آیت‌الله محقق‌داماد: برخوردهای تند با بیت امام به طرح افکار ایشان ضربه زده است

خورنا: عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر بررسی و مطالعه افکار فقهی و فلسفی امام خمینی(ره) گفت: بنده فتاوای صادره توسط ایشان از جمله «فرمان ۸ ماده‌یی» را مورد تدقیق و بررسی قرار داده و پشتوانه روایی و فقهی هر بند آن را جمع‌آوری می‌کنم.

آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد با تاکید بر اینکه باید توجه کرد این فتاوا را یک فقیه صادر می‌کند، نه یک رجل سیاسی خاص و لذا این فرمان هم یک فتواست، افزود: هر بند این فتوا، یک باب برای ما باز می‌کند که چگونه باید فقاهت کرد. همانطور که کتاب «تنبیه و الامه و تنزیه المله» میرزای نایینی بیش از صد سال است هنگام مواجهه با بحث دموکراسی، تکیه‌گاه مهمی برای ماست و ابزاری برای ابهام‌زدایی از مکتب شیعه است تا دین شیعه موافق استبداد، خشونت و… شناخته نشود. الان هم اگر می‌خواهیم رابطه امام با حقوق بشر و حقوق شهروندی را بدانیم، باید فرمان ۸ ماده‌یی را بشناسیم. حتی از این سخن ایشان که می‌فرمایند پدران ما قانون اساسی را برای خودشان نوشته‌اند، این نوع نگاه و اعتقاد به آن ریشه در دموکراسی دارد که اینگونه سخنانشان باید کاملاً ریشه‌یابی شود.

وی توصیه کرد: تا وقتی نسل اول شاگردان فقه امام که اهل قلم هستند، حضور دارند، باید از آن‌ها خواست تا اظهارنظر و فعالیت کنند و شاگردان نسل‌های بعد هم که صاحب فکر هستند، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قالب گروه‌های نظریه‌پردازی، خودش به آن‌ها سفارش کار بدهد، نه اینکه منتظر بماند تا خود آن‌ها پیشنهادی دهند.

محقق داماد در ادامه اظهار داشت: به‌دلیل فضایی که بر کشور حاکم است و بعضی برخوردهای تند که با بیت ایشان صورت می‌گیرد، طرح افکار سیاسی امام هم با سختی‌هایی مواجه می‌شود، اما طرح مبانی فقهی، الان هم با مشکلی روبرو نیست. اما در عین حال، متاسفانه جو فعلی و سر و صداهای سیاسی ضربه زیادی به بازار علم و دانش زده که افکار امام خمینی(ره) هم از آن بی‌نصیب نمانده است.

محقق‌داماد در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ذکر خاطرات خود از کلاس‌های درس امام و مبانی فکری ایشان، گفت: من برای نخستین بار این جمله را از امام خمینی(ره) شنیدم که «حیل ربا با مذاق شریعت همخوانی ندارد» و درباره «حیل نکاح» نیز همین سخن را تکرار کردند، زیرا عده‌یی می‌گفتند که با طی کردن راه‌هایی، می‌توان در یک شب با چند زن مقاربت کرد، اما امام اینگونه روش‌ها را مورد مخالفت قرار دادند و با مذاق شریعت مغایر می‌دانند، هرچند که با الفاظ ظاهری مغایرت ندارد وای کاش در آثار امام(ره) تحقیق صورت می‌گرفت که ایشان در کدام بحث‌ها به مذاق شریعت تمسک جسته است، زیرا زیربنای فکر امام(ره) در همین نکته است و عمده فتاوا و نظریات ایشان بر همین مبناست. «تاثیر زمان و مکان بر اجتهاد» هم در همین نظریه ریشه دارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *