مهمان‌پرست: پشت صحنه‌های گزارش سیاسی آژانس را افشا می‌کنیم

خورنا: دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد که ایران نسبت به افشای پشت صحنه‌های گزارش سیاسی یوکیا آمانو اقدام خواهد کرد.

رامین مهمان‌پرست  در ارتباط با گزارش مغرضانه‌ی یوکیا آمانو درباره‌ی برنامه هسته‌یی ایران خاطرنشان کرد: معمولا گزارش‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه می‌کند می‌باید بر اساس جایگاه حقوقی آن و متناسب با شرح وظایف آژانس و حقوق اعضا باشد. آن‌چه که در گزارش اخیر به صورت ویژه خود را برجسته کرده است و تفاوت چشم‌گیری با گزارش‌های قبلی آژانس دارد آشکار بودن اهداف سیاسی و قطعی کردن فشارهای کشورهای خاص بر آژانس برای ایجاد فضای روانی و تبلیغی علیه کشورمان است.

او افزود: از نظر محتوایی، آژانس مطالب قبلی خود را در این گزارش تکرار کرده است اما نکته‌ای که در گزارش‌های قبلی به عنوان مطالعات ادعایی به آن پرداخته می‌شد و ادعاهای بودند که توسط آمریکا مطرح می‌شدند و هیچ‌گاه نیز حاضر نشده بودند اصل اسناد را به طرف ایرانی منعکس کنند، پررنگ شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: مقامات آمریکایی سناریوی بزرگ‌تری طراحی کرده‌اند و می‌خواهند از آژانس و گزارش دبیرکل به عنوان ابزار سیاسی در کنار ابزار دیگری که در آینده‌ی نزدیک با عنوان گزارش حقوق بشر مطرح خواهد شد و هم‌چنین طرح ادعای بی‌پایه و اساس ترور سفیر عربستان در واشنگتن، برای سناریوی تبلیغاتی و جنگ نرم استفاده کنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: هدف اصلی آمریکایی‌ها این است که افکار عمومی را از وضعیتی که در اطراف خاورمیانه و اقدامات رژیم صهیونیستی وجود دارد، منحرف کنند. آن‌ها مدت‌هاست که به دنبال تقویت ایده‌ی ایران‌هراسی هستند و تلاش‌های‌شان به خاطر بیداری مردم منطقه جوابی نداده است. امروز با توجه به این‌که می‌دانند این سناریوسازی‌ها هیچ نتیجه‌ای در بین افکار عمومی مردم منطقه نخواهد داشت، با این حال تلاش خود را انجام می‌دهند تا وضعیت بیداری اسلامی در منطقه به سمت پروژه‌ی ایران‌هراسی منحرف شود.

وی با بیان این‌که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا توجه افکار عمومی را از بحران داخلیشان و موج نارضایتی‌های مردمی به دلیل بی‌عدالتی‌های مقاماتشان دور کنند، تاکید کرد: آژانس باید برای تقویت جایگاه خود در مقابل فشارهای سیاسی آمریکا مقاومت می‌کرد اما متاسفانه آمانو با این‌که نماینده‌ی کشور ژاپن است (کشوری که قربانی بزرگ حمله‌ی اتمی آمریکاست) و به جای این‌که از حق بشریت و حداقل از حق مردم ژاپن در ممانعت از به‌کارگیری سلاح هسته‌یی حمایت کند، در مسیری قرار گرفته است که تسلیم اراده‌ی همان مقاماتی شده است که پیش از این مردم ژاپن را مورد تهاجم قرار داده بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمانو در آزمون دشواری گرفتار شده است و غیر از این‌که باید پاسخگوی افکار عمومی در کشور ما و کشورهای منطقه و کشورهای آزاد و مستقل باشد، مهم‌تر از همه باید به شدت پاسخگوی افکار عمومی مردم ژاپن باشد و به آن‌ها پاسخ دهد که چه روندی در آژانس طی شده است که نماینده‌ی این کشور این‌گونه تسلیم خواسته‌های سیاسی مقامات آمریکایی شده است.

مهمان‌پرست هم‌چنین با اشاره به واکنش کشورهای مختلف پس از انتشار این گزارش گفت: هماهنگی‌های سیاسی مربوط به این پروژه به قدری آشکار است که جایگاه واقعی آژانس را تخریب کرده و جایگاه این نهاد را به ابزار و وسیله‌ای در اختیار برخی کشورهای غربی تنزل داده است.

او تصریح کرد: اگر اخبار منتشر شده قبل از انتشار گزارش آژانس را مرور کنید درمی‌یابید که مقامات آمریکایی پس از ملاقات‌هایی که با آمانو داشتند اعلام می‌کردند که به‌زودی آژانس گزارشی را منتشر می‌کند که این گزارش نگرانی کشورهای غربی را نسبت به ایران افزایش خواهد داد و اعلام می‌کردند این افزایش نگرانی‌ها منجر به فشار بیش‌تر و تحریم جدی‌تر علیه ایران خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: این میزان هماهنگی و مطالبی که قبل از انتشار گزارش توسط کشورهای غربی عنوان می‌شد نشان‌دهنده‌ی غیرحقوقی بودن گزارش است و نشان می‌دهد این گزارش به هیچ وجه جنبه‌ی تکنیکی و فنی ندارد. آژانس باید از حقوق اعضای خود دفاع کند و در مبارزه با سلاح‌های هسته‌یی و خلع سلاح گام‌های جدی بردارد اما متاسفانه دبیرکل آن تبدیل به ابزاری در اختیار کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌یی شده است.

مهمان‌پرست در مورد واکنش‌های ایران به انتشار این گزارش گفت: ما نسبت به افشای پشت صحنه‌های این گزارش سیاسی اقدام خواهیم کرد. کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها و برخی از کشورهای مستقل و قدرتمندی که در آژانس حضور دارند مانند روسیه و چین به شدت از این‌که آژانس دچار انحراف از وظایف اساسی خود شده است ناراحت هستند و این ناراحتی را ابراز می‌کنند.

وی تاکید کرد: با این اقدام صورت گرفته و علنی شدن به کارگیری مدیرکل آژانس به عنوان فردی وابسته به تصمیمات مقامات غربی و آمریکایی، شاهد موج اعتراض‌های جدی از سوی کشورهای مختلف نسبت به اقدامات دبیرکل و روند ادامه کار آژانس خواهیم بود.