زیباکلام: انتخابات سال ۹۲ اگر جدی باشد یا نتیجه‌ای شبیه دو خرداد ۷۶ خواهد داشت یا ۲۲ خرداد ۸۸

خورنا: صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران طرح مساله تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی را مرتبط با انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و میزان مشارکت مردم در آن دانست.

وی با حضور در کافه خبر در پاسخ سوالی درباره تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی گفت: دو دلیل برای طرح این موضوع وجود دارد. یکی اینکه این تغییر به علت مشکلات ساختاری و مدیریتی موجود در کشور است و این نتیجه حاصل شده که نظام با نخست‌وزیر بهتر مدیریت می‌شود تا با رییس‌جمهور.

زیباکلام در ادامه گفت: دلیل دوم به انتخابات سال ۹۲ ریاست‌جمهوری برمی‌گردد. دو حالت برای چنین انتخاباتی قابل تصور است. یا چهره‌هایی نظیر آقایان لاریجانی و ذوالنور و جلیلی که مورد تایید نظام هستند وارد انتخابات می‌شود که در این صورت انتخابات غیررقابتی خواهد بود و مشارکت مردم کم خواهد بود. حالت دیگر این است افرادی نظیر عارف یا قالیباف هم وارد انتخابات شوند و رقابت جدی‌تر شود که در این صورت باز دو اتفاق خواهد افتاد یا نتیجه‌ای مثل دو خرداد ۷۶ حاصل می‌شود و کسی رای می‌آورد که چندان موردنظر نظام نیست یا نتیجه‌ای شبیه انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ حاصل می‌شود که هنوز پس‌لرزه‌هاش ادامه دارد.

وی افزود: بنابر این راه‌‌حل این است که ما انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته باشیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *