جولان گوسفندان در زیگورات و بی خیالی مسئولان میراث فرهنگی

خورنا: گردشگرانی که از بنای تاریخی و به ثبت رسیده در آثار جهانی چغازنبیل دیدن می‌کنند از شدت بوی کود مزارع نیشکر در نزدیکی این بنا به ستوه می‌آیند. این در حالی است که رد کودهای حیوانی در این محوطه نیز نشانی از عبور گله‌های گوسفند در این محوطه تاریخی است.

نیایشگاه چغازنبیل در سال‌های حدود ۱۲۵۰ پیش از میلاد، توسط پادشاه بزرگ ایلام باستان برای ستایش ایزد اینشوشیناک، الهه نگهبان شهر شوش، ساخته و در حمله سپاه خون‌ریز آشور بانیپال به همراه تمدن ایلامی ویران شد.

به گزارش شوشان؛ در سال‌های متمادی این بنا در زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود تا اینکه به دست رومن گیرشمن فرانسوی در زمان پهلوی دوم از آن خاکبرداری شد. پس از گذشت حدود ۵۰ سال از این کشف، عوامل فرساینده طبیعی و بی دفاع گذاشتن این بنا در برابر آنها، آسیب‌های فراوانی را به این بنای خشتی و گلی وارد کرده به نحوی که باقیمانده طبقات بالایی آن را نیز دچار فرسایش شدید کرده‌است.

معبد چغازنبیل در محاصره سه کارخانه میان آب، کارون و هفت تپه قرار دارد اما این کارخانه‌ها و مزارع با مجموعه چغازنبیل فاصله دارند و در حریم بصری آن قرار نگرفته‌اند اما این حریم در محاصره زمین‌هایی است که متعلق به منابع طبیعی است.

مشاهدات خبرنگار ماحاکی است بوی بد ناشی از کود مرغی عاملی است که باعث آزردن گردشگران این مجموعه می‌شود هر چند که دوستداران میراث فرهنگی در خوزستان عنوان می‌کنند این بو به ندرت به مشام می‌رسد اما نگهبانان مجموعه آن را عادی قلمداد می‌کنند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: برخی اوقات بوی کود مرغی در محوطه چغازنبیل به مشام ماموران یگان حفاطت در این پایگاه می‌رسد اما شاید مسئله مهمی از نظر آنها نبوده است که تا کنون گزارشی درباره آن ارائه نداده‌اند.

اما مسئله مهم دیگر در هنگام بازدید از محوطه حضور احشام در محوطه چغازنبیل و کود حیوانی موجود در مجموعه است.

مجتبی گهستونی در این باره نیز گفت: پایگاه جهانی در مدت اخیر توانسته از حضور احشام در محوطه چغازنبیل جلوگیری کند اما ممکن است که بر حسب اتفاق گله‌های گوسفند از این محوطه رد شوند اما تا جایی که می‌دانم پایگاه پژوهشی چغازنبیل در صورتی که با این موضوع مواجه شوند حتما جلوگیری می‌کنند.

وی با اعلام اینکه اکنون بخش عمده‌ای از محوطه چغازنبیل فنس کشی شده ولی به صورت کامل کاوش نشده است بیان کرد: این محوطه کارگاه پژوهشی است و اکتشافات و تحقیقات بسیاری در آن می‌شود بنابراین اگر جلوی این اقدامات گرفته نشود ممکن است که به مجموعه صدمه وارد کند.

مشاهدات خبرنگار ماحاکی است دوده‌های بسیار زیادی ناشی از سوختن ساقه‌های نیشکر در مجموعه چغازنبیل موجود است که به وضوح بر سر و روی این بنای خشتی مشاهده می‌شود.

در این باره هم سخنگوی انجمن تاریانا بیان کرد: از دهه ۴۰ تا به حال که کارخانه های توسعه نیشکر در این محوطه احداث شده است ساقه‌های نیشکر در این محدوده سوزانده می‌شود و باد دوده‌ها را به این سمت می‌آورد که از لحاظ محیط زیستی عامل منفی برای این منطقه محسوب می‌شود.

گهستونی با بیان اینکه در هر حال پایگاه جهانی چغازنبیل باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند گفت: وجود مزارع نیشکر باعث کشف این معبد شده است.

از دیگر مشکلات موجود در این پایگاه جای رد موتور و خودروهای سواری در نزدیکی این معبد است و در دسترس بودن تصفیه خانه معبد برای گردشگران است بدون آنکه کسی به آنها گوشزد کند که نباید داخل رفته و آجرهای آن را از دیوار خارج کرد. با این حال نگهبانان معبد هر از گاهی اگر متوجه این موضوع شوند خود را با موتور به آنها رسانده و از این اقدام جلوگیری می‌کنند هر چند که سه نگهبان این معبد از اردیبهشت ماه حقوق نگرفته اند اما تا جایی که بتوانند مراقب رفتار گردشگران خاطی هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *