سردار نقدی: می‌توانیم دوره دکترای علوم سیاسی را بدون استفاده از منابع غربی برگزار کنیم

خورنا: رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: در بعضی رشته‌ها مانند جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات در اثر کم‌کاری، متون آماده زیادی در اختیار نداریم اما اگر همین امروز هم اراده کنیم می‌توانیم حتی تا سطح دوره دکتری بسیاری از علوم را با استفاده از منابع بومی خود برگزار کنیم.

سردار محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در جمع منتخبان بسیج اساتید، با تاکید بر لزوم تحول در علوم انسانی، گفت: به درستی گفته می‌شود که تحول در علوم انسانی کاری بلند‌مدت است و شاید ۱۵ سال طول بکشد تا محصولی اسلامی که قابلیت تبدیل‌شدن به کتاب درسی دانشگاه را داشته باشد، تولید شود.

وی افزود: اما ما نمی‌توانیم تا آن زمان منتظر بمانیم و ۱۵ سال دیگر جریان مسموم علوم انسانی غربی در دانشگاه‌های کشور را تحمل کنیم، لذا باید ضمن توجه به فعالیت‌های بلند‌مدت و اساسی به راه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت هم اندیشید.

نقدی ادامه داد: خصوصیت بسیجی این است که کارهایی را که دیگران در زمان‌های طولانی انجام می‌دهند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سر انجام می‌رساند و از مسیرهای میان‌بر استفاده می‌کند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به فرمایش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه الله) که فرموده بودند “در برخی رشته‌های علوم انسانی قرن‌ها جلوتر از دنیا هستیم”، اظهار داشت: اگر همین امروز اراده کنیم می‌توانیم دوره کارشناسی ارشد و حتی دکترای علوم سیاسی را بدون استفاده از متون غربی و ترجمه‌ای و با استفاده از کتاب‌های نوشته‌شده توسط نظریه‌‌پردازان مسلمان، برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: در فقه، فلسفه و علوم تربیتی، قرن‌ها از دنیا پیش هستیم و البته چنین ادعایی را در برخی رشته‌های علوم انسانی همچون جامعه‌شناسی و علوم ارتباطات نداریم.

نقدی با اشاره به اتهام “تعطیل‌کردن عقل” که از سوی نظریه‌پردازان غربی خطاب به متفکرین مسلمان مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: این اتهام به خود آن‌ها وارد است چرا که بر خلاف علمایشان در قرون گذشته، عقل را تعطیل و حس و تجربه را جایگزین آن کردند و نتیجه‌اش هم همین ناپایداری و سستی در تئوری‌های غربی است که بعضاً حتی ۶ ماه هم عمر نمی‌کنند.

وی افزود: حجت ادعای ما که می‌گوییم علوم انسانی غربی به معنای حقیقی کلمه علم نیست؛ همین است که منطق غربی‌ها عمدتاً تجربی است و آن‌ها علمی بودن مسائل را در گرو تجربی‌بودن می‌دانند.

نقدی تاکید کرد: امروز حتی بر مبنای منطق تجربه‌گرایی نیز باطل‌بودن علوم انسانی غربی به اثبات رسیده چرا که علوم انسانی غرب به مدت ۲۰۰ سال در آزمایشگاهی به وسعت تمام کشورهای غربی به اجرا گذاشته شده و محصول نهایی آن چیزی جز فروپاشی اقتصادی، اخلاقی‌، سیاسی و قیام سراسری محرومان در انگلیس و آمریکا نیست.

وی خطاب به روسنفکران غرب‌زده، اظهار داشت: اگر آن طور که شما می‌انگارید؛ علم چیزی است که باید با تجربه اثبات شود، علوم انسانی غربی تجربه شد و ابطالش به اثبات رسید.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین، در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری مطالبات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گفت: انتظارات رهبری از اساتید بسیجی بسیار بالاست و سال گذشته که خدمت‌شان رسیدم به اساتید بسیجی فرمودند که تربیت امثال شهید چمران در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی باید یک قاعده باشد نه استثنا.

وی در توصیف شخصیت والای شهید چمران خاطرنشان کرد: چمران در اوج تسلط بر علوم مادی، عارف بالله بود و بر‌خلاف عده‌ای که برای حضور در آکادمی‌های غربی لحظه شماری می‌کنند، برای بازگشت به کشور و خدمت به اسلام لحظه شماری می‌کرد.

وی افزود: اولین زیر دریایی را برای عبور از موانع آبی دشمن، شهید چمران با بضاعت علمی و امکانات آن روز ساخت.

نقدی ادامه داد: شهید چمران در شرایطی که نماینده امام‌(ره) و وزیر دفاع بود، حتی به نسبت به حشراتی که برای رزمندگان مشکل ایجاد کرده بودند نیز حساس بود و ابداعاتی به خرج داد تا مشکلات رزمندگان به حداقل برسد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ما مسئله‌محور نیست و در حال حل مسائل و مشکلات دیگران است. به همین دلیل است که اطراف دانشگاه ما ۱۰ کارخانه بحران‌زده و رو به تعطیلی است و دانشگاه ما هم از حل مشکلات آن عاجز است.

وی ضمن تقدیر از تلاش اساتید بسیجی در پیشبرد دانش هسته‌ای، سلول‌های بنیادین، پرتاب ماهواره، نانو تکنولوژی و … اظهار داشت: شتاب علمی ما جهان را به تعجب وا داشته و این در حالی است که بیشتر این پیشرفت‌های علمی، محصول مجاهدت انفرادی اساتید بسیجی است.

نقدی تاکید کرد: دانشمندان بسیجی همچون شهیدان علی محمدی، شهریاری و رضایی‌نژاد به قدری خوب عمل کردند که دشمن ناگزیر شد دست به اسلحه ببرد.

وی ماموریت بسیج اساتید را، متشکل کردن تلاش‌های دانشمدان کشور دانست و افزود: اگر فعالیت‌های علمی دانشمندانمان تشکیلاتی و جمعی شود؛ پیروزی‌هایی به مراتب بزرگ‌تر به دست می‌آوریم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر لزوم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه و صنعت، گفت: برای ارتباط صنعت ودانشگاه کمیسیون‌ها و جلسات متعددی تشکیل می‌شود اما از انتظاری که از بسیج اساتید می‌رود این است که در این حوزه دست به انقلاب بزند.

نقدی با اشاره به قابلیت‌های اقشار بسیج، افزود: در بسیج، اقشاری همچون بسیج کارگری، اساتید، دانشجویی، کارگری و مهندسین وجود دارد که باید به یکدیگر بپیوندند.

وی همچنین تدوین نقشه جامع علمی کشور را حرکتی رو به جلو اما ناکافی دانست و گفت: در نقشه جامع علمی کشور، کماکان داوری مقالات علمی کشور به نهادهای بین‌المللی ارجاع شده که بسیج اساتید باید به فکر اصلاح این قبیل موارد و به روز کردن نقشه جامع علمی کشور باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *