بازار سیاه دفترچه ‌کنکور کارشناسی ارشد!

خورنا: کند بودن سرعت وب‌سایت سازمان سنجش و بانک‌های طرف قرارداد این سازمان در روزهای گذشته و کمبود و نبود دفترچه ثبت‌نام برای تحصیلات کارشناسی ارشد کار را به جایی رساند که بازار سیاه فروش این دفترچه در کنار مراکز پستی شهر تهران به وجود آمد. در این بازار سیاه، دفترچه‌های کارشناسی ارشد با قیمت‌هایی از ۲۰ تا ۵۰٬۰۰۰ تومان به متقاضیان فروخته می‌شد.

روز گذشته بسیاری از متقاضیان تحصیلات تکمیلی که تلاش کرده بودند از طریق اینترنتی این دفترچه را خریده و ثبت‌نام کنند، به دلایل گفته شده موفق به انجام این کار نشدند، این در حالی بود که در بسیاری از موارد مبلغ ۱۴٬۳۰۰‌تومان ثبت‌نام اصلی و چهارهزار‌و ۵۰۰ ‌تومان برای ثبت‌نام پیام‌نور از حساب متقاضیان کم می‌شد، اما در گام بعدی ثبت‌نام وب‌سایت بانک سامان و سازمان سنجش با خطا مواجه شد و متقاضی باید مراحل را از نوع تکرار می‌کرد.

اگرچه بانک سامان در وب‌سایت خود ۳ شماره تلفن را برای پیگیری ثبت‌نام‌های ناموفق و پول‌های کسر شده از حساب کاربران برای ثبت‌نام کارشناسی ارشد اعلام کرده بود، اما تماس با این شماره‌ها نتیجه‌ای در بر نداشت، چراکه اپراتورهای بانک به متقاضیان اعلام می‌کردند در صورت موفقیت‌آمیز نبودن ثبت‌نام‌ها پول دوباره به حساب برگشت داده می‌شود، اما این اتفاق در روز گذشته برای بسیاری از کاربران اتفاق نیفتاد. به دلیل همین خطاها و مشکلات اینترنتی تعداد زیادی از متقاضیان ثبت‌نام روانه مراکز و باجه‌های پستی شدند تا در آخرین دقایق دفترچه مورد نیاز را از این طریق تهیه کنند، اما نتیجه تشکیل صف‌های طولانی در مقابل این مراکز پستی بود. علاوه بر این به دلیل محدود بودن تعداد دفترچه‌ها در مراکز پستی بسیاری از متقاضیان موفق به خرید نشدند.

اما در کنار این صف‌های طولانی و اعتراض‌های متقاضیان، عده‌ای بودند که دفترچه‌هایی برای فروش داشتند که قیمت این دفترچه‌ها بیشتر از ۲ برابر قیمت واقعی آن بود. یکی از فروشنده‌های بازار سیاه دفترچه کارشناسی ارشد در رابطه با قیمت فروش گفت: «الان در هیچ‌یک‌ از مراکز پستی شهر تهران دفترچه پیدا نمی‌شود، حتی در پست چهارراه لشکر. ثبت‌نام اینترنتی هم که مشکل دارد و سرعت پایین است ولی من دارم، اما قیمت آن ۳۰٬۰۰۰ تومان است.»

پرسیدم من ۳ تا می‌خواهم، جوابی که داد این بود: «‌هیچ مشکلی ندارد، هر تعداد که بخواهی دارم، اما قیمت زیر ۳۰٬۰۰۰ تومان نمی‌دهم، خدا شاهد است چند لحظه پیش یک نفر ۵۰٬۰۰۰ تومان یک دانه‌اش را خرید.

فروشنده در ادامه گفت: «طرف مرد میانسالی بود که همراه با دخترش آمده بود، وقتی دید پست دفترچه ندارد، ۵۰٬۰۰۰ تومان به من داد و دفترچه را گرفت و گفت دخترم ۶‌ماه است درس می‌خواند و منتظر چنین روزی است. هرچه تلاش کردیم از طریق ثبت‌نام اینترنتی این کار را انجام دهیم نشد و مجبور شدیم بیاییم اینجا.»با این حال معلوم نیست فروشنده‌های بازار سیاه دفترچه کارشناسی ارشد، تعداد زیاد دفترچه‌های خود را از چه منبعی تامین کرده‌اند و چگونه از جزییات مشکلات ثبت‌نام اینترنتی آگاه بودند، اما هر چه بود روز گذشته در پایتخت، تنها کسانی که کار متقاضیان تحصیلات تکمیلی را راه می‌انداختند، همین فروشنده‌های بازار سیاه بودند. چراکه برای این افراد ۹ از اینترنت آبی گرم می‌شد و نه در باجه‌های پستی از دفترچه خبری بود. در همین حال دفتر مرکزی پست تهران در چهارراه لشکر نیز روز گذشته شاهد تجمع تعداد زیادی از افرادی بود که در فرآیند ثبت‌نام دچار مشکل شده بودند و با مراجعه به مراکز مختلف نیز نتیجه‌ای نگرفته بودند، به همین دلیل نیز به پست مرکزی رفتند تا شاید از این طریق موفق به دریافت این دفترچه شوند.

شدت اعتراضات و مشکلات به وجود آمده برای متقاضیان چنان بود که در آخرین ساعات روز گذشته قائم مقام سازمان سنجش در گفت‌وگو با رسانه‌ها امکان ثبت‌نام در کنکور کارشناسی ۹۱ را تا مهلت زمانی ویرایش اطلاعات تا روز دوشنبه ۳۰ آبان تمدید کرد.