقای بندر امام خمینی(ره) و رونق اقتصادی این منطقه است.