راه‌اندازی بارکد در پایانه‌های بندری منطقه ویژه بندرامام

خورنا: مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان از راه‌اندازی و نصب سیستم بارکد در پایانه‌های بندری منطقه ویژه بندرامام خمینی(ره) خبر داد.

ابراهیم ایدنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان اظهار داشت: بندر امام خمینی(ره) همواره نقش مؤثری در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور ایفا می‌کند.
وی با اشاره به اهم مزایای این بندر تجاری مهم در کشور افزود: نزدیکی به بزرگترین مراکز صنعتی کشور از جمله صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن و … در نیمه غربی کشور با بیش از ۷۰ درصد تراکم جمعیتی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های مناسب پسکرانه‌ای جاده‌ای، ریلی و هوایی به مراکز عمده صنعتی کشور، برخورداری از ظرفیت‌های قوی برای توسعه صادرات مجدد کالا و برخورداری از ظرفیت توسعه ترانزیت به کشورهای همسایه در محورهای غربی و شمال غربی کشور از مزایای این بندر اقتصادی است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان ادامه داد: زمینه‌های مناسب به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی، واقع شدن در مسیر حمل کالا از کشورهای آسیای جنوب شرق به کشورهای عراق، ترکیه و آسیای میانه، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری پست پاناماکس، نسل چهارم و فراهم کردن مقدمات لازم برای پذیرش کشتی‌های ۱۵۰ هزار تنی، نزدیکی به فرودگاه‌های اهواز، آبادان و ماهشهر در فاصله ۱۱۰،۱۰۰ و ۱۸ کیلومتری بندر به منظور دسترسی سریع به مراکز استان‌ها و نزدیکی به مرکز استان خوزستان به عنوان یکی از مراکز مهم صنعتی کشور از دیگر مزایای این بندر است.
وی با بیان اینکه ایجاد زمینه افزایش ارزش افزوده و صادرات از طریق بندر امام با توجه به تولید ۱۱ میلیون تنی محصولات پتروشیمی و صدور آن از طریق این بندر نیز از دیگر مزایای مثبت این بندر مهم اقتصادی در کشور بوده است، گفت: کوتاه بودن مسیر جاده‌ای بندر امام به تهران در مقایسه با بنادر دیگر و نیز  اتصال به شبکه راههای اصلی ترانزیتی و راه آهن سراسری کشور این بندر را جزو بنادر ارزشمند و بااهمیت در اقتصاد کشور کرده است.
ایدنی با اشاره به اینکه بندرامام خمینی با داشتن ۳۶ بارانداز، بزرگترین بندر ایران به شمار می‌آید تصریح کرد: به طور کلی، بزرگترین کشتی‌هایی که می‌توانند به ایران کالا حمل کنند، در بندر امام خمینی پهلو می‌گیرند.
وی در ادامه با بیان اینکه در راستای گسترش خدمات الکترونیکی و چابک‌سازی تشریفات اداری و مراحل قانونی در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) سیستم بارکد در پایانه‌های بندری نصب و راه اندازی شد، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت ردیابی کالا از طریق قبض انبار و همچنین سهولت پاسخگویی به ارباب رجوع، این سیستم  با همکاری واحد دریایی و بندری این اداره کل  در منطقه ویژه اقتصادی  بندرامام خمینی(ره) نصب و راه اندازی شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: بر اساس این سیستم، به همه قبض انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) بارکد خاصی اختصاص داده شده که به محض خواندن این بارکدها توسط دستگاه بارکدخوان، همه اطلاعات مرتبط با صدور قبض انبار شامل اطلاعات کشتی، بارنامه  و… قابل رؤیت خواهد بود و صحت اطلاعات آن و رسیدگی به نحوه صدور آن  توسط سیستم GCOMS نمایش داده می‌شود.
وی در پایان نیز از نصب و راه‌اندازی سامانه درب خروج گمرک با هماهنگی گمرک بندرامام خمینی(ره) وبه تبع آن کنترل بیجک‌های خروجی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.