باران آمد، دریاچه ارومیه کمی جان گرفت

خورنا: بارندگی‌های چند هفته گذشته، به کام سازمان محیط زیست خوش‌آمده است و آنها سرمست از این بارندگی‌ها اعلام می‌کنند خشک شدن دریاچه ارومیه متوقف شده است.

محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته: بارندگی‌های اخیر روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه را متوقف کرد و تراز اکولوژیک دریاچه را به ۱۲۷۰ افزایش داده است.

به گفته او؛ بالا بودن دما طی سال‌های گذشته موجب تبخیر زیاد آب دریاچه ارومیه شد و روند خشک‌شدن آن، عطش زیادی را برای دریاچه ایجاد کرد که این معضل با کاهش دما و سرد شدن هوا نسبتاً کاسته شد و بارندگی‌های اخیر تاثیرات مثبتی بر شرایط عمومی دریاچه داشته است.

به گفته محمدی‌زاده؛ با وجود حجم بالای بارش‌ها در روزهای اخیر به علت خشکسالی‌های متوالی و حجم عظیم خسارت به دریاچه، هنوز ارتفاع آب دریاچه به تراز طبیعی نرسیده است. با استمرار بارش‌ها و اجرایی‌‌ شدن طرح‌های دولت، انشاء الله شاهد احیای مجدد دریاچه ارومیه خواهیم بود.

اما خوشحالی رییس سازمان محیط زیست از بارندگی‌ها در حوضه آبریز دریاجه ارومیه درحالی است که مشکل اصلی دریاچه ارومیه، کمبود برف و باران نیست. در تابستان امسال که بحران دریاچه ارومیه جدی شد، کارشناسان اعلام کردند برداشت آب از رودخانه‌های منتهی به دریاچه، دلیل اصلی کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه و خشک شدن آن اعلام شد. حتی در مواردی که بحث بارور شدن ابرها مطرح بود هم اعلام شد چنین طرحی فقط هزینه کردن و نتیجه نگرفتن است.

در این باره، سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس معتقد است باید در وهله اول روش‌های آبیاری را اصلاح کرد. چه اینکه عمده آبی که تا چند سال گذشته از رودخانه‌ها به دریاچه ارومیه می‌رسید، اکنون به پای زمین‌های کشاورزی می‌رود و به همین دلیل به دریاچه ارومیه آب نمی‌رسد. درواقع تغییر روش آبیاری از سیلابی به قطره، می‌تواند بهترین تاثیرینده، علاوه بر را در حفظ آب‌های منتهی به دریاچه ارومیه داشته باشد.

با این حال دولت باید تا سه سال آینده علاوه بر هزینه‌هایی که برای اصلاح روش آبیاری در زمین‌های بالا دستی دریاچه می‌کند، طرح انتقال آب از رودخانه ارس به دریاچه ارومیه را پیش ببرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *